گردان قاطریزه جایگزینی برای گردان مکانیزه

«به تصویر کشیدن تلاش نیروهای پشتیبان در رساندن آنچه که رزمنده‌های عملیات در مناطق صعب‌العبور به آن نیاز داشتند، در مستندی به نام گردان قاطریزه به نمایش درآمده است. این مستند شرح مجاهدت‌های خاموش رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در جبهه‌های غرب کشور است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از عوامل دستیابی به پیروزی در عملیات نظامی و موفقیت رزمنده‌ها در سایه حضور و حمایت‌های همیشگی نیروهای پشتیبانی صورت می‌گرفت. بی‌شک در سال‌های جنگ تحمیلی از تأمین قطره‌قطره آب قمقمه‌های رزمنده‌ها تا تجهیز کردن جعبه‌های عملیات و تحویل لباس، کفش و به‌طورکلی برآورده ساختن نیازهای یک رزمنده تا یک یگان و چند یگان با نیروهای پشتیبان بود. از همین رو شاید بتوان گمنامی را کنار اسم نیروهای پشتیبان گذاشت و غرق مظلومیت‌هایشان شد. همان‌ها که حضورشان همیشگی بود، عملیات بود، بودند. عملیات نبود، هم بودند و همیشه و در همه حال تمام قد در اختیار نیروهای عملیات و مشغول خدمت‌رسانی بودند.

آتش دشمن می‌بارید، خدمات می‌رساندند. خبری از آتش هم نبود، خدمت‌رسانی و از نیروهای رزمنده حمایت می‌کردند. اگر بدانیم برای اعزام، تجهیز و جنگیدن هر رزمنده، حداقل چندین نفر از عوامل تدارک مانند واحدهای پوشاک، تغذیه، مهمات، جنگ افزار مشغول بودند، بیشتر به خدمات آن‌ها دل می‌سپاریم که اگر چه در ظاهر مقابل دید سایران نبودند یا در مراسم رسمی خیلی ظاهر نمی‌شدند، اما در نهان و عقبه پادگان، همچنین محورهای عملیاتی با تمام وجود در صدد برطرف کردن نیازهای رزمندگان بودند.

مرخصی برای آن‌ها چندان تعریفی نداشت، چراکه تدارکات و پشتیبانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیات در روزها و سال‌های جنگ تحمیلی به حساب می‌آمد.

گهگاه که گردان‌های مکانیزه در مناطق صعب‌العبور برای رساندن آذوقه، مهمات و تجهیزات زمین‌گیر می‌شدند، چاره‌ای جز به‌کارگیری قاطرهای باربر باقی نمی‌ماند.

به تصویر کشیدن تلاش نیروهای پشتیبان در رساندن آنچه که رزمنده‌های عملیات در مناطق صعب‌العبور به آن نیاز داشتند، در مستندی به نام «گردان قاطریزه» به نمایش درآمده است. این مستند شرح مجاهدت‌های خاموش رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در جبهه‌های غرب کشور است، ایده‌ای که در سال ۱۳۹۵ با دیدن یک عکس در ذهن مجتبی خیام‌الحسینی، نویسنده و کارگردان این مستند شکل گرفت. ایده پرورش یافت و با توجه به حضور خوب بچه‌های اصفهان در کردستان برنامه‌ریزی برای نوشتن مستند آغاز شد.

به واسطه صعب‌العبور بودن مسیرها در کردستان، امکان رفتن ماشین نبود و از این رو رزمنده‌ها به واسطه قاطر این کار را انجام می‌دادند و آنجا بود که گردان‌های مکانیزه تبدیل به گردان قاطریزه شد.

در این مستند بچه‌های جنگ به بیان خاطرات خود پرداخته‌اند و استفاده درست و به جا کارگردان از تصاویر آرشیوی ناب که به مصاحبه‌ها اضافه شده، در انتقال پیام مستند به مخاطب کمک شایانی کرده است. فیلم‌برداری برای بازسازی فضای مسیرهای صعب‌العبور در جبهه غرب و استفاده از قاطر برای ارسال تجهیزات و مواد غذایی در روستایی در شهرکرد انجام شده است.

حضور چند بازیگر که نقش رزمنده‌ها را ایفا می‌کردند در این مستند و همین‌طور خوش‌ذوقی کارگردان که برای نشان دادن سختی کار بچه‌ها با کرایه چند قاطر، سعی داشته است که فضاسازی خوبی از آن روزها برای بیننده شکل بگیرد، از نقاط قوت این مستند است.

مستند گردان قاطریزه با درون‌مایه طنز و بیان خاطرات جدی و گریه‌آور و البته به واسطه استفاده از لهجه شیرین رزمنده‌های اصفهانی بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و تقریباً کار پر بیننده‌ای در حوزه دفاع مقدس به حساب می‌آید و با اینکه چند سالی از تولید آن گذشته، همچنان هر سال در هفته دفاع مقدس از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود.

تولید این مستند ۴۲ دقیقه‌ای توسط گروه فرهنگی- هنری رهوا به تهیه‌کنندگی سازمان رسانه‌ای اوج حدود یک‌سال‌ونیم زمان برده و به سفارش خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است.

مستند پر مخاطب گردان قاطریزه در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، برنده فانوس زرین این جشنواره شد، همچنین مستند کتاب گردان قاطریزه در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات ستارگان درخشان چاپ و در اختیار علاقمندان به این مستند قرار گرفته است.

کد خبر 646943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.