خدمت‌رسانی در شهر با سرعت یک کلیک

خبرگزاری ایمنا: تا پایان سال 91 بیش از 50 خدمت الکترونیکی به شهروندان اصفهانی از طریق پرتال شهرداری به منظور تحقق شهر الکترونیک و ورود خدمات مجازی به زندگی اصفهانی ها ارائه می شود.

به گزارش ایمنا،شهر الکترونیک این امکان را برای ارائه‌کنندگان خدمات شهری و همچنین خدمات گیرندگان مهیا می‌کند که آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بیشترین خدمات شهری و الزامات زندگی در یک کلانشهر توسعه‌یافته برخوردار شوند. گفت‌وگوها درخصوص ایجاد دولت الکترونیک و همچنین تلاش برای احداث شهرهای الکترونیک اگرچه سال‌هاست در ایران رواج دارد ولی نخستین گام در پیدایش چنین فضایی را می‌توان با ایجاد دفاتر الکترونیک پلیس+10 مشاهده کرد که 10 خدمت مورد نیاز شهروندان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها ارائه می‌کند.
موفقیت طرح ایجاد دفاتر الکترونیک پلیس در مسیر ایجاد دولت الکترونیک و در اقدامی وسیع‌تر، شهر الکترونیک، منجر به ایجاد پدیده دیگری در حوزه اداره و مدیریت شهر شد که از آن با ارائه خدمات الکترونیک شهرداری از طریق اینترنت یاد می‌شود. ایده ایجاد این طرح در شهرداری اصفهان نه تنها امید تازه‌ای در شهروندان اصفهانی به‌منظور تسریع در رفع نیازهای شهری خود ایجاد کرد بلکه به‌عنوان ایده‌ای مدرن در مسیر تحقق شهر الکترونیک نیز قابل ارزیابی است.
طرح ارائه خدمات الکترونیکی از طریق پرتال شهرداری به آدرس www.isfahan.ir از سال گذشته اجرا شد و هم‌اکنون 20 خدمت مربوط به حوزه شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری و معاونت مالی و اداری شهرداری نیز از این روش انجام می‌شود.
آن‌طور کــه مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان پیش بینی می کند: در دوسال آینده 50 هزار شهروند اصفهانی برای انجام امور شهری خود به این سایت مراجعه می‌کنند که براین اساس می‌توان چنین برداشت کرد که با ارائه خدمات الکترونیکی شهرداری علاوه بر کاهش میزان تردد و جابه‌جایی شهروندان در اصفهان و به‌دنبال آن محدود شدن پدیده زمانبر بوروکراسی اداری، به کاستن از آلودگی هوا و معضل ترافیک در شهر بزرگی چون این کلان شهر اقدام شده است. در حال حاضر 20 خدمت الکترونیک شهری از طریق اینترنت ارائه می شود و تا پایان سال 91 این میزان به ارائه 50 خدمت الکترونیک افزایش یابد.

پایان صف‌های طولانی

پیشتر و تا نیمه دهه80 شهروندان اصفهانی به خوبی صف‌های طویل دریافت خلافی خودروها در مناطق مختلف اصفهان و گرفتاری‌های ناشی از حضور مداوم برای دریافت و پرداخت عوارض شهری، پایان کار ساختمان یا مجوز ساختمان‌سازی‌ را به یاد دارند. اکنون با توسعه سیستم الکترونیک خدمات شهری، مراجعه سایت پرتال شهرداری نه تنها از ترددهای بی‌مورد در سطح شهر کاسته است بلکه در کوتاه‌ترین زمان خدمات شهری به شهروندان ارائه می‌شود. تنها کافی است به سایت پرتا شهرداری به آدرس www.isfahan.irمراجعه شود تا تأثیر تحقق بخشی از شهر الکترونیک در ارائه خدمات سریع به شهروندان مشاهده شود.
مهندس همایون یزدان پناه مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری می‌گوید: ارائه 20 خدمت الکترونیکی شهرداری از طریق سایت پرتال شهرداری ، علاوه بر کاهش جا‌به‌جایی شهروندان و از بین بردن بوروکراسی، می‌تواند سبب کاهش ترافیک و کم شدن از میزان آلودگی هوا شود این در حالی است که 50 درصد مراجعات مربوط به شهرداری می باشد .
همچنین به انجام یک نظرسنجی درخصوص میزان موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی از طریق پرتال شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: نتایج نظرسنجی‌ها دررابطه با میزان رضایت مردم از این سایت از رضایت بالای شهروندان از خدمات ارائه شده خبر می‌دهد.

شهر و شهروند الکترونیک

گزارش‌های منتشر شده از میزان ترددهای درونشهری در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که ٧٠درصد از ترددهای روزانه درونشهری شهروندان ایرانی صرفا به منظور کسب اطلاعات در مورد خدمات مختلف صورت می‌گیرد. نتیجه چنین ترددهایی افزایش ترافیک، افزایش معضلی به نام آلودگی هوا، پرداخت هزینه بیشتر برای سوخت و همچنین افزایش تلفات ناشی از تصادفات است. معضل پدیده‌ای به نام ترددهای غیرضروری در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که در شهرهایی مانند سئول، پایتخت کره‌جنوبی و در چارچوب تحقق پروژه‌هایی همچون شهر الکترونیک بیش از ٥٠٠خدمت به صورت آنلاین به شهروندان ارائه می‌شود. تحقق شهر الکترونیک در ایران مستلزم توجه به دو موضوع مشخص فراهم ساختن زیرساخت‌ها و فرهنگسازی است. پروژه‌ ایجاد شهر الکترونیک در ایران در کلانشهرهای اصفهان، تهران و مشهد کلید خورده است که البته تا رسیدن به ارائه خدمات کامل آنلاین در بستر اینترنت راه درازی پیش رو دارد.
پروژه ایجاد شهر الکترونیک در اصفهان بدون سر و صدا در حال پیگیری است و در حال حاضر بسیاری از خدمات شهری در این کلانشهر از طریق سیستم‌های الکترونیک قابل دریافت هستند. باید دانست که نکته مهم در اجرای پروژه‌ای به نام شهر الکترونیک وابسته به موضوعی به نام «شهروند الکترونیک» است؛ به عبارت بهتر مادامی که شهروندان به لحاظ فرهنگی، آموزشی و اطلاعاتی به آن مرحله از استفاده مطلوب از خدمت الکترونیک نرسند و همچنان ترجیح بدهند، همان سیستم سنتی خدمات‌رسانی با استفاده از کاغذ و قلم را ادامه بدهند پروژه شهر الکترونیک به نتیجه نمی‌رسد. مدیر سازمان فاوا شهروند الکترونیک این گون تعریف می کند:شخصی که بتواند در طول بیست و چهار ساعت و هفت روز هفته از طریق رایانه شخصی و شبکه ارتباطی اینترنت اطلاعات و خدمات مربوط به خود را دریافت کند یک شهروند الکترونیکی است و در همین راستا قرار بر این است که کلیه خدمات در شهرداری به سمت ارائه خدمات الکترونیک پیش برود.
یزدان پناه فرهنگ سازی را مهمتر از آموزش می داند و می گوید: قبل از آموزش بحث فرهنگ سازی باید بین مردم انجام شود واین باور ایجاد شود که می توان فعالیتهای شهری را به صورت الکترونیک نیز انجام داد.
کد خبر 28671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.