کرونای خفیف نیز بر ساختار مغز تاثیر می‌گذارد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حتی کرونای خفیف نیز ممکن است بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان برزیلی به منظور بررسی تأثیر کرونای خفیف بر ساختار و عملکرد مغز، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۲۵۴ فرد مبتلا به کرونای خفیف را مورد ارزیابی قرار دادند. میانگین سنی این افراد ۴۱ سال بود و سه ماه پیش درگیر بیماری کووید -۱۹ شده بودند. همه افراد شرکت‌کننده در مطالعه تست‌های مربوط به افسردگی یا اضطراب را تکمیل کردند، اسکن مغزی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

به صورت کلی، ۱۰۲ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه علائم اضطراب و افسردگی را داشتند و ۱۵۲ نفر نیز علائم خاصی نداشتند. محققان داده‌های به دست آمده از این افراد را با ۱۴۸ فردی که درگیر بیماری کووید -۱۹ نشده بودند، مقایسه کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قسمتی از مