برای تحقق شعار سال به امنیت سرمایه‌گذاری نیاز داریم/ لزوم حمایت عملی از بخش خصوصی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از راهکارهای تحقق شعار سال را حمایت از سرمایه‌گذاری دانست و گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران به بخش تولید باید چند عامل وجود داشته باشد که نخستین آنها حمایت و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است، معتقدم که امروز بیش از هر دوره‌ای نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری داریم.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون نامگذاری سال به عنوان کاهش تورم و رشد تولید و ضرورت هم افزایی مجلس و دولت در این زمینه اظهار کرد: ضمن تبریک تقارن بهار طبیعت و بهار معنویت به ملت ایران، نامگذاری‌هایی که به عنوان شعار هر سال مطرح می‌شود، بر اساس راهبردهای سرنوشت‌ساز مبتنی بر نیازهای اساسی جامعه تعریف شده است.

وی با اشاره به تعریف شعارهای سال بر مبنای نظرات کارشناسی افزود: در صورتی که این شعارها عملیاتی شوند شاهد تحولاتی مانند افزایش سرمایه‌های اجتماعی خواهیم بود همچنین می‌توانیم گام‌های اساسی‌تری را به سوی قله‌های عزت و سربلندی برداریم.

لزوم تعریف و رصد برنامه‌های دستگاه‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نخستین گام برای تحقق شعارهای سال را تعریف وظایف هریک از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها در قبال تحقق آن دانست و گفت: این فعالیت‌ها باید توسط یک مرکز رصد در دولت کنترل شود، در صورتی که این رصد شکل نگرفته و در پایان سال فعالیت‌ها ارزیابی نشود یا تنها به چند بنر و اطلاعیه در این زمینه بسنده کنیم، احتمال عملیاتی شدن شعارهای سال به شکل مطلوب وجود نخواهد داشت.

وی اجرای رصدهای فصلی در هر وزارتخانه را ضروری معرفی کرد و ادامه داد: به عنوان مثال وزارت صنعت، معدت و تجارت به عنوان وزارتخانه‌ای که در حوزه تولید به ویژه بازرگانی، خودرو، صنعت و معدن نقش اساسی دارد لازم است که به شگل منظم مورد ارزیابی قرار گیرد و پاسخگو باشد، در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته اشاره شد که فرمودند اقداماتی انجام شده اما در حدا نتظار من نیست و سزاوار نیست که این نارضایتی را در پایان سال نیز از معظم‌له بشنویم.

منتظری مخاطب شعار سال را همه افراد جامعه در مجموعه‌های مختلف معرفی کرد و گفت: هم‌بینشی، همدلی و همراهی دولت و مجلس در این موضوع از ضرورت بسیار زیادی برخوردار است در سال ۴۰۱ نیز این همراهی وجود داشت اما معتقدم که بخش‌های کارشناسی و استفاده از ظرفیت مجلس این موضوع باید جدی‌تر مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به همفکری دولت و مجلس در زمینه حل نوسانات بازار ارز تاکید کرد: پرسشی که نمایندگان در زمان نوسانات نرخ ارز مطرح می‌کردند این بود که آیا امکان برقراری ثبات در بازار وجود دارد و در پاسخ برخی همکاران راهکارها و طرح‌هایی در این زمینه مطرح کردند که این نشان می‌دهد باید فرصت بیشتری برای هم‌اندیشی اختصاص یابد.

ظرفیت بخش خصوصی برای کاهش تورم و افزایش تولید

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کاهش تورم و افزایش تولید را ضروری دانست و گفت: دولت و مجلس با هم اندیشی باید برنامه‌های خود را بر اساس احساس مسئولیت و مصالح ملی اجرا کنند البته همه ما باید این دغدغه را داشته باشیم تا این گره توسط ظرفیت‌های داخلی گشوده شود.

وی یکی دیگر از شرایط لازم برای تحقق شعار سال را فرهنگ‌سازی اعلام کرد و ادامه داد: قرار نیست فردی از بیرون این مسئله را حل کند، اگر احساس دغدغه، مسئولیت و غیرت ملی اتفاق بیفتد شاهد تحقق این راهبردها خواهیم بود البته رسانه‌ها نقش مهمی در این بخش بر عهده دارند.

