مکمل گلوتامین چیست؟ نقش گلوتامین در بدنسازی تا تاثیر بر لاغری +  شیوه مصرف

گلوتامین در عضلات ساخته می‌شود و سپس از طریق جریان خون به سایر ارگان‌های بدن انتقال پیدا می‌کند. گلوتامین دارای خاصیت آنتی‌کاتابولیک است و از تخریب عضلات جلوگیری می‌کند. گلوتامین در بدنسازی با عضله‌سازی همراه است و افرادی که می‌خواهند بدنی عضلانی داشته باشند، از این مکمل استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلوتامین فراوان‌ترین آمینواسید موجود در بدن انسان است، همچنین در انواع پروتئین‌ها با منبع حیوانی و گیاهی یافت می‌شود. بدن قادر به ساخت گلوتامین است اما یک ورزشکار پس از تمرین سنگین و پرفشار، افت قابل توجهی از گلوتامین را در بدن خود دارد به همین علت با مصرف مکمل گلوتامین پس از تمرین علاوه بر ریکاوری سریع‌تر و ترمیم بافت عضلانی٬ سطوح گلوتامیک اسید در بدن به مقدار نرمال می‌رسد و قدرت سیستم ایمنی بدن نیز افزایش پیدا می‌کند.

مکمل گلوتامین چیست؟

گلوتامین در عضلات ساخته شده و سپس از طریق جریان خون به سایر ارگان‌های بدن انتقال پیدا می‌کند. آمینواسید گلوتامین مسئول فرایندهای متابولیسمی متعددی است. گلوتامین یک آمینواسید “گلوکوژنز” است. گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل می‌شود. مکمل گلوتامین یکی از اسیدآمینه‌های مورد نیاز بدن است. این اسیدآمینه توسط بدن ساخته می‌شود و بیشترین اسیدآمینه‌ای است که در پلاسما و عضلات اسکلتی یافت می‌شود. این ترکیب نقش مهمی در حفظ نسبت اسید و باز در بدن ایفا می‌کند همچنین در دفع آمونیاک از بدن استفاده می‌شود.

وظیفه مکمل گلوتامین چیست؟

آمینواسید گلوتامین مسئول فرایندهای متابولیسمی متعددی است. گلوتامین یک آمینواسید “گلوکوژنز” است. در زمانی که بدن فرد به منابع انرژی بیشتری به شکل گلوکز نیاز داشته باشد، بدن گلوتامین را به گلوکز تبدیل و انرژی مورد نیازش را تأمین می‌کند. گلوتامین در بهبود عملکرد سیستم گوارشی و از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های مضر سیستم گوارشی تأثیر فراوانی دارد و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. گلوتامین دارای خاصیت آنتی‌کاتابولیک است و از تخریب عضلات جلوگیری می‌کند یعنی در صورت تأمین کافی مواد مغذی و ریزمغذی در اثر مصرف ماده گلوتامین به صورت مکمل به صورت کلی ارتقای عملکرد ورزشی امکانپذیر خواهد بود.

پودر ال گلوتامین کارن | داروخانه آنلاین دکتر گلناز فاضل

گلوتامین در چه مواد غذایی وجود دارد؟

گلوتامین به طور طبیعی در اکثر محصولات غذایی یافت می‌شود اما بیشترین مقدار این ترکیب در فراورده‌های حیوانی وجود دارد. بدن به طور تقریبی سه تا شش گرم گلوتامین در روز دریافت می‌کند. مقدار دقیق گلوتامین بسیاری از مواد غذایی، مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است اما از آن جایی که گلوتامین نوعی پروتئین به حساب می‌آید، بنابراین این اسیدآمینه در مواد غذایی با پروتئین بالا بیشتر یافت می‌شود. استخوان و پای مرغ، گوشت گاو، کلم چینی، انواع پنیر، ماهی تن، ماهی قرل‌آلا و گوشت بوقلمون بالاترین میزان گلوتامین در مواد خوراکی را دارد.

نقش گلوتامین در بدنسازی چیست؟

گلوتامین در بدنسازی با عضله‌سازی همراه است و افرادی که می‌خواهند بدنی عضلانی داشته باشند از این مکمل استفاده می‌کنند. شرایطی همچون جراحت و آسیب‌دیدگی، عمل جراحی، استرس زیاد، ورزش‌های سنگین و بیماری‌های عفونی سطح گلوتامین را در بدن کاهش می‌دهد و باید مقدار بیشتری گلوتامین دریافت کرد.

چه کسانی نباید گلوتامین مصرف کنند؟

  • کودکان و نوجوانان: در سنین ۳ تا ۱۸ سال نباید بیشتر از ۰,۷ گرم گلوتامین در ازای هر کیلوگرم در هر روز، مصرف شود.
  • در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مکمل گلوتامین استفاده نشود.
  • افراد مبتلا به سیروز باید از مصرف مکمل گلوتامین اجتناب کنند.
  • مصرف گلوتامین احتمال تشدید انسفالوپاتی را افزایش می‌دهد.

