عدالت و جمهوریت، گفتمان دولت‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وسوم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عدالت و جمهوریت، گفتمان دولت‌» به بررسی اظهارات رئیس‌جمهور در دیدار با اهالی رسانه پرداخت و نوشت: «یک قاب متکثر» این تعبیر محمدمهدی رحیمی، مدیر روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری از نشست یکشنبه شب اصحاب رسانه با رئیس‌جمهور است. در این نشست که در فضایی صمیمی و متفاوت از سایر نشست‌ها برگزار شد، قریب به ۶۰ مدیر و فعال رسانه‌ای حضور داشتند.

چهره‌های حاضر در این نشست، تقریباً همه گرایش‌های سیاسی و اجتماعی رسانه‌ای کشور را دربرمی گرفتند. از این‌رو می‌توان گفت طیف رسانه‌ای و حتی سیاسی در کشور نبود که نماینده‌ای در این ضیافت افطاری با رئیس‌جمهور نداشته باشد. طرح دیدگاه‌ها، آزاد بود و حاضران، بی لکنت، دغدغه‌های خود را، از زاویه دید سیاسی و رسانه‌ای خاص خود با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مطرح کردند. همانطور که برخی حاضران در این نشست خود در شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند، اظهارنظرها و مراودات، صرفاً به حضور در یک نشست رسمی موقوف نشد، بلکه پس از پایان نشست نیز در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری، نه تنها حاضران نماز را به امامت رئیس‌جمهور اقامه کردند، بلکه رو در رو و گاه به صورت خصوصی، نظرات خود درباره مسائل مختلف رسانه‌ای و سیاسی کشور را با آیت‌الله رئیسی در میان گذاشتند.

مطابق آنچه یکشنبه شب در نهاد ریاست‌جمهوری گذشت، می‌توان خود این نشست را نشانه و بیانگر همان چیزی دانست که آیت‌الله رئیسی بر آن تأکید کرد؛ یعنی امیدآفرینی و البته نقش‌آفرینی رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی دولت و مردم، چرا که نه تنها نماینده‌های رسانه‌ها به عنوان نماینده‌های افکار عمومی، در این نشست دیدگاه‌های خود را بی‌واسطه با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند، بلکه تأکید رئیس‌جمهور خطاب به همکارانش در دولت را نیز شنیدند که به طور منظم جلساتی با نخبگان و حتی منتقدان و مخالفان داشته باشند، البته آنچه در این نشست اتفاق افتاد، رویه و رویکردی است که آیت‌الله رئیسی در روزهای انتخابات و حتی پیش از آن هم در پیش گرفته بود؛ رویکرد ارتباط با رسانه‌ها، بدون در نظر گرفتن اینکه کدام موافق است و کدام منتقد. به تعبیر محمدمهدی رحیمی «سال‌ها است که اهالی رسانه چنین قاب متکثری را ندیده‌اند.»

عدالت و جمهوریت، گفتمان دولت‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم‌انداز پیروزی ماکرون با «آرای ضعیف»» به بررسی روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پرداخت و نوشت: با برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یک شنبه ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل) به نظر می‌رسد تاریخ دوباره تکرار شده است. در این انتخابات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور کنونی و «مارین لوپن» نامزد راستگرای افراطی از بین ۱۲ نامزد این انتخابات به دور دوم راه یافتن چهارم اردیبهشت‌ماه (بیست‌وچهارم آوریل) سرنوشت نهایی این انتخابات رقم بخورد تا پیروز آن راهی کاخ الیزه شود. با توجه به نقش و اهمیت فرانسه در اتحادیه اروپا و ناتو، مسلماً رئیس‌جمهور منتخب در دور دوم تأثیرات تعیین‌کننده‌ای بر آینده سیاسی و اقتصادی این کشور، قاره اروپا و در سطحی کلان‌تر در عرصه بین‌المللی خواهد داشت.

موضوع قابل توجه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه، مشارکت پایین شهروندان این کشور بود که موجب افزایش نگرانی‌ها در فرانسه شده است. مشارکت رأی‌دهندگان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچنان که پیش‌بینی می‌شد، کاهش چشمگیری داشته است. بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، نرخ مشارکت در دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور ۴۸.۲۵ درصد بوده است که کاهشی محسوس را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد.

با این حال، با اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در حقیقت مرحله اصلی رقابت‌ها شروع شده است. امانوئل ماکرون که جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه است، در پنج سال گذشته با بحران‌های زیادی از جمله تظاهرات «جلیقه زردها» و همه‌گیری ویروس کرونا روبه‌رو بوده است. وی که در سال ۲۰۱۷ از بهبود شرایط اقتصادی در این کشور سخن گفته بود، اکنون در حالی وارد دور دوم رقابت انتخاباتی شده است که تورم فزاینده در فرانسه و نیز سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی وی به افزایش نارضایتی‌ها از او انجامیده است.

طبق نظرسنجی قبل از انتخابات اخیر فرانسه، حدود دو سوم فرانسوی‌ها از عملکرد ماکرون ناراضی بوده و رأی ۲۸ درصدی وی نیز نشانگر همین امر است. با این حال، مواضع او در اتحادیه اروپا و در برهه کنونی در قبال جنگ اوکراین، موجب شده شانس ماکرون برای راهیابی دوباره به کاخ الیزه بیشتر از رقیب جدی وی یعنی مارین لوپن باشد. به شکل سنتی، فرانسوی‌ها در مواقع بروز بحران از رئیس‌جمهور کنونی حمایت می‌کنند.

عدالت و جمهوریت، گفتمان دولت‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ساماندهی فضای مجازی ضروری است اختلافات را در جلسات تخصصی حل کنید» نوشت: از آمریکا، فرانسه، روسیه و… تا همین کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای دیگری نظیر پاکستان و اندونزی، گوام برای فضای مجازی قانون تعریف کرده‌اند اما در کشور ما همچنان این فضا یله و رها است. آمار پلیس فتا از کلاهبرداری‌های صورت گرفته در فضای مجازی بسیار زیاد است. این تنها یکی از آسیب‌هاست.

کرونا شرایطی را رقم زد که انتقال آموزش به فضای مجازی را سرعت بخشید. در چنین شرایطی حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یله و رها چه تبعات فرهنگی وخیمی خواهد داشت؟!

آسیب‌های محیط مجازی تنها به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. این آسیب‌ها بسیار گسترده هستند و مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سبک زندگی را در بر می‌گیرد. لزوم پرداختن به موضوع قانونمند کردن فضای مجازی با این اوصاف باید چیزی غیرقابل انکار باشد اما متأسفانه طیفی در کشورمان هستند که چون منافع حزبی و جناحی آنها در فضای مجازی یله و رها است به انگاره‌سازی و ترساندن مردم از این طرح پرداختند و لذا کار این طرح کمی پیچیده شد.

عدالت و جمهوریت، گفتمان دولت‌

کد خبر 567818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.