توافق احتمالی تهران و قاهره محتمل است / مصر به رابطه با ایران نیاز دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آنچه مانع ارتباط دو کشور مصر و ایران بوده، فشارهای بیرونی با توجه به نقطه‌ضعف مصر در مراحل گذشته است. این کشور تاثیرپذیری زیادی از سیاست‌های تفرقه‌برانگیزانه آمریکایی‌ها دارد و از آن‌ها تبعیت کرده است.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مصری‌ها متمایل به برقراری ارتباط با ایران هستند، اما شرایط این کشور با عربستان سعودی متفاوت است، از این نظر که فشار آمریکایی‌ها به شکل غیرمستقیم به مصری‌ها برای برقرار نکردن رابطه با ایران بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه مصری‌ها در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با واسطه‌هایی این مسائل را ابراز کرده‌اند که برای آن‌ها هزینه دارد افزود: با گشایش توافق ارتباط ایران با عربستان با میانجی‌گری چین، این احتمال وجود دارد که روند ارتباط با مصر هم در روزهای آینده دنبال شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران رابطه با کشورهای مسلمان و عربی دارای اهمیت است و بعید به نظر می‌رسد مانعی در این زمینه وجود داشته باشد، همچنین ناظر بر وساطت‌هایی که پیش از این با عربستان شده بود، این موضوع به شکل جدی پیش نرفت اما مصری‌ها عنوان کرده بودند که در صورت ایجاد موقعیت جدید، آمادگی دارند با ایران ارتباط برقرار کنند.

وی تاکید کرد: احتمال اینکه از طریق وساطت‌هایی، این روند درست شود وجود دارد، به ویژه اینکه امروز تحولات منطقه‌ای، معادلات جدیدی را رقم زده و شرایط اعمال فشار غربی‌ها بر منطقه مانند گذشته نیست، چراکه این کشورها شاهد درگیری‌هایی در داخل کشورهای خودشان و تأثیرگذاری در موضوع اوکراین و روسیه هستند.

نعیمی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که مانند موضوع توافق عربستان و ایران، وساطت غیرآشکاری در یک مرحله با مصر انجام شود، افزود: به نظر می‌رسد، به دلیل طولانی بودن روند قطع رابطه تهران و قاهره شاید این امر به نسبت رابطه با عربستان دشوارتر باشد.

وی با اشاره به همسایگی مصر با رژیم اسرائیل تصریح کرد: در این موضوع تنش‌های ایران و مصر سیاسی بوده و این احتمال وجود دارد که این گسل شکسته شود و به وضع جدیدی در آینده در روابط این دو کشور اسلامی برسیم.

رهایی از بند ارتباط با غرب

این کارشناس مسائل منطقه‌ای و رسانه‌ای با اشاره به رابطه مصر با رژیم صهیونیستی، ادامه داد: شاید از جمله عوامل قطع ارتباط ایران و مصر، موضوع عادی‌سازی رابطه این کشور با اسرائیل است اما این اصل موضوع نیست؛ در زمان حاضر ایران با اردن ارتباط سیاسی و رسمی دارد، کشوری که با اسرائیل رابطه سیاسی برقرار کرده است.

وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که مصر چه میزان بتواند از قید و بند ارتباطی که با غرب دارد جدا شود. آمریکایی‌ها به‌طورمعمول با کمک‌های اندک به مصر، این کشور را از رابطه با ایران منع کردند تا شاید بتوانند به این وسیله برگ برنده‌ای در دست داشته باشند.

نعیمی با بیان اینکه رابطه با اسرائیل از مسائلی است که ایران اسلامی روی آن حساسیت دارد، اظهار کرد: برخی کشورها به راحتی آرمان‌های اسلامی و عربی را زیر پا گذاشته‌اند و آشکارا با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، این موضوع برای ایران اهمیت دارد؛ از طرف دیگر جایگاه مصر و مردم این کشور برای ایران اهمیت دارد و بارها توسط برخی واسطه‌ها یا مستقیم توسط وزیران خارجه طرح شده است.

وی تصریح کرد: تنش‌های چندین‌ساله میان ایران و مصر، عامل خارجی دارد، ضمن اینکه مصر با رژیم اسرائیل همسایه است. درباره جریان کمپ دیوید (شرم‌الشیخ) هم مصری‌ها معتقد هستند این یک توافق دو جانبه بوده که در موضوع مسئله فلسطین تأثیری نداشته است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه مصری‌ها نیز بازگشت به آزادی فلسطین با پایتختی قدس شریف را قبول دارند، افزود: آنچه مانع ارتباط دو کشور مصر و ایران بوده، فشارهای بیرونی با توجه به نقطه ضعف مصر در مراحل گذشته است. این کشور تاثیرپذیری زیادی از سیاست‌های تفرقه‌برانگیزانه آمریکایی‌ها دارد و از آن‌ها تبعیت کرده است.

وی گفت: رسیدن به توافق و ارتباط با مصر، راهکار دارد اما اگر این رابطه برقرار شود _همان‌طورکه رابطه با عربستان عصبانیت رژیم اسرائیل را در پی داشت_، این موضوع هم باعث ناراحتی شدید آن‌ها خواهد شد، هر چند این مسئله به مصری‌ها باز می‌گردد.

نعیمی اضافه کرد: این مصری‌ها هستند که بیشترین بهره را از رابطه با ایران خواهند برد، البته این توافق احتمالی به نفع همه کشورهای مسلمان خواهد بود و یک همگرایی ایجاد خواهد کرد، اما مصر سود بیشتری خواهد برد.

وی گفت: تجربه به آن‌ها ثابت کرده که پایگاه و جایگاه انقلاب اسلامی ایران، روز به روز در حال قوی‌تر شدن است و مصر بیشترین هزینه را برای این قطع رابطه می‌پرازد.

کد خبر 648137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.