۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
تسهیل‌گر اما چالش‌زا

«دولت الکترونیک باعث شده روند امور اداری تسهیل یابد، اما همچنان در برخی از فرآیندهای ثبت‌نامی اختلال‌هایی وجود دارد که ممکن است چالش‌زا باشد. درحال‌حاضر به لطف سامانه‌های الکترونیک، می‌توان بدون حضور فیزیکی در دانشگاه فعالیت‌های مورد نظر را انجام داد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدمات الکترونیک یا Electronic services به‌معنای تعامل بین ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمات است که از طریق اینترنت عرضه می‌شود. به‌بیان دیگر خدمات الکترونیک، بر بستر اینترنت ارائه می‌شود و هدف آن، ارائه سریع خدمات بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل است.

برخی از محققان، خدمات الکترونیک را به دو شکل سرویس‌های اطلاعاتی و سلف‌سرویس مفهوم‌سازی کرده‌اند، از این دو عامل به‌عنوان ویژگی‌های ذاتی این نوع خدمات نام می‌برند. امروزه بسیاری از کشورها به‌دنبال الکترونیکی‌سازی خدمات مراکز خود هستند، زیرا این کار نه‌تنها موجب پیشرفت کشور می‌شود، بلکه به‌تبع آن مصرف کاغذ، وقت و پول کاهش می‌یابد، همچنین انجام فعالیت‌های اداری از طریق سایت‌های اینترنتی بهتر از مراجعه حضوری به مراکز دولتی است.

رویکرد توسعه خدمات الکترونیکی ایران

امید قاسمی، مدیر یکی از کافی‌نت‌های معتبر اصفهان در رابطه با ارائه خدمات اینترنتی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هدف از ارائه خدمات اینترنتی، کاهش مشکلات ناشی از مراجعه حضوری است. این موضوع می‌تواند منجربه کاهش هزینه‌های اضافه نیز شود.

وی می‌افزاید: در این راستا روند روبه‌رشدی را طی سال‌های گذشته تجربه کردیم و اکثر سازمان‌های دولتی نیز خدمات خود را از طریق بستر سایت‌های سازمانی ارائه می‌کنند، اما هنوز مقداری در زیرساخت فنی سایت‌ها مشکل وجود دارد.

این مدیر کافی‌نت ادامه می‌دهد: به‌طورکلی رویکرد کنونی مطلوب است و به مرور نیز سایت‌ها در حال توسعه و پیشرفت است، البته با توجه به مشکلات کمی که در زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنتی وجود دارد طی سال‌های گذشته با مشکلاتی برای برخی از سایت‌ها و از بین رفتن اطلاعات مواجه شدیم.

دولت الکترونیک از دید شهروندان

رضا، یکی از شهروندان اصفهانی در رابطه با نقش دولت الکترونیک در تسهیل امور اداری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه دولت الکترونیک خدمات بسیاری را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند که وجود این خدمات در روند امور اداری تأثیر بسیاری داشته است.

وی می‌افزاید: درحال‌حاضر به لطف خدمات دولت الکترونیک بسیاری از فرآیندهای مالی از جمله انتقال وجه به‌سادگی با کمک تلفن همراه انجام خواهد شد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در مجموعه‌های اداری نیست.

این شهروند اصفهانی ادامه می‌دهد: دولت الکترونیک باعث شده روند امور اداری تسهیل یابد، اما همچنان در برخی از فرآیندهای ثبت‌نامی اختلال‌هایی وجود دارد که ممکن است چالش‌زا باشد.

نقش دولت الکترونیک در تسهیل خدمات آموزشی

حمیدرضا، دانشجوی یکی از دانشگاه‌های معتبر اصفهان در رابطه با نقش دولت الکترونیک در امور دانشجویی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: امروزه در کشور بحثی تحت عنوان دنیای الکترونیک، IT و IOT مورد توجه قرار گرفته است که نقش مهمی در زیرساخت کشورها دارد.

