با جمهوری اسلامی می‌توان قله‌های پیشرفت و عدالت را درنوردید

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز ثابت شده است که با جمهوری اسلامی و حضور مردم، می‌توان ۴۴ سال جلوی سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها، توطئه‌ها، جنگ‌ها و فتنه‌های مستکبران مقاومت کرد؛ می‌توان همزمان پیشرفت سیاسی، علمی، فرهنگی و دفاع از حرم را پیش برد و برای عدالت قدمی برداشت.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دوازدهم فروردین ماه سال ۱۳۵۸، بی‌گمان از سرنوشت‌سازترین مقاطع تاریخی و تأثیرگذار در ایران اسلامی است.

وی افزود: حرکت و قیام بزرگ انقلاب اسلامی که در بهمن ماه ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، به منظور تشکیل حاکمیت و ساختار نظام سیاسی ایران بود. آن زمان دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت که امام از پس همه آنها، جمهوری اسلامی را مطرح کردند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: برخی احزاب و گروه‌ها، مانند نهضت آزادی و جبهه ملی معتقد بودند باید نظام جمهوری، جمهوری دموکراتیک یا جمهوری دموکراتیک اسلامی در ایران تشکیل شود اما امام خمینی (ره) همان زمان فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ چرا که جمهوریت ما از درون اسلامیت ما است.

وی با اشاره به اینکه اسلامیت و جمهوریت از هم جدا نیستند و در حقیقت جدایی‌ناپذیرند، اظهار کرد: اسلام در نظام سیاسی‌ای که برای اداره زندگی مسلمانان مطرح کرده، به عقل جمعی، نقش و حضور مردم اهمیت داده است.

به گفته نصری، تجربه، علم و دیدگاه عموم مردم بر اساس مبانی اسلامی یعنی نقش مردم به اضافه ارزش‌های اسلامی که جمهوری اسلامی را شکل داد؛ نظام جمهوری نماد اراده، نقش مردم و پسوند آن شامل ارزش‌ها، هنجارها و ایدئولوژی‌هایی است که آن نظام سیاسی تصمیم بر اعمال آنها دارد.

وی با تاکید بر تفاوت ایران با سایر کشورها افزود: ۲۵۰۰ سال نظام سلطنتی و شاهنشاهی در ایران حاکم بود که نه تنها مردم در این نظام پادشاهی حضور و تأثیر نداشتند، بلکه پادشاهان بی‌لیاقت همچون دوره قاجار با زور بازو یا با کودتای انگلستان مانند پهلوی اول بر مردم حکومت می‌کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، نظام و ساختار جدیدی را ایجاد کرد، ادامه داد: نقش و حضور مردم از یک طرف و قوانین و ارزش‌های اسلامی از سوی دیگر در این نظام مترقی سیاسی دیده شده بود.

وی تصریح کرد: درواقع بعد از ۲۵۰۰ سال این نخستین بار بود که مردم در نظام سیاسی ایران، نقش محوری و اساسی بر اساس توصیه اسلام ایفا می‌کردند، چرا که جمهوریت ما ریشه در اسلامیت دارد و اسلام بر نقش مردم در اداره جامعه تاکید کرده است.

نصری اظهار کرد: در بین نظام‌های مطرح سیاسی در دنیا چه نظام‌های معروف به دموکراسی یا نظام‌های پادشاهی مانند انگلستان یا بلژیک، ایران و انقلاب اسلامی مدل سوم و نوینی را ارائه داد که شبیه هیچکدام از این مدل‌ها نبود و طرح جدیدی بود که سابقه نداشت.

وی تصریح کرد: این مدل نظام سیاسی در دنیا طرح نوینی بود که انقلاب ایران در بین مدل‌های سیاسی دنیا ارائه کرد و نقش واقعی مردم را نشان داد، هر چند در برخی نظام‌ها مردم نقش تبلیغاتی دارند و مشارکت آنها در انتخابات‌ها چندان قابل توجه نیست.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با ویژگی‌هایی که در ساختار اداره کشور ایران در قانون اساسی تدوین شد و ابعاد مختلف در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در متن قانون، نشان داد توانمندی و کارآمدی بالایی دارد.

۴۴ سال مقاومت و ایستادگی

وی افزود: امروز ثابت شده است که با جمهوری اسلامی و حضور مردم، می‌توان ۴۴ سال جلوی سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها، توطئه‌ها، جنگ‌ها و فتنه‌های مستکبران مقاومت کرد؛ می‌توان همزمان پیشرفت سیاسی، علمی، فرهنگی و دفاع از حرم را پیش برد و برای عدالت قدمی برداشت و به مناطق محروم و روستاها نیز توجه کرد.

نصری با اشاره به اینکه با جمهوری اسلامی کارآمدی در اداره جامعه هم اثبات شد، اظهار کرد: امروز در میانه راه هستیم و گام دوم انقلاب اسلامی این ظرفیت‌های مهم را ظهور و بروز بیشتری خواهد داد. معضلات و مشکلات موجود هم قابل حل هستند، به شرطی که بر مبانی و ارزش‌های نظام اسلامی به خوبی دقت و توجه شود.

وی تصریح کرد: اینکه رهبر اندیشمند انقلاب می‌فرمایند اقتصاد باید مردمی‌سازی شود تا مشکلات اقتصادی حل شود، یعنی به حضور و نقش مردم که همان جمهوری اسلامی واقعی است باید توجه شود.

این کارشناس سیاسی گفت: یک اصل محوری در اقتصاد مقاومتی، مردمی‌سازی اقتصاد است، نه اینکه کارتل‌های سرمایه‌داری حاکم باشند و نقش مردم را نادیده بگیرند. امروز در عرصه جنگ اقتصادی مردمی‌سازی اهمیت دارد و می‌تواند مشکلات اقتصادی را کاهش دهد و حتی درمان کند.

کد خبر 651171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.