حاشیه شهر اصفهان در مسیر تحول عمرانی

برخی شهروندان اصفهانی بر این باور هستند که فعالیت عمرانی در دوره ششم مدیریت شهری در این کلان‌شهر کاهش یافته است، در حالی که طی این دوره نه‌تنها تعداد پروژه‌های عمرانی شهر کمتر نشده، بلکه افزایش قابل توجهی داشته است، با این تفاوت که بیشتر پروژه‌ها دور از دید شهروندان، در حاشیه شهر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از معاونت‌های شش‌گانه شهرداری اصفهان، عمران شهری است که علاوه بر راهبردها و سیاست‌های قبل، راهبردهای جدیدی نیز از جمله کاهش زمان اجرای پروژه، هزینه بهینه اجرا و کیفیت پروژه در آن تعریف شده است؛ یکی از مباحثی که در دوره ششم مدیریت شهری در این معاونت پیگیری می‌شود، ایمنی و استفاده از روش‌های نوین و مصالح جدید در پروژه‌ها است تا علاوه بر کیفیت، سرعت پروژه‌ها نیز افزایش یابد.

معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کند از توان این مجموعه در پروژه‌های شهری استفاده کند، البته سه نوع مدیریت در حوزه معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان از جمله اداره کل فنی و نظارت در زمینه اجرا، در حوزه مباحث فنی پروژه‌ها و اداره کل هماهنگی و برنامه‌ریزی طرح‌های عمرانی در زمینه تحویل پروژه‌ها، کنترل نقشه‌ها، کمیته فاز دو نقشه‌ها، انتخاب پیمانکاران و کنترل پیمان‌هایی که در مناطق بسته می‌شود، فعالیت و اداره نگهداری و تعمیرات که به‌عنوان نگهداشت شناخته می‌شود نیز از دارایی‌های فیزیکی شهرداری نگهداری می‌کند.

با توجه به اینکه دارایی‌های فیزیکی شهرداری بسیار عظیم است، می‌توان گفت که حدود ۱۵۰ پل و تقاطع غیرهمسطح، ۳۰ پل مکانیزه، ۳۰ پارکینگ و ۳۰۰ ساختمان در شهر اصفهان وجود دارد که باید از آن‌ها به‌خوبی نگهداری شود؛ در این راستا اداره نگهداشت به‌عنوان یکی از مجموعه‌های مهم شهرداری بر پروژه‌های بزرگ، ابنیه و ساختمان‌های شهر نظارت دارد.

اگر از دارایی‌های شهرداری به‌درستی نگهداری نشود، هزینه‌های سرسام‌آور یا غیرقابل جبرانی به شهر تحمیل می‌شود، از این‌رو نگهداری و تعمیرات تقاطع‌های غیرهمسطح و پل‌ها در اداره نگهداشت معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان آغاز شده است.

در ارتباط مستقیم سازمان عمران شهرداری با معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان می‌توان به این نکته اشاره کرد که سازمان عمران شهرداری، اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر را به‌عهده دارد و فعالیت این سازمان در سرعت بخشی به اجرا، بالا بردن کیفیت و تنظیم هزینه پروژه‌ها بسیار مؤثر بوده است.

اجرای ۳۵۰ پروژه عمرانی در سال ۱۴۰۱

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پروژه‌های شهری در زمان اجرا با مشکلات زیادی از جمله آزادسازی و جابه‌جایی تأسیسات شهری مواجه بوده است، اظهار می‌کند: هم‌زمان با اجرای پروژه‌ها، ترافیک شهر نباید مختل شود، لذا سازمان عمران شهرداری در اجرای پروژه‌هایی که ممکن است در زمان اجرا مشکلات زیادی داشته باشد، کمک می‌کند تا هم‌زمان با عملیات آزادسازی یا جابه‌جایی تأسیسات، پروژه اجرا شود و هرچه زودتر با هزینه کمتر به نتیجه برسد.

وی با اشاره به بودجه ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ می‌افزاید: حدود ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی در سال توسط سازمان عمران و ۷۰ درصد توسط پیمانکاران بخش خصوصی هزینه می‌شود، از این‌رو حدود سه هزار میلیارد تومان بودجه جاری، ۶۰۰ میلیارد تملک دارایی‌های مالی و حدود هشت هزار میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌ای است که حدود ۷۰ درصد از بودجه را تشکیل می‌دهد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: از این هشت هزار میلیارد تومان، سه هزار میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی است که توسط حوزه معاونت عمران سیاست‌گذاری و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ به پروژه‌های شاخص شهری، مهم منطقه‌ای، منطقه‌ای، مستمر و محله‌محور تقسیم شده بود، ادامه می‌دهد: ۷۱ درصد پروژه‌ها عمرانی، شاخص شهری و مهم منطقه‌ای، ۱۶ درصد پروژه‌ها مستمر، هشت درصد پروژه‌ها منطقه‌ای و پنج درصد پروژه‌ها محله‌محور بوده که در قالب ۵۱۹ پروژه تعریف شده است.

