۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
توسعه پرچالش

هدف از ایجاد خدمات اینترنتی، کاهش مشکلات ناشی از مراجعه حضوری است که در این راستا روند روبه‌رشدی را طی سال‌های گذشته تجربه کردیم و اکثر سازمان‌های دولتی نیز خدمات خود را در بستر سایت‌های سازمانی ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و این نام‌گذاری می‌تواند اهمیت اطلاعات را در زندگی بشر به‌وضوح نشان دهد. اختراع رایانه، امکان پردازش سریع داده، ذخیره اطلاعات و امکان ایجاد ارتباط بین رایانه‌ها، باعث شده است که بتوان اطلاعات را انتقال و خدمات الکترونیکی را در سطح وسیعی ارائه کرد. این موارد به همراه سایر پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه ارتباطات و الکترونیک به وقوع انقلابی در زمینه نحوه جمع‌آوری، پردازش، ذخیره‌سازی، فراخوانی و ارائه اطلاعات منجر شد که شکل‌گیری «فناوری اطلاعات و ارتباطات» حاصل این رویداد بود.

خدمات الکترونیک چیست؟

خدمات الکترونیک یا Electronic services به معنای تعامل بین ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات است که از طریق اینترنت عرضه می‌شود. به‌بیانی دیگر خدمات الکترونیک، بر بستر اینترنت ارائه می‌شود و هدف آن، ارائه سریع خدمات بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل است. برخی از محققان خدمات الکترونیک را به دو شکل سرویس‌های اطلاعاتی و سلف سرویس مفهوم‌سازی کرده و از این دو عامل به عنوان ویژگی‌های ذاتی این نوع خدمات نام می‌برند.

امروزه بسیاری از کشورها به‌دنبال الکترونیکی‌سازی خدمات مراکز خود هستند، زیرا این کار نه‌تنها موجب پیشرفت کشور می‌شود، بلکه به تبع آن مصرف کاغذ، وقت و پول کاهش می‌یابد، همچنین انجام فعالیت‌های اداری از طریق سایت‌های اینترنتی بهتر از مراجعه حضوری به مراکز دولتی است. در همین راستا ایران نیز فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای انجام داده است و بسیاری از مراکز این کشور خدمات خود را از طریق بسترهای اینترنتی ارائه می‌کنند؛ البته این پیشرفت علاوه بر تأثیرات مثبت و مزایایی که داشت، مشکلات و چالش‌هایی را نیز به‌وجود آورد.

رویکرد مطلوب توسعه خدمات الکترونیکی

امید قاسمی، مدیر یکی از کافی‌نت‌های معتبر اصفهان در رابطه با ارائه خدمات اینترنتی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هدف از ارائه خدمات اینترنتی کاهش مشکلات ناشی از مراجعه حضوری است و در ادامه این موضوع باعث شود تا هزینه‌های اضافه‌ای که به مراجعین تحمیل می‌شد نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

وی می‌افزاید: خوشبختانه در این راستا روند رو به‌رشدی را طی سال‌های گذشته تجربه کردیم و اکثر سازمان‌های دولتی نیز خدمات خود را از طریق بستر سایت‌های سازمانی ارائه می‌کنند.

این مدیر کافی‌نت در رابطه با کیفیت سایت‌های سازمانی می‌گوید: سایت‌های کنونی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، اما هنوز مقداری در زیرساخت فنی سایت‌ها مشکل وجود دارد؛ درواقع از نظر فنی پشتیبانی خوبی از سایت‌ها نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به موجب این مسئله گاهی اوقات با قطعی سرور یا ایجاد مشکل در پنل‌های پیامکی که برای احراز هویت استفاده می‌شود، مواجه می‌شویم که این مسائل موجب کندی روند ثبت‌نام خواهد شد.

قاسمی اشاره می‌کند: به‌طور کلی رویکرد کنونی مطلوب است و به مرور نیز سایت‌ها در حال توسعه و پیشرفت است؛ البته با توجه به مشکلات کمی که در زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنتی وجود دارد، طی سال‌های گذشته با هک شدن برخی از سایت‌ها و از بین رفتن اطلاعات شهروندان مواجه شدیم.

وی تاکید می‌کند: امنیت شبکه و اطلاعات مراجعین بسیار حائز اهمیت است و قطعاً با گذشت زمان کیفیت سایت‌ها در این زمینه نیز بهبود می‌یابد.