وی می‌افزاید: امروزه در کشورهای شرق آسیا از جمله مالزی و اندونزی مباحثی مانند هوش‌مصنوعی، IT و اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همواره برای پیشرفت این مباحث سرمایه‌گذاری می‌شود.

این دانشجو ادامه می‌دهد: مباحث اینترنت و IT در بحث رشد و بهبود شرایط دانشجویان بسیار می‌تواند مفید واقع شود که یکی از مزایای آن آموزش الکترونیک است.

وی در رابطه با اهمیت آموزش الکترونیک می‌گوید: پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، آموزش الکترونیک در ایران معنای مشخصی نداشت، اما در همان زمان نیز مبحث E-Learning در دنیا مشاهده می‌شد.

نقش ویروس کرونا در توسعه خدمات اینترنتی

حمیدرضا ادامه می‌دهد: در زمان شیوع ویروس کرونا بحث IT و فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت و زیرساخت‌های اینترنتی کشور توسعه یافت، درواقع شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا قابل پیش‌بینی نیست، به همین دلیل توسعه زیرساخت‌های اینترنتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به خدمات دولت الکترونیک در دانشگاه، می‌گوید: در مقطع دانشجویی دولت الکترونیک نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به تبادل اطلاعات، کسب دانش و ارتباط سازنده با اساتید اشاره کرد.

این دانشجو می‌افزاید: در این راستا دولت می‌تواند با فراهم کردن ساختار اینترنتی مناسب فضایی را برای تبادل اطلاعات ایجاد کند تا دانشجویان دغدغه‌ای برای دسترسی به منابع اینترنتی نداشته باشند.

وی تاکید می‌کند: علاوه بر زیرساخت‌های اینترنت و پهنای باند که در حوزه دولت الکترونیک اهمیت ویژه‌ای دارد، پلتفرم‌های ارائه خدمت نیز باید از ویژگی‌های مشخصی برخوردار باشند.

حمیدرضا در همین رابطه ادامه می‌دهد: وجود نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی که قرار است ارتباطی بین دانشجویان و دانشگاه‌ها ایجاد کند، در دولت الکترونیک اهمیت زیادی دارد.

وی می‌افزاید: تاکنون پلتفرم‌هایی که در حوزه‌های دانشجویی وجود داشته، عملکرد ضعیفی داشته‌اند اما درهنگام شیوع ویروس کرونا سامانه‌های متعددی برای تبادل اطلاعات ایجاد شد.

این دانشجو در رابطه با ویژگی‌های سامانه‌های دانشگاهی، می‌گوید: یکی دیگر از خدمات دولت الکترونیک، سامانه‌های دانشگاهی است که درحال‌حاضر زیرساخت سامانه‌ها بسیار نامناسب است.

وی تصریح می‌کند: در سامانه‌های دانشگاهی مشکلات زیرساختی نامناسبی مشاهده می‌شود، هر زمانی که قرار است فرایندی مانند انتخاب واحد انجام شود، اختلال بسیاری در سامانه رخ می‌دهد.

حمیدرضا ادامه می‌دهد: البته سایت‌های دانشگاهی به مرور زمان در حال پیشرفت و بهبود است و درحال‌حاضر نیز وجود چنین سامانه‌هایی باعث شده حضور فیزیکی دانشجو در دانشگاه کاهش یابد.

وی در همین رابطه می‌افزاید: در گذشته برای انجام فعالیت‌هایی مانند پرداخت شهریه، دریافت وام و یا انتخاب واحد باید به دانشگاه مراجعه می‌کردیم، اما در حال حاضر به لطف سامانه‌های الکترونیک، می‌توان بدون حضور فیزیکی در دانشگاه فعالیت‌های مورد نظر را انجام داد.

گزارش از مهرداد رجبی، خبرنگار سرویس علم‌وفناوری ایمنا

کد خبر 650817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.