حاشیه شهر اصفهان در مسیر تحول عمرانی

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تعداد کل پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱، ۵۱۹ پروژه بوده که از این تعداد حدود ۳۵۰ پروژه فعال شده است، ادامه می‌دهد: سرفصل‌های بودجه عمرانی در قالب‌های مختلفی همچون تقاطع و پل، خیابان‌سازی، آسفالت، خطوط اتوبوس تندرو و مسیر دوچرخه، حلقه حفاظتی شهر، ساختمان اداری و خدماتی، تعمیرات و نگهداری، اماکن ورزشی و فرهنگی، پارکینگ، پیاده‌رو، پارک و فضای سبز، تأسیسات زیربنایی و آب‌رسانی است.

وی، آسفالت را که سرعت و کیفیت قابل قبولی نیز داشته است، یکی از اقدامات حوزه معاونت عمران می‌داند و می‌گوید: کل بودجه آسفالت ۱۵۰ میلیارد تومان است که کل آن تأمین اعتبار و قرارداد آن بسته شد و در پنج سرفصل از جمله روکش معابر اصلی، روکش معابر فرعی، درزگیری، لکه‌گیری، زیرسازی و آسفالت معابر فرعی تقسیم می‌شود.

کشاورزراد با تأکید بر اینکه زمان اجرای آسفالت باید استاندارد باشد، در غیر این صورت کیفیت آن کاهش می‌یابد، ادامه می‌دهد: بهترین فصل اجرای آسفالت در شش ماهه نخست سال است، در حالی که در سال‌های گذشته به شش ماه دوم سال موکول می‌شد؛ سال گذشته با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده در شش ماه اول، ۱۳۵ میلیارد از این بودجه، تأمین اعتبار و پیمانکار انتخاب شد تا قبل از آغاز فصل سرد سال عملیات آسفالت‌ریزی اجرا شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: آسفالت معابر در رضایتمندی شهروندان مؤثر است، در عین حال هنوز بسیاری از معابر خاکی است یا سال‌های گذشته آسفالت شده است و برخی از شهروندان درخواست آسفالت جدید دارند.

وی در مورد نحوه نظارت بر پروژه‌های عمرانی نیز اظهار می‌کند: نظارت بر پروژه‌های بزرگ توسط مهندسان مشاور انجام می‌شود و نظارت عالیه معاونت عمران و منطقه نیز وجود دارد، اما در پروژه‌های کوچک نظارت منطقه به‌عنوان مقیم و نظارت عالیه توسط معاونت عمران انجام می‌شود.

تکمیل رینگ چهارم اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری

وی نمره قابل قبولی از نظر کیفیت به عملکرد عمرانی پروژه‌های شهرداری اصفهان می‌دهد و می‌افزاید: بی‌شک تا رسیدن نقطه ایدئال فاصله داریم اما تلاش می‌کنیم با نظارت بیشتر، کیفیت بالاتر و استفاده از مصالح و روش‌های نوین، کیفیت پروژه‌ها نیز بهتر شود.

کشاورزراد با اشاره به پروژه‌های عمرانی شاخص سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: یکی از پروژه‌های شاخص، حلقه حفاظتی شهر یا رینگ چهارم ترافیکی است که کیلومتر ۲.۵ تا چهارم آن تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات اجرایی این محدوده از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

حاشیه شهر اصفهان در مسیر تحول عمرانی

وی ادامه می‌دهد: کیلومتر ۰.۴ تا ۴۵۰.۱ رینگ چهارم ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عملیات اجرایی آن نیز در سال ۱۴۰۱ آغاز شد که تقاطع غیرهمسطح روی کانال آب و خاتون‌آباد در این محدوده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه کل طول رینگ حفاظتی ۷۸ کیلومتر است، می‌گوید: ۴۵ کیلومتر از این رینگ داخل شهر اصفهان و ۳۳ کیلومتر در محدود پنج شهر دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و ابریشم است که تلاش شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان این است که رینگ حفاظتی در دوره ششم به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه نقطه صفر رینگ حفاظتی شهر اصفهان تقاطع غیرهمسطح سردار شهید قاسم سلیمانی و نقطه اتمام پروژه نیز همین‌جا خواهد بود، می‌گوید: این پروژه در منطقه ۱۵ شهرداری این کلان‌شهر فعال است.

کشاورزراد اضافه می‌کند: برآوردی که با توجه به هزینه‌های امروز انجام شده است، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این حلقه ترافیکی در شهر اصفهان اجرا شود؛ این پروژه ازنظر ترافیکی، کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط‌زیست، جلوگیری از توسعه و تردد وسایل نقلیه سنگین در داخل شهر تأثیر زیادی دارد و از پروژه‌های شاخص و مهم شهری است که دولت در تکمیل آن باید کمک کند، چراکه هزینه آزادسازی و اجرای آن سنگین است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌های شاخص سال ۱۴۰۱ تقاطع غیر همسطح شهدای ورزشکار بوده است، می‌گوید: این پروژه در میدان فرزانگان و ورودی شهر دولت‌آباد به‌صورت مشترک بین شهرداری اصفهان و دولت‌آباد اجرا می‌شود، به‌طوری‌که ۲۵ درصد از هزینه پروژه توسط شهرداری دولت‌آباد و ۷۵ درصد توسط شهرداری اصفهان پرداخت می‌شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان می‌افزاید: کل اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد بوده است و قبل از سال جدید مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محدوده حصه در اتوبان شهید اردستانی، ساماندهی می‌شود

وی با اشاره به اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح خروجی شهرک شهید کشوری به اتوبان شهید کشوری اظهارمی‌کند: عملیات اجرایی این پروژه به‌دلیل آزادسازی چند ماهی متوقف و دوباره از سر گرفته شد و در سال ۱۴۰۱ به پایان رسید.

کشاورزراد تصریح می‌کند: دسترسی شهروندان از شهرک شهید کشوری به اتوبان شهید کشوری تسهیل شده است، همچنین پیش‌از این، عملیات اجرایی یک مرکز فرهنگی تفریحی ورزشی در شهرک شهید کشوری آغاز شده بود که عملیات تکمیلی آن شامل سفت‌کاری و نازک‌کاری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

کشاورزراد ادامه می‌دهد: احداث رینگ چهارم ترافیکی، ساماندهی اتوبان شهید اردستانی از محدوده حصه شمالی و جنوبی تا خیابان شهید رئیسی از دیگر پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان پیرامون تأثیر شرایط اقتصادی بر پروژه‌های عمرانی شهر می‌گوید: مباحث اقتصادی به‌ویژه مسکن که از محل‌های درآمدی شهرداری اصفهان است، تأثیر مستقیمی بر پروژه‌های شهری دارد.

وی ادامه می‌دهد: رکود اقتصادی، مسکن و به‌تبع اقتصاد شهر را تحت تأثیر قرار داده است اما در حوزه مالی تلاش می‌شود با روش‌های مختلف تأمین مالی از جمله سرمایه‌گذاری و مشارکت، اوراق مشارکت و تأمین مالی در قالب وام، اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌ها تأمین شود تا شاهد رکود در پروژه‌های شهری نباشیم.

مترو، تنها پروژه شاخص در مرکز شهر

کشاورزراد با تأکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی شهر در این دوره از فعالیت مدیریت شهری کم نشده است، می‌گوید: پروژه‌های عمرانی در دوره ششم مدیریت شهری نه تنها کاهش نیافته حتی در بعضی موارد افزایش نیز داشته است.

وی می‌افزاید: در این دوره بیشتر پروژه‌های عمرانی در حاشیه شهر انجام شده است، لذا از دید شهروندان خارج بوده است و آن‌ها تصور می‌کنند حجم پروژه‌های عمرانی در سطح شهر کم شده است.

حاشیه شهر اصفهان در مسیر تحول عمرانی

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: عملیات اجرایی پروژه‌هایی مانند رینگ حفاظتی با ارقام سنگین در حال انجام است و مترو، پروژه شاخصی است که ایستگاه‌های مختلف آن در حال اجرا است.

وی با اشاره به وجود مسائل و چالش‌های مختلف در زمان اجرای پروژه‌های شهری خاطرنشان می‌کند: اجرای این پروژه‌ها مشکلاتی از جمله ترافیک موقت برای شهروندان ایجاد می‌کند، از طرفی جابه‌جایی تأسیسات آب، برق، گاز و آزادسازی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است، از این‌رو اجرای پروژه‌های شهری با پروژه‌های خارج از شهر تفاوت زیادی دارد.

