حوزه دفاع مقدس به برهه‌ای از تاریخ محدود نمی‌شود

« یکی از دغدغه‌های ما همیشه حوزه دفاع مقدس بوده و هست. چراکه بچه‌ها در زمان جنگ به رشد و خودشناسی خوبی رسیدند و ما در حال حاضر و در همه حوزه‌ها نیاز داریم که به این مرحله از رشد برسیم. در زمان جنگ برای رزمنده‌ها یک تحول درونی رخ داد تا پیروز شدند و ما هم باید این تحول را در این زمان تجربه کنیم ...»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تمرکز اصلی بر ساخت مستندهای در حوزه دفاع مقدس، اولویت اصلی گروه فرهنگی هنری رهوا است، گروهی که فعالیتشان را از سال ۱۳۸۷ به صورت رسمی آغاز و با تولید مستندهای به روز اجتماعی نقش تأثیرگذاری در پیوند سنت‌های اصیل دینی و فرهنگی با زندگی مدرن امروزی ایفا کردن. رعایت اصول تولید، به‌کارگیری نیروی متخصص و متعهد از ویژگی‌های این مجموعه فرهنگی هنری است، بارها آثار تولید شده این تیم از شبکه‌های مختلف به نمایش درآمده و هنرشان در خلق آثار متفاوت، نظر صاحب‌نظران را در بسیاری از جشنواره‌ها به خود جلب کرده است. با سیدمجتبی خیام‌الحسینی مدیر گروه فرهنگی هنری رهوا که خود کارگردان و تهیه‌کننده نیز است، به گفت‌وگو می‌نشینیم.

از خودتان و تشکیل این مجموعه بگویید؟

متولد سال ۱۳۶۳ و از محله نواصفهان هستم، بعد از گرفتن دیپلم چند سالی در حوزه مشغول بودم و بعد از آن هم وارد اتفاقات مربوط به فیلم‌سازی شدم. تمایلات شخصی و علاقه‌ام و البته که قسمت اعظم آن تقدیر الهی من را به سمت سینما کشاند. بیش از ۱۳ سال است که در گروه فرهنگی هنری رهوا، کار فیلم‌سازی مثل مستندهای کوتاه و بلند و تولید نماهنگ انجام می‌دهیم و البته به همراه بچه‌های تیم به صورت مستمر در فضای مجازی تولید و بارگذاری محتوا و مدیرت چند صفحه را هم عهده‌دار هستیم.

نخستین اثر شما چه بود و کی تولید شد؟

مدتی کارشناس فرهنگی نهاد رهبری بودم. نخستین کاری که به صورت رسمی در نهاد انجام دادم، پروژه‌ای پیرامون شخصیت مقام معظم رهبری بود. فضای کار به این صورت بود که با ۶۰ نفر از شخصیت‌های برجسته کشور در شهرستان‌های مختلف پیرامون ایشان صحبت کردیم و آن‌ها به بیان خاطرات پرداختند. به واسطه آن کار بود که گروه ما شکل گرفت. بعد از آن از نهاد جدا شدم و به همراه برادرم مجموعه رهوا را تشکیل دادیم و رسماً به صورت حرفه‌ای وارد تولید مستند شدیم. نخستین کارمان در گروه رهوا، مستندی بود که در قالب یک گزارش به خیمه‌های انقلاب که توسط سازمان ملی جوانان در بیست‌و دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ در سطح شهر برپا شده بود، می‌پرداخت.

نحوه انتخاب موضوعات مستند در مجموعه شما به چه صورت است؟

موضوعاتی که برای تولید مستند انتخاب می‌کنیم معمولاً موضوعاتی فرهنگی، اجتماعی هستند، ما روی انتخاب موضوعات تعصب خاصی داریم و بیشتر تلاش می‌کنیم که حول و حوش انقلاب اسلامی و فضاهای سیاسی و اجتماعی به تولید محتوا بپردازیم. اگر موضوعی جز دغدغه‌های ما باشد و بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم در اتاق فکر مجموعه آن موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از بررسی از زوایای مختلف، برای تولید آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

بعد از انتخاب موضوع، فرآیند تولید مستند چطور پیش می‌رود؟

کار مستند کار سخت و نفس‌گیری است و به نظرم نفس‌گیرتر از کار داستانی است. فرآیند تولید مستند به این صورت است که بعد از اینکه موضوع مشخص شد، کار پژوهش اولیه آغاز می‌شود. در مستند فرآیند پژوهش در بعضی از کارها گاهی بیش از یک‌سال‌ونیم زمان می‌برد. پژوهش‌ها هم به دو صورت میدانی و کتابی صورت می‌گیرد. در پژوهش میدانی با آدم‌ها صحبت می‌کنیم و خاطرات پیرامون موضوع را جمع‌آوری می‌کنیم و در پژوهش کتابی به صورت جستجوی اینترنتی، آرشیوی، این فایل‌ها به صورت صوتی است و پس از پیاده شدن صوت‌ها به طرح و ایده فیلمنامه می‌رسیم و اینکه آیا سوژه، موضوعیت و قدرت و کشش تولید مستند را دارد یا خیر. در ادامه هم تصویربرداری‌ها، تدوین، صداگذاری، و مابقی کارها انجام می‌شود.

وضعیت تولید مستند در کشور ما رضایت‌بخش است؟

متأسفانه در کشور ما برای تولید کارهای مستند با موضوعات اجتماعی و فرهنگی چندان هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و معمولاً کارها شوقی انجام می‌شود تا شغلی. این کار چندان اقتصادی نیست و باید علایق آدم و دغدغه‌هایش با هم سازگاری داشته باشند تا بتواند دوام بیاورند.

دغدغه‌های شما برای تولید مستند پرداختن به چه حوزه‌ای است؟

یکی از دغدغه‌های ما همیشه حوزه دفاع مقدس بوده و هست. چراکه بچه‌ها در زمان جنگ به رشد و خودشناسی خوبی رسیدند و ما در حال حاضر و در همه حوزه‌ها نیاز داریم که به این مرحله از رشد برسیم. در زمان جنگ برای رزمنده‌ها یک تحول درونی رخ داد تا پیروز شدند و ما هم باید این تحول را در این زمان تجربه کنیم تا بر مشکلات موجود بتوانیم غلبه کنیم. بنابراین حوزه دفاع مقدس یک موضوع ادامه‌دار است و نمی‌شود به یک برهه‌ای از تاریخ محدودش کرد. در مجموعه رهوا ما به آرشیوهای خوب و موضوعات خوبی هم رسیده‌ایم. حوزه دفاع مقدس جز اولویت‌های ما است و به لطف الهی اسباب و لوازم آن هم در مجموعه ما موجود است.

به تولیدات شما در حوزه دفاع مقدس بپردازیم، با معرفی کدام اثر شروع می‌کنید؟

گردان قاطریزه.

ایده این کار از کجا آمد؟

از یک عکس به موضوع رسیدیم و همین هم سبب تولید مستند گردان قاطریزه شد. با اینکه کار شش سال پیش انجام شد، اما خیلی دیده شد و تقریباً هر سال هم از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.

حوزه دفاع مقدس به برهه‌ای از تاریخ محدود نمی‌شود

از دیگر تولیدات مجموعه در حوزه دفاع مقدس بگویید؟

یکی دیگر از مستندهای مجموعه در حوزه دفاع مقدس، مستند جوله است که از دل مستند گردان قاطریزه تولید شد. جوله روایت جنگ در زمستان‌های کردستان است. در واقع بررسی شرایط سختی که بچه‌های آنجا با آن مواجه بودند. جوله یک مدل گشت در کردستان بود، آن هم در شرایط سخت و سرمای وحشتناک غرب که هر روز انجام می‌شد. داستان مستند؛ روایت یکی از پیش‌مرگ‌های کرد است که با بچه‌های اصفهان که در زمان جنگ ارتباط خوبی داشت.

ساخت مستند پرتره شهید آخوندی با همه ویژگی‌های منحصربه فردی که داشتند و همین‌طور مستند شهید مقیمی‌زاده که از نخبه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان بودند و مستند شهرک دارخوین از دیگر مستندهای مجموعه ما در حوزه دفاع مقدس است. البته صفحه همرزم با موضوع دفاع مقدس و فتح‌نامه که صفحه رسمی شهرک دارخوین است به همراه صفحه گلستان شهدای اصفهان از صفحاتی است که توسط مجموعه ما در فضای مجازی مدیریت و تولید محتوا می‌شود.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

درگیر مستند شهید خرازی هستیم و گرفتن مصاحبه‌های مربوط به مستند که ان شاءالله برای هشتم اسفند ماه آماده شود. مستند با بررسی خصوصیات بارز شهید درزمان جنگ شروع می‌شود و بعد از آن به شهادت شهید و تشییع در اصفهان پرداخته می‌شود.

محور اصلی مستند از ابتدا تا پایان مشخص است؟

تولید مستند معمولاً تغییرپذیر است اما باز هم با این حال یک قسمت عمده را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم. تغییر داریم، اما سعی می‌کنیم محوریت کل داستان را خیلی تغییر ندهیم مگر اینکه اتفاقات خیلی خاصی صورت بگیرد.

در خصوص حضور در جشنواره‌های خارجی بگویید؟

موضوعات آثار تولید شده در مجموعه ما بیشتر حول دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و خیلی سنخیتی با شاکله‌های جشنواره‌های خارجی که در خارج از ایران برگزار می‌شود، نداریم. اما کار خارجی تولید کردیم و می‌توانم بگویم تنها تیمی هستیم که در جنگ عراق با داعش در عملیات آزادسازی موصل حضور داشتیم و کار تولید انجام دادیم. به عنوان مثال رؤیای خلافت که در جشنواره بین‌المللی که در کشورمان برگزار شد و مقام هم آورد. کار دیگری هم پیرامون آزادسازی آمرلی انجام دادیم که تنها شهر شیعه‌نشین در کردستان عراق بود و شهید حاج‌قاسم سلیمانی شخصاً در آن عملیات حضور داشتند و توانستند شهر را آزاد کنند و چند مستند دیگر هم در ارتباط با اربعین حسینی درعراق.

در جشنواره عمار امسال شرکت کردید؟

بله با اثری به نام مسیر رستگاری که مستند پرتره‌ای است پیرامون دکتر رستگاری که در این مستند به تشریح خدمات درمانی و اورژانس‌ها در زمان جنگ با معرفی دکتر رستگاری پرداختیم. در سال‌های اخیر به لطف الهی، چهار دوره برگزیده جشنواره عمار بوده‌ایم.

به نظر شما کدام مستند تولید شده در مجموعه شما بسیار دیده شد؟

گردان قاطریزه که پخش آن هنوز هم از بعضی از شبکه‌ها انجام می‌شود. البته در حرم امام رضا (ع) هم بسیار کار کردیم و در زمان شیوع کرونا تنها گروهی بودیم که حدود ۱۱ روز در حرم فیلمبرداری داشتیم احوال خدام در آن زمان بسیار عجیب بود. خادمی با زائر معنا پیدا می‌کند و تهیه مستند از احوال خادم‌ها و حرم رضوی هم حس غریبی داشت. به طور کلی مجموعه کارهای آستان قدس هم جز کارهایی بود که بسیار دیده شد.

کد خبر 640844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.