تعطیلی بیش از ۳۷۰۰ واحد صنفی در ایام نوروز

در ایام نوروز هزاران مورد بازدید نظارتی از سوی ناظران تخصصی در زمینه‌های مختلف و نظارت‌های مشترک و استانی انجام شد که منجربه صدور تذکر، اخطار و پلمب شد، همچنین تعدادی از واحدهای صنفی به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی به مراجع قضائی معرفی و تعطیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: بازرسان بهداشت محیط در برنامه سلامت نوروزی ۱۴۰۲ از تاریخ بیست‌وچهارم اسفند ۱۴۰۱ تا چهاردهم فروردین سال ۱۴۰۲ به‌صورت فعال وضعیت بهداشتی مراکز اقامتی، مراکز و اماکن بین راهی، پایانه‌های مسافربری، مراکز تهیه و توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی را بررسی و نظارت کردند.

وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۱۳ هزار و ۸۶۹ مورد بازرسی و تعداد ۴۲۱ هزار و ۶۶ مورد کلرسنجی از آب‌های آشامیدنی انجام شد و به میزان ۷۶۶ هزار و ۲۲۴ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته نیز کشف و از چرخه مصرف خارج شد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: به‌طورمتوسط ۳۳۵۵ بازرس در روز در قالب ۱۸۱۰ اکیپ بازرسی و نظارتی بر وضعیت بهداشت محیط و بهداشت مواد غذایی مراکز اقامتی، مراکز و اماکن بین راهی، پایانه‌های مسافربری، مراکز تهیه و توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت داشتند.

وی اظهار کرد: در این مدت ۹۲۳ هزار و ۸۸۴ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و ۵۱ هزار و ۸۸۰ مورد بازرسی از سامانه‌های آبرسانی و تعداد ۳۸ هزار و ۱۰۵ بازرسی مشترک با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و اصناف انجام شده است.

جندقی اضافه کرد: ۲۰ هزار و ۴۹۴ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن استانداردها و موازین بهداشتی به مراجع قضائی معرفی و ۳۷۸۴ واحد نیز تعطیل شدند.

وی گفت: تعداد ۱۶۱۴۷ موارد به شکایات مردمی رسیدگی شده است. با همکاری شهرداری‌ها ۱۱۸۸۹ مورد دست‌فروشان دوره‌گرد مواد غذایی جمع‌آوری شد. تعداد ۷۲ هزار و ۸۰۲ مورد برنامه آموزشی برای اصناف و مردم برگزار شد و به تعداد ۴۷۳۵۹۶ نفر آموزش‌های لازم ارائه شده است.

گزارش مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از تخلف‌ها، پلمب‌ها و شکایت‌های سفرهای نوروزی

یحیی نقی‌زاده‌محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز درباره نتیجه نظارت‌ها و ارزیابی‌های خدمات سفرهای نوروزی، اظهار کرد: اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری معاونت گردشگری نسبت به آمادگی تأسیسات گردشگری کشور برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی از لحاظ خدمات کمی، کیفی، درج قیمت خدمات و رعایت شعائر مذهبی و عرفی و به‌ویژه نحوه پذیرایی در تعطیلات نوروز و استانداردها و الزامات تخصصی ارائه خدمات، اقدامات خود را در دو مرحله پیش از تعطیلات نوروز و در حین تعطیلات و سفرها انجام داد.

وی افزود: اقدامات پیش از تعطیلات، شامل تعیین چارچوب فعالیت تأسیسات در سفرهای نوروزی و ابلاغ آن به دبیرخانه‌های اجرایی ستاد در استان‌ها، همچنین به اقدامات نظارتی و ارزیابی خدمات معطوف می‌شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اضافه کرد: در این راستا، ناظران تخصصی گردشگری در استان‌ها و ناظران ستادی با بررسی سوابق تأسیسات از حیث رعایت اعتبار مجوز فعالیت، داشتن شرایط مورد نیاز مدیریتی_ارزیابی و تطبیق خدمات کمی و کیفی با درجه واحد، بازرسی واحدها و اطمینان از رعایت الزامات و استانداردهای ایمنی، بهداشتی و درج و رعایت قیمت‌های مصوب، فعالیت داشتند.

وی ادامه داد: اقدامات در حین سفرهای نوروزی نیز با هدف حصول اطمینان از رعایت ضوابط ابلاغ شده و مقررات سایر بخش‌های حاکمیتی، از جمله مسائل ایمنی و بهداشتی و مقررات انتظامی و صنفی از سوی تأسیسات گردشگری، نظارت‌های مختلفی، ازجمله نظارت نامحسوس و نظارت‌های تخصصی و نظارت مشترک به همراه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برای بازرسی از اماکن گردشگری انجام شده است.

نقی‌زاده با اشاره به اینکه فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر از بیست‌وچهارم اسفند ۱۴۰۱ تا چهاردهم فروردین فعال بود، گفت: در این بازه زمانی درمجموع ۲۴ هزار و ۲۶ مورد بازدید نظارتی از سوی ناظران تخصصی معاونت گردشگری و نظارت‌های مشترک و همکاران استانی انجام شد که در نتیجه منجربه صدور ۲۹۳۸ مورد تذکر، ۷۰۵ مورد اخطار و ۷۳ مورد پلمب و ۱۲۵۳ مورد تقدیر و تشکر شد.

کد خبر 652041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.