هم‌افزایی دولت و مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی/ رشد تولید موجب کاهش تورم می‌شود

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: ضروری است همه دولت‌هایی که روی کار می‌آیند مطابق با افق چشم انداز ۱۴۰۴ حرکت کنند. این چشم انداز ۲۰ ساله است اما متاسفانه برخی دولت‌ها در این رابطه درست عمل نکردند و این افق را الگوی کار و هدف خودشان قرار ندادند.

محمود معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبر امام راحل، تا به امروز یکی از مسائلی که گریبانگیر مردم بوده مشکلات اقتصادی است.

وی افزود: امروز نه تنها کشور ایران، بلکه همه دنیا با مشکلات اقتصادی روبرو است و همین عنصر به عاملی برای جنگ‌ها و تنش‌های سیاسی در دنیا تبدیل شده است.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: جنگ اخیر بین اوکراین و روسیه و سایر نبردها ریشه اقتصادی دارند. صادرات گندم یا سلاح در این نبردها به عینه مشهود است؛ بنابراین همه دنیا با این مسائل و رویدادها روبرو است.

وی تصریح کرد: سال‌های متمادی است که رهبر معظم انقلاب نام و عنوان سال را اقتصادی انتخاب می‌کنند تا هم مردم و هم مسئولان، باید روی مسئله اقتصاد تمرکز کرده و نسبت به رفع مشکلات این بخش حساسیت داشته باشند و اقدام کنند.

معلمی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان رشد تولید و مهار تورم اظهار کرد: تورم باگرانی متفاوت است. تورم یا تولید ریشه در مسائل زیادی دارد. هرچه تولید زیادتر باشد بیکاری کاهش می‌یابد و قیمت‌ها کمتر می‌شود. همچنین عرضه و تقاضا در اقتصاد یک اصل بنیادین است. زمانی که عرضه بیشتر باشد و تقاضا کمتر باشد طبیعی است که قیمت کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: اقتصاد سه جهت و محور اساسی دارد و اگر این سه عامل همکاری نکنند مشکلات اقتصادی به صورت ریشه‌ای و بنیادین حل و فصل نخواهند شد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: قانونگذاران در مجلس باید قوانین درست و کاربردی تصویب کنند تا از نظر تخصصی مهار تورم حاصل شود. مجریان هم در دولت به شکل مستقیم و غیرمسقیم در این رابطه نقش دارند.

وی تاکید کرد: بخش سوم مردم هستند، عرضه و تقاضا یک اصل است زمانی که جنسی کمیاب می‌شود مردم برای خرید همان یک یا چند قلم هجوم می‌آورند و برخی سو استفاده کنندگان احتکار می‌کنند؛ این نکته بسیار مهم است و اگر مردم خواستار حل مشکلات اقتصادی هستند باید به این مسائل توجه داشته باشند.

معلمی گفت: مردم اگر مشاهده کردند جنسی در بازار با کاهش تولید یا کاهش واردات روبرو شد برای خرید هجوم نبرند تا خود به خود قیمت کاهش یابد و بازار به تعادل برسد؛ بنابراین نقش مجریان، قانونگذاران و مردم در کنار هم باید اتفاق بیفتد تا تاثیرگذاری و اثربخشی درستی در اقتصاد شاهد باشیم.

وی افزود: اگر یکی از این سه جز درست عمل نکند مشکلات اقتصادی حل و فصل نخواهد شد. اگر چه نامگذاری شعار سال تاثیرگذار است اما این بیشتر از نظر روانی مدنظر است. در اصل اقتصاد هم بخشی از نوسانات روانی و تحت تاثیر برخی شایعات و اخبار ضد و نقیض است.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: مردم باید در این رابطه با دقت و هوشمندی و نه احساسی و هیجانی برخورد و اقدام کنند. قانونگذاران هم باید درست تصمیم بگیرند و با برنامه عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرهای کوچک به صورت طایفه‌ای با مسائل برخورد می‌شود یا در جاهایی دیگر شاهد رفتارهای حزبی و گروهی هستیم ادامه داد: باید با برخی مسائل تخصصی برخورد کرد و افرادی وارد مجلس شورای اسلامی شوند که عاقلانه همراه با تخصص و دقت برای رفع مشکلات و معضلات کشور تصمیم بگیرند و با برنامه مدون عمل کنند.

کد خبر 651219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.