این مدیر کافی‌نت در رابطه با اهمیت مراکز خصوصی در ارائه خدمات اینترنتی می‌گوید: بخش بسیاری از خدمات الکترونیکی بدنه دولت طبق قانون به مراکز خصوصی خارج از بدنه دولت برون سپاری شده و کافی‌نت‌ها بخش زیادی از این خدمات را پوشش می‌دهند.

وی می‌افزاید: کافی‌نت‌ها فعال‌ترین و گسترده‌ترین شبکه ارائه خدمات و ثبت‌نام‌های اینترنتی در سراسر کشور به‌شمار می‌روند و متصدیان این صنف از فیلترهای امنیتی و فنی بسیاری عبور کرده‌اند.

قاسمی در همین رابطه ادامه می‌دهد: کافی‌نت‌ها اهمیت بسیاری در دولت الکترونیکی دارند؛ البته نقاط ضعف در این مراکز و همچنین مراکز پیشخوان دولت نیز وجود دارد، اما به‌طور کلی ایجاد چنین مراکزی برای انجام فعالیت‌های مردم بهتر از مراجعه به سازمان‌ها بوده است.

مشکلات اینترنتی شدن خدمات چیست؟

امین، یکی از شهروندان استان اصفهان در رابطه با مشکلات خدمات اینترنتی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از تغییراتی که در این راستا انجام شده، اعلام نمرات دانش‌آموزان از طریق سایت‌های اینترنتی است که مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.

وی می‌افزاید: این تغییر نه‌تنها دانش‌آموزان بلکه فعالیت معاونین را دچار مشکل کرده است، زیرا نمرات به‌درستی نمایش داده نمی‌شود و خطاهای بسیاری دارد.

این شهروند استان اصفهان ادامه می‌دهد: در این شرایط معاونان نیز زمان بسیاری را صرف ثبت نمرات در سایت‌های اینترنتی می‌کنند و عملاً وقت عوامل اجرایی بسیار گرفته می‌شود. علاوه بر این مسائل برخی اوقات سایت‌های مربوطه با اختلال مواجه می‌شود.

اهمیت سواد مجازی در اینترنتی شدن خدمات

علی یکی دیگر از شهروندان اصفهانی در رابطه با اینترنتی شدن بسیاری از خدمات دولتی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه بسیاری از مراکز دولتی خدمات خود را از طریق بسترهای اینترنتی ارائه می‌کنند که این مسئله مزایا و معایبی دارد.

وی می‌افزاید: از جمله مزایای اینترنتی شدن خدمات مراکز دولتی می‌توان به کاهش میزان عبور و مرور و حذف بسیاری از هزینه‌های اضافه اشاره کرد، اما از طرفی این روند، شرایط را برای برخی از مردم دشوار ساخته است.

این شهروند اصفهانی ادامه می‌دهد: هنگامی که خدمات از طریق بسترهای اینترنتی ارائه شود، مردم باید سواد استفاده از رایانه و فضای مجازی را داشته‌باشند که در حال حاضر بسیاری از مردم از این سواد برخوردار نیستند.

وی اشاره می‌‎کند: مشکل دیگری که در اینترنتی شدن خدمات مشاهده می‌شود، کیفیت سایت‌ها است که متأسفانه گاهی اوقات با اختلال و کندی در برخی از سایت‌های مراکز دولتی مواجه می‌شویم.

علی در رابطه با دیگر مشکلات خدمات اینترنتی می‌گوید: هنگامی که خدمات دولتی از طریق اینترنت انجام می‌شود، امنیت متقاضیان نیز بسیار اهمیت خواهد داشت و از این جهت مردم باید آگاهی بیشتری در خصوص سایت‌ها کسب کنند.

وی می‌افزاید: ممکن است برخی از سایت‌ها جعلی باشد و از این طریق اقدام به دریافت مدارک و حتی سرقت اموال اشخاص مختلف کنند، به همین دلیل کسب آگاهی مردم از سایت‌های معتبر حائز اهمیت است.

این شهروند اصفهانی خاطرنشان می‌کند: گسترش خدمات اینترنتی از مزایای بسیاری برخوردار است و همچنین باعث کاهش مصرف کاغذ و به موجب آن حفظ محیط‌زیست می‌شود، اما برای افزایش کیفیت ارائه خدمات سایت‌ها تلاش بیشتری نیاز است.

کد خبر 606597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.