افزایش ریسک خرید طلا و سکه / آرامش بر بازار حاکم می‌شود؟

نوسان‌هایی که در بازار ارز ایجاد می‌شود، این روزها تأثیر مستقیمی بر بازار طلا و سکه دارد. ریسک خریدوفروش در بازار سکه و طلا افزایش یافته و همین موضوع منجربه میلیونی شدن اختلاف نرخ خریدوفروش شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی توافق ایران و عربستان در بازارهای مالی کشور به‌ویژه بازار ارز، شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها بودیم به نحوی که با کاهش ۱۰ هزارتومانی، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. البته باید توجه داشت که تورم موجود در اقتصاد ایران به نحوی است که بازارهای مالی را در میان‌مدت و بلندمدت کاملاً تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و بدون گشایش‌های حقیقی بین‌المللی، نمی‌توان انتظار کاهش قابل توجه و ثبات در بازارهای مالی را داشت.

در واقع این رفتارها بیشتر از هیجانات بازار بوده و در سایر بازارها نیز شاهد آن بوده‌ایم. با توجه به اینکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سال آینده تورم بیش از ۴۰ درصدی داشته باشیم، براساس قاعده برابری قدرت خرید، همچنان قیمت‌ها صعودی است و قیمت در بازار طلا و سکه نیز در آینده افزایشی می‌شود.

قیمت دلار تأثیر مستقیمی بر بازار طلا و سکه دارد اما از طرفی نمی‌توان از تأثیر نرخ انس جهانی بر بازار طلا نیز غافل شد. البته در بازار کشور ما اکنون می‌توان گفت انس جهانی بازیگر فعالی در تعیین قیمت‌ها نیست و این موضوع را می‌توان از افزایش نرخ انس جهانی در هفته‌های گذشته درحالی‌که قیمت طلا و سکه در بازار ایران کاهشی بود دریافت.

نوساناتی که در بازار ارز ایجاد می‌شود این روزها تأثیر مستقیمی بر بازار طلا و سکه دارد. همچنین ریسک خرید و فروش در بازار سکه و طلا افزایش یافته و همین موضوع منجر به میلیونی شد اختلاف نرخ خرید و فروش شده است به نحوی که برخی از صرافی‌ها نرخ خرید سکه را بیش از یک میلیون کمتر از نرخ فروش آن اعلام می‌کنند.

البته اخبار سیاسی همچون سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در بازار بی‌تأثیر نبوده است. البته کارشناسان معتقدند در بازار با گشایش‌های بین‌المللی می‌توانیم منتظر ثبات نسبی باشیم.

آرامش نسبی در بازار حاکم شده است

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این روزها بازار طلا و سکه دچار نوسان شده است اما در دو روز آخر هفته گذشته آرامش بیشتری به بازار طلا حاکم شد که امید است این آرامش نسبی در بازارهای اقتصادی کشور برقرار شود تا خریداران بتوانند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

وی اضافه می‌کند: هر گرم طلا تا بیش سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز رسید اما اکنون به حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و در هر گرم حدوداً یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در شرایط نوسانی افراد در خرید و فروش طلا دچار سردرگمی می‌شوند اما اگر آرامش نسبی بر بازار حاکم شود خریداران از سردرگمی خارج می‌شوند.

انتظار ثبات بازار در سال آینده

این کارشناس طلا با بیان اینکه انتظار می‌رود در روزهای پایان سال روند بازار آرامش نسبی داشته باشد، می‌گوید: در فروردین ماه نیز با توجه به شروع ماه مبارک رمضان انتظار می‌رود در صورت ثبات تقریبی قیمت ارز، روند فعلی بازار طلا و سکه ادامه یابد.

محمدولی ادامه می‌دهد: افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف هستند، می‌توانند بازار طلا را انتخاب کنند چراکه طلا هیچ‌گاه در درازمدت افراد را دچار زیان نمی‌کند.

وی تصریح می‌کند: البته فعالان صنعت طلا و جواهر به دنبال آن هستند که مردم مصنوعات طلا را خریداری کنند اما چیزی که اکنون شاهد آن هستیم، سرمایه‌گذاری در بخش طلای آب شده است.

تأثیر مثبت توافق ایران و عربستان بر بازار طلا

به گفته این کارشناس طلا، اگر مردم برای خرید مصنوعات طلا استقبال داشته باشند صنعت طلا رشد می‌کند. امید است آرامش به نحوی بر بازار حاکم شود که مردم همچون گذشته بتوانند به خرید مصنوعات طلا بپردازند.

محمدولی معتقد است: توافق ایران و عربستان نیز بر بازار طلا و سکه تأثیر مثبت داشته است.

کاهش قیمت طلا به رغم رشد انس جهانی

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: از ابتدای هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن، انس جهانی طلا ۴۳ دلار افزایش قیمت داشت. در بازارهای داخلی نیز با توجه به مدیریت و کاهش قیمت ارز توسط بانک مرکزی، همچنین خبرهای سیاسی اقتصادی در سطح دنیا، روند کاهشی چشمگیری برای طلا و سکه را رقم زد.

وی اضافه می‌کند: امیدواریم ثبات و کاهش قیمت سکه و طلا به نحوی ادامه یابد که مردم با خیال راحت در روزهای پایان سال بتوانند مبادلات خود را انجام دهند، التهاب در بازار از بین برود و شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم که نقش مهمی در خرید و فروش مصنوعات طلا و سکه دارد.

کاهش التهابات بازار در پی توافق ایران و عربستان

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره توافق ایران و عربستان می‌گوید: خبرهای سیاسی اقتصادی می‌تواند نقش مهمی برای کاهش التهاب، ثبات و کاهش قیمت‌ها داشته باشد. این توافق نیز نقش محوری در کاهش قیمت طلا و سکه ایفا کرده است.

بذرافشان اضافه می‌کند: در هفته گذشته به رغم افزایش ۴۳ دلاری انس جهانی طلا، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۴۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰۲ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

وی تصریح می‌کند: همچنین سکه طرح جدید حدود ۵۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم حدود ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است، حباب سکه نیز حدود ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش ایمنا، در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت طلا به دو میلیون ۲۸۷ هزارتومان رسید و نسبت به روز چهارشنبه کاهش یافت. قیمت سکه امامی نیز در هفته گذشته به افزایش یافت و به ۲۸ میلیون و ۷۸۷ هزارتومان رسید. با توجه به اینکه در هفته پیش از آن سکه در نرخ ۲۷ میلیون ۶۸۶ هزارتومان معامله می‌شد این بازار ۳.۹۸ درصد رشد داشته و قیمت سکه بیش از یک میلیون در هفته گذشته افزایش یافت.

گزارش از فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 648531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.