حمایت قانون از آمران به معروف / بیانیه وزارت کشور زمینه‌ساز ورود جدی به موضوع کشف حجاب

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از مُنکر استان اصفهان گفت: در قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی، به صراحت قید شده که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه اقشار مردم است و هر فرد چه مسئول و چه فرد عادی می‌تواند به دیگری تذکر بدهد.

حجت‌الاسلام محسن مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از وجوب الهی است و که اگر خدای ناکرده این فریضه ترک شود، دیگر واجبات نیز به مرور ارزش و قداست خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: در روایات هم اینگونه بیان شده است که اگر امر به معروف و نهی از منکر را با سایر واجبات الهی مقایسه کنیم، واجبات در برابر این فریضه به قطره‌ای در دریا می‌ماند و این موضوع نشان از اهمیت و ارزش امر به معروف دارد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از مُنکر استان اصفهان تصریح کرد: ارزش این امر مشخص و مشهود بوده و در روایات هم به آن تاکید شده است. در مجموع اینکه نحوه اقدام امر به معروف و نهی از منکر، بر اساس اقتضائات و شرایط زمان لطافت‌ها و ظرایف خاصی را می‌طلبد.

وی با اشاره به به شرایط خاص امروز جامعه و کشف حجاب بخشی از زنان و دختران اظهار کرد: این مسئله دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای اقشار مختلف مردم و آحاد جامعه ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام مظاهری با بیان اینکه در همین رابطه پیش از ایام نوروز و سال نو که با ورود گردشگران پرشمار به اصفهان همراه بود، به گروه‌های مردمی فراخوان و آموزش‌های مفصلی به آن‌ها داده شده بود، افزود: نوع رفتار و مواجهه با مردم در این دوره‌ها به آمران به معروف آموزش داده شده بود تا آن‌ها با ادبیاتی محترمانه و هدفمند با دعوت به امر خیر در این رابطه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این کار توسط گروه‌های امر به معروف به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز در مراکز مختلف تاریخی و گردشگرپذیر اصفهان انجام شد. در این طرح گروه‌های مختلف مردمی در نوبت‌های مختلف جایگزین یکدیگر می‌شدند و نسبت به تذکر محترمانه به افراد اقدام می‌کردند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از مُنکر استان اصفهان با بیان اینکه این اقدامات بسیار تأثیرگذار بود و از سوی مردم مورد پذیرش قرار گرفت، تصریح کرد: برخی از اقشار مردم هم به افرادی که پوشش مناسبی نداشتند، تذکراتی می‌دادند، برخی نیز صبر و حوصله کمتری داشتند و همان زمان با روش‌هایی روبه‌رو شدیم که صحیح و اصولی نبود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از این برخوردها با تندی‌هایی همراه بود یا در آن از الفاظ نامناسب استفاده شده بود، افزود: همین تعداد انگشت‌شمار باعث شد برخی از رسانه‌ها این موضوع را دستاویز قرار دهند. این در صورتی است که هزاران مورد از تذکرهایی که مؤثر و مفید بود و اقشار مردم از نحوه برخورد و سخن گرفتن آمر تشکر کرده بودند، هیچ بازتابی نداشته است.

حجت‌الاسلام مظاهری خاطرنشان کرد: برخی حتی می‌گفتند که شاید ما قدرت پذیرش آنچه شما می‌خواهید را نداشته باشیم اما مدل و نوع امر به معروف آمران ما را می‌پذیرفتند و تشکر می‌کردند.

بیانیه وزارت کشور زمینه‌ساز ورود جدی دولت به موضوع کشف حجاب

وی تصریح کرد: بخشی از مردم احساس کرده بودند دستگاه‌های اجرایی در مقابله با هنجارشکنان کوتاهی کرده‌اند، بنابراین خودشان گاهی اقداماتی می‌کردند اما با بیانیه اخیر وزارت کشور، همه دستگاه‌ها موظف شدند به‌طور جدی با عفت‌شکنی و حیاشکنی برخورد کنند و اجازه ندهند این پدیده‌ها شرایط جامعه را به خطر بیندازد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از مُنکر استان اصفهان با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد پس از این بیانیه و تعیین تکلیف نهادها، رفتارهای فردی کاهش یابد و موارد خاص و استثنایی در برخوردها دیده نشود، ادامه داد: در قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی، به صراحت قید شده که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه اقشار مردمی است و هر فرد چه مسئول و چه فرد عادی می‌تواند به دیگری تذکر بدهد.

وی اظهار کرد: در همان قانون، به صراحت قید شده است که هیچ فردی نمی‌تواند مانع امر به معروف یا نهی از منکر کردن دیگری شود. فردی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، باید مومنانه و محترمانه عمل و رفتار کند و موجب هتک حرمت به طرف مقابل نشود. از طرف دیگر فردی هم که به او تذکر داده شده است نباید به آمر به معروف هتک حرمت و بی‌احترامی کند.

حجت‌الاسلام مظاهری تصریح کرد: قانون به صراحت از آمر به معروف حمایت می‌کند و وی به هر شکلی که لازم باشد مورد پشتیبانی و حمایت قضائی قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه نهاد قضائی هم موظف شده است طبق قانون شعبه‌های ویژه‌ای برای این موضوع در نظر بگیرد و از آن حمایت کند.

وی افزود: تا امروز هم روند، به همین شکل بوده و اگر آمری در عمل به امر به معروف طوری رفتار کند که نسبت به طرف مقابل هتک حرمت شده باشد، باید پاسخگو باشد. در بین مردم نیز افرادی بودند که تذکراتی داده بودند و با برخوردهای سخت و خشن طرف مقابل روبه‌رو شده بودند که برای همه این موارد پرونده تشکیل شده و رسیدگی به آن  با حمایت دستگاه قضائی پیش رفته است.

کد خبر 652033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.