منتظری تصریح کرد: لازم است که رسانه ملی در زمینه فرهنگ کار و تلاش، صرفه‌جویی و پایبندی به حوزه دانش بنیان بسته‌های پیشنهادی فرهنگی آماده کند و دستگاه‌های مختلف نیز آستین‌ها را بالا بزنند و توجه جدی‌تری به فرهنگسازی داشته باشند.

وی وظیفه دولت را ارائه برنامه‌های پیشنهادهای عملی برای کاهش تورم و افزایش تولید عنوان کرد و افزود: برنامه‌های دولت برای رونق اقتصادی و ارتقا وضعیت معیشت مردم باید در دو بخش ارائه شود، یک دسته برنامه کوتاه مدت که نتیجه آن را مردم ببینند و باعث افزایش رضایتمندی مردم شود و دوم یک برنامه بلندمدت مبتنی بر امید و چشم‌انداز باید روشن برای مردم در مسائل اقتصادی در نظر گرفته شود.

مسائل اقتصادی برای سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پیش‌بینی‌پذیر بودن مسائل اقتصادی برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران یادآور شد: این اقدام باعث می‌شود اعتماد به وجود آید و با تقویت امید، رضایتمندی افراد جامعه فزونی گیرد اما اکنون جای این موضوع را خالی احساس می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: هر از گاهی مباحثی در مسائل اقتصادی چشم‌اندازهای کوچکی مطرح می‌شود اما لازم است که رئیس جمهور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی یا رسانه‌ای و با بهره‌مندی از همه تجارب و آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته یک برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی ارائه دهد.

منتظری برنامه‌های اقتصادی کوتاه‌مدت را برای حل اورژانسی مسائل راهگشا توصیف کرد و افزود: با پرسش‌هایی در زمینه وضعیت ارز و تثبیت قیمت‌ها روبه‌رو هستیم و نباید پاسخ این مسائل شکل فرسایشی به خود بگیرد بلکه لازم است که یک تقویم زمانی در این زمینه تعریف کنیم.

وی با اشاره به تشدید همجمه‌ها، تهدیدها و شیطنت‌های دشمن بر ضد کشور خاطرنشان کرد: همه این مشکلات را قبول داریم با وجود این وظیفه داریم که با استفاده از ظرفیت مجلس و دولت دو برنامه کوتاه و بلندمدت تهیه شود و همگی تلاش کنیم که در چارچوب تصویب شده وظایف خود را انجام دهیم.

بیش از هر دوره‌ای به جذب سرمایه‌گذار نیاز داریم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از راهکارهای تحقق شعار سال را حمایت از سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران به حوزه تولید باید چند عامل وجود داشته باشد که نخستین آنها حمایت و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است، معتقدم که امروز بیش از هر دوره‌ای نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری داریم و تجربه نشان داده است که با تکیه بر درآمدهای دولتی چرخ‌های اقتصاد به حرکت در نمی‌آید.

وی پهن کردن فرش قرمز برای استقبال از سرمایه‌گذاران امین، توانمند، عالم و ثابت را ضروری دانست و ادامه داد: باید از چنین سرمایه‌گذارانی درخواست کنیم که در بخش‌های مختلف فعالیت کنند همچنین لازم است که بخش خصوصی را فراتر از شعار باور کنیم و مورد حمایت قرار دهیم در حالی که گاهی سرمایه‌گذاران به دلیل ناکافی بودن حمایت‌ها از فعالیت خود ناامید می‌شوند.

منتظری با اشاره به اهمیت گشودن چتر حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه‌گذاران نیاز به امنیت دارند و باید ثبات را احساس کند این دو عامل در کنار هم می‌تواند زمینه‌ساز ورود سرمایه گذاران در مقیاس داخلی و چه خارجی شود تا شاهد تحولات بیشتری در این زمینه باشیم.

کد خبر 649354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.