دعای روز و شب پنجم ماه رمضان ۱۴۰۲ + شرح متن، نماز و اعمال

دعای روز پنجم رمضان، دعای مخصوص پیامبر (ص)، نماز، فضیلت‌ها و اعمال روز پنجم ماه مبارک رمضان در این مطلب آماده شده است.

به گزارش ایمنا، ماه مبارک رمضان فضیلت‌های بسیاری دارد که در قرآن کریم و احادیث شریف نبوی این فضائل شمرده شده است.

دعای روز پنجم ماه رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین

خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان قرار بده و مرا در این روز قرار بده از بندگان شایسته و فرمانبردارت و مرا قرار بده در این روز از دوستان نزدیکت؛ به مهربانی خودت ای مهربان‌ترین مهربانان.

دعای روز پنجم رمضان

شرح دعای روز پنجم ماه رمضان

در این دعا می‌گوییم خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، افرادی که استغفار می‌کنند باید شرایط استغفار را داشته باشند و بعد از نماز مغرب هم ۷۰ بار استغفار زبانی نمایند. استغفار کردن سبب می‌شود که خدا گره از کارهاتان باز کند، اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد.

خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده، فرمانبردار تو باشم، اطاعت تو را کنم، خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.

خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده، کسانی که خود خدا را می‌خواهند و عبادت را برای خود خدا کردند و نه برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد می‌شوند و دوست خدا هستند.

در آخر این دعا می‌گوییم خدایا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستحاب کن.

خواندن دعا

شیخ مفید در کتاب مقنعه از ثقه جلیل علی بن مهزیار و از امام محمدتقی (ع) روایت کرده است که خواندن این دعا در هر وقت از شب و روز ماه مبارک رمضان مستحب است:

«یَا ذَا الَّذِی کَانَ قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ، ثُمَّ یَبْقَی وَ یَفْنَی کُلُّ شَیْ‏ءٍ، یَا ذَا الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ، وَ یَا ذَا الَّذِی لَیْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَی، وَ لاَ فِی الْأَرَضِینَ السُّفْلَی، ‏ وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَیْنَهُنَّ إِلَهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ، لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ یَقْوَی عَلَی إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ، وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ یَقْوَی عَلَی إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ» ‏.

‏ «ای خدایی که پیش از هر چیز وجود داشتی و آن گاه همه ی موجودات را آفریدی و سرانجام تو می‌مانی و همه ی اشیا نابود می‌گردند، ای خدایی که در آسمان‌های برتر و زمین‌های زیرین و در بالا و میان و زیر آنها معبودی که پرسیده شود، جز تو وجود ندارد، ستایش تو را، ستایشی که هیچکس جز تو بر شمارش آن قادر نباشد. پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست، درودی که جز تو نتواند آن را بشمارد».

دعای روز و شب پنجم ماه رمضان ۱۴۰۲ + شرح متن، نماز و اعمال

خواندن دعای رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ

شیخ کفعمی در بلدالامین و مصباح از اختیار سیدبن باقی نقل کرده است: هرکه این دعا را در هر روز ماه رمضان بخواند حق تعالی گناهان چهل ساله او را می‌آمرزد:

«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ، الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرآنَ، وَ افْتَرَضْتَ عَلَی عِبَادِکَ فِیهِ الصِّیَامَ، ‏ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی هَذَا الْعَامِ وَ فِی کُلِّ عَامٍ‏ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ، فَإِنَّهُ لاَ یَغْفِرُهَا غَیْرُکَ یَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ‏».

«بار خدایا ای پروردگار ماه رمضان که فرو فرستادی در آن قرآن را و بر بندگانت در آن روزه را واجب فرمودی، مرا حج خانه محترمت در این سال و در هر سال روزی فرما و گناهان بزرگم را به من ببخش زیرا که‏ آن‌ها را جز تو کس نیامرزد ای خدای صاحب جلالت و بزرگواری».

نماز شب پنجم ماه مبارک رمضان

برای این شب دو رکعت نماز و در هر رکعت خواندن سوره حمد و سپس ۵۰ مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد مرتبه‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ سفارش شده است.

کد خبر 650290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.