کشاورزراد ضمن قدردانی از همراهی شهروندان در اجرای پروژه‌های شهری اضافه می‌کند: پروژه‌های شهری برای آبادانی و پیشرفت شهر است و زندگی شهری را تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی از دیگر پروژه‌های شاخص شهری اصفهان به‌شمار می‌رود، می‌گوید: موقعیت این تقاطع غیرهمسطح در ادامه خیابان زینبیه به سمت حبیب‌آباد است و اجرای آن در حمل‌ونقل و ترافیک شهر تأثیر زیادی دارد؛ عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و برآورد اولیه اجرای آن ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی در سال گذشته ادامه می‌دهد: در این پروژه ۱۰ دکل فشار قوی برق وجود دارد که هم‌زمان با اجرای عملیات، مباحث ایمنی به‌دقت در آن رعایت می‌شود.

بهره‌برداری از زیر گذر اندیشه تا پایان ماه جاری

وی با اشاره به اجرای پروژه پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید می‌افزاید: این پارکینگ با ظرفیت حدود ۳۵۴ خودرو و با اعتبار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در دو فاز پیش‌بینی شده است که فاز نخست آن شامل اسکلت و فاز دوم شامل نازک‌کاری داخل پارکینگ به اتمام رسیده است.

کشاورزراد با اشاره به علت تأخیر در اجرای پروژه پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید می‌گوید: موقعیت این پروژه در یکی از خیابان‌های پرترافیک و پرتردد شهر است، از این‌رو توقف در اجرای آن در مقاطع مختلف همچنین حفظ درختان، منجر به کاهش سرعت در اجرای این پروژه شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه زیرگذر اندیشه در ورودی غربی اصفهان از سمت اتوبان ذوب‌آهن، بعد از زندان دستگرد نیز سال ۱۴۰۱ اجرا شده است، تصریح می‌کند: به‌دلیل وقوع تصادفات زیاد، تصمیم به احداث محوری به‌صورت زیرگذر در این منطقه، گرفته شد.

وی می‌افزاید: این پروژه علاوه بر مسائل تأسیسات آب‌و فاضلاب و برق با حجم ترافیک بالایی مواجه بود، از این‌رو محدودیت فضا برای اجرای آن وجود داشت اما با این وجود عملیات اجرایی آن انجام شد.

کشاورزراد با اشاره به اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای احداث این زیرگذر، از پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی آن در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد و می‌گوید: این پروژه تا پایان فروردین‌ماه سال جاری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی از اتمام پروژه اتصال بزرگراه معلم به خیابان فرزانگان با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: عملیات عمرانی این پروژه صددرصد انجام شده و به بهره‌برداری رسیده است.

حاشیه شهر اصفهان در مسیر تحول عمرانی

برآورد ۱,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اصفهان ادامه می‌دهد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۰ آغاز شد و سالن اجلاس و سالن‌های جنبی، محوطه‌سازی و پل روگذری که خروجی مرکز همایش‌ها به سمت اصفهان است، حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی‌اضافه می‌کند: بعضی پروژه‌های مشارکتی مانند هتل و مجموعه تجاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد داشته و شهرداری اصفهان پیگیر است تا این مجموعه‌ها را نیز فعال کند.

کشاورزراد با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۰ تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، می‌گوید: برآورد اولیه برای اتمام این پروژه، به‌غیر از پروژه‌های مشارکتی، اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان لازم دارد، این در حالی است که اعتبار سال ۱۴۰۱ برای اجرای این پروژه، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که بیش از ۸۰ درصد از آن تأمین شده است اما با این اعتبار نمی‌توان برنامه و زمان‌بندی مشخصی برای بهره‌برداری آن اعلام کرد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به بهره‌برداری از ساختمان جامع توانمندسازی مردان در باغ فدک در محدوده شهرداری منطقه هفت اصفهان می‌گوید: این پروژه سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی صددرصدی داشت و به بهره‌برداری رسید؛ اجرای این پروژه با اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد تومان در راستای مسئولیت اجتماعی شهرداری انجام و تحویل ارگان‌های ذی‌ربط شد.

وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای شهرداری اصفهان کاهش محرومیت در مناطق کم‌برخوردار شهر است، می‌گوید: در این راستا کلنگ‌زنی پروژه بازیکده محله حصه در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان انجام و در زمینی به مساحت ۸۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اجرا شد.

کد خبر 651014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.