۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
ناگفته‌های جنگ در جبهه غرب

«مستند جوله روزهایی را به تصویر می‌کشد که دفاعی همه‌جانبه در مقابل عراق و گروه‌های تروریست در استان کردستان شکل گرفته بود. درواقع این مستند، گشتی بود که در زمان جنگ برای حفظ امنیت کردستان در مناطق جنگی فعالیت می‌کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمستان باشد، برف روی برف جا خوش کرده باشد، سرما استخوان‌هایت را نوازش کند، شال‌گردن بافته شده با دستان پر از مهر مادر دور گردنت عطر تن مادر را در تمام وجودت پهن کند، دستکش‌هایت از شکوفه‌های برف گل کند و دشمن در چند قدمی‌ات برای رسیدن به خاک میهنت کمین کرده باشد، آنجاست که شاید زمستان با همه سرمایی که گونه‌هایت را سرخ و تنت را سرد کرده، به یک‌باره معنایش را از دست بدهد؛ چای داغ، تنت را گرم نکند و لرزش سرما جانت را تکان ندهد، چراکه با آتش خشمی که از جسارت دشمن در دلت رخنه کرده، بی‌شک رنگ از رخسار سرمای زمستان خواهد پرید.

در طول سال‌های جنگ تحمیلی، مرزهای غربی کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی، داشتن مناطق صعب‌العبور و آب‌وهوای سرد شرایط را برای رزم رزمنده‌ها سخت کرده بود. حضور و فعالیت گروهک‌های ضدانقلاب نیز شرایط جنگیدن را برای رزمنده‌ها دشوارتر هم می‌کرد. پرداختن به موضوع نبرد در کردستان آن هم در شرایط جغرافیایی حاکم در منطقه در طول سال‌های بعد از جنگ کمی مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به موضوع نبرد رزمنده‌ها در آن شرایط بسیار سخت پرداخته شده بود.

مجتبی خیام‌الحسینی و تیمش بعد از ساخت مستند گردان «قاطریزه» به فکر ساخت مستند دیگری به نام «جوله» افتادند. درواقع می‌توان گفت مستند جوله از دل مستند گردان قاطریزه متولد شد.

وجود تصاویری که زمستان‌های سخت و سرد کردستان را به رخ می‌کشید در کنار فیلم‌هایی که مهر تأیید برای سختی کار رزمنده‌ها در زمان جنگ و البته در زمستان سرد غرب ایران می‌زد و جز ناگفته‌های زمان جنگ بود، بهانه خوبی برای تولید مستند جوله شد.

این مستند روزهایی را به تصویر می‌کشد که دفاعی همه‌جانبه در مقابل عراق و نیز گروه‌های تروریست در استان کردستان شکل گرفته بود. درواقع جوله گشتی بود که در زمان جنگ برای حفظ امنیت کردستان در مناطق جنگی فعالیت می‌کرد.

مستند جوله، تلاش رزمندگان جنگ تحمیلی برای اجرای عملیات در ارتفاعات غرب کشور و منطقه کردستان را به نمایش می‌گذارد. ارتفاعات و دره‌های عمیق و استفاده نکردن از خودرو در این مناطق برای جابه‌جایی نیرو، تجهیزات و مجروحان از مشکلات اصلی بود که رزمنده‌ها در مناطق صعب‌العبور جبهه‌های غرب با آن روبه‌رو بودند.

در فصل زمستان و روزهای برفی مشکلات بیشتر هم می‌شد، اما هیچ‌گاه مانع پیشرفت عملیات و پیش‌روی رزمنده‌ها و تضعیف روحیه بالای آن‌ها نمی‌شد. در این مستند سعی شده است که سختی‌های نبرد در استان کردستان، جایی که گروه‌های تروریستی ضدانقلاب به تحریک دشمنان حامی رژیم بعث عراق مشغول بودند و در مقابل گروهی از مردان و زنان با غیرت کُرد، به مقابله با آن‌ها می‌پرداختند به خوبی به تصویر کشیده شود.

فیلم‌برداری این مستند توسط گروه فرهنگی-هنری رهوا و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمجتبی خیام‌الحسینی در زمستان سال ۱۳۹۶ انجام گرفت. این مستند ۴۲ دقیقه‌ای در منطقه مرزی ایران و عراق به نام اورامانات در زمستان و در شرایط برفی فیلم‌برداری شده است.

ماجرای مستند جوله به این صورت است که یک نفر از پیش‌مرگان کُرد که با رزمنده‌های اصفهانی در زمان جنگ ارتباط خوبی داشته، به عنوان راوی ماجرا به روایت آن روزها و بیان حال و هوای آن‌ها پرداخته است. این مستند از شبکه‌های مختلف سیما به نمایش درآمده و درحال‌حاضر متن کتاب این مستند آماده است که امیدواریم به زودی چاپ و راهی بازار شود.

کد خبر 646952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.