2187-2219-2022-06-29 484310.jpg

آیا گلوتامین با ال گلوتامین فرق دارد؟

گلوتامین مانند بسیاری از اسیدآمینه‌ها دو نوع مختلف دارد. دو نوع گلوتامین به نام‌های الگلوتامین و دی‌گلوتامین، یکسان هستند و تنها تفاوت آنها در آرایش مولکولی آنها است. گلوتامین تولید شده در بدن، موجود در مواد غذایی و مکمل‌ها در واقع ال گلوتامین است که برای ساده بودن آن را گلوتامین می‌نامند و از آن برای ساخت پروتئین و سایر عملکردهای مهم استفاده می‌شود.

مصرف همزمان گلوتامین با پروتئین

در مصرف همزمان مکمل‌ها، پروتئین‌ها یکی از پرکاربردی‌ترین مکمل‌ها هستند زیرا حاوی آمینواسیدهایی است که به رشد عضلات و قوی‌تر شدن آن کمک می‌کند. گلوتامین هم یک نوع آمینواسید است که به افزایش رشد عضلات و ترمیم بافت عضلات آسیب دیده کمک زیادی می‌کند. مصرف همزمان مکمل‌ها با گلوتامین توصیه می‌شود زیرا دردهای عضلانی ناشی از انجام تمرینات را کاهش می‌دهد و سنتز پروتئین عضلات افزایش می‌یابد.

مصرف گلوتامین برای بانوان

گلوتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به ریکاوری سریع عضلات کمک می‌کند همچنین مصرف مکمل گلوتامین، تولید ماده چربی‌سوز بدن یا هورمون رشد (HGH) را به شکل طبیعی بالا می‌برد. HGH اهمیت ویژه‌ای برای ریکاوری عضلات در زنان دارد زیرا حجم تستسترون در بدن زنان ۱۶.۱ مقدار آن در بدن مردها است. مصرف روزانه ۱۰ گرم گلوتامین قبل و بعد از تمرین یا قبل از خواب یکی از بهترین مکمل‌های بدنسازی برای بانوان است.

چگونه گلوتامین اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

  • وزن مکمل باید دقیق باشد.
  • مکمل نباید بوی نامطبوع دهد.
  • هرگز وجود هولوگرام نشانه اصل بودن محصول نیست.
  • طعم درج شده روی محصول با طعم خود آن یکسان باشد.
  • قوطی و کیسه‌های کوچک با وزن زیاد مکمل، اغلب تقلبی هستند.
  • اغلب شرکت‌های معتبر مارک خود را به صورت برجسته روی محصول درج می‌کنند.
  • مقداری از پودر را در دهان خود بگذارید، هر چه قدر مقدار چسبندگی آن بیشتر باشد کیفیت آن بالاتر است.
  • پودر مکمل‌ها باید یکرنگ و یکدست باشد.
  • افزایش ناگهانی وزن بدن و ایجاد پف پس از استفاده از مکمل نشانه تقلبی بودن آن است.

گلوتامین چیست و چه عملکردی دارد؟ | مای ویتامین

بهترین زمان مصرف گلوتامین

مصرف پنج گرم گلوتامین دقیقاً قبل از خواب به شکل چشمگیری باعث افزایش هورمون رشد می‌شود همچنین بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب بهترین زمان برای مصرف این مکمل است، در این زمان عضلات شما به مدت شش تا هشت ساعت فاقد مواد مغذی بوده است. بهترین زمان مناسب برای مصرف گلوتامین حدود نیم‌ساعت تا حداکثر یک ساعت پس از تمرین است.

عوارض مصرف گلوتامین

از آن جایی که این اسیدآمینه به صورت طبیعی در بدن نیز یافت می‌شود، مصرف مکمل گلوتامین سلامت بدن را به خطر نمی‌اندازد؛ اما این بدان معنا نیست که در مصرف این مکمل زیاده‌روی کرد. استفاده بیش از اندازه از هر مکملی مفید نخواهد بود و بدن را در معرض آسیب قرار می‌دهد. در صورت مشاهده درد قفسه سینه، مشکلات شنوایی، تب، لرز، گلو درد باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کرد. واکنش‌های آلرژیک این مکمل گلوتامین محدود بوده اما ممکن است کهیر، مشکلات تنفسی و تورم در بدن رخ دهد. عوارض جانبی دیگر تهوع، استفراغ، درد عضلات، احساس خستگی، سردرد، سرگیجه، واکنش پوستی، خشکی دهان و آبریزش بینی است. مصرف بیش از اندازه مکمل گلوتامین نیز ممکن است مشکلات معده را به همراه داشته باشد، همچنین زیاده‌روی در مصرف گلوتامین برای افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند، مضر است.

نقش گلوتامین در عضله‌سازی

زمانی که بدن ورزشکار میزان قابل قبولی از اسیدآمینه را نداشته باشد، کمبود گلوتامین را احساس خواهد کرد. در این صورت عضله‌سازی به خوبی انجام نخواهد شد. علاوه بر این برخی از تحقیقات نشان دادند که گلوتامین میزان درد عضلانی را کاهش می‌دهد. درواقع مصرف این مکمل در بهبود درد عضلانی پس از ورزش‌های شدید بسیار کارساز است. اسیدآمینه گلوتامین قدرت سیستم بدنی و انرژی موجود در بدن را افزایش می‌دهد.

کد خبر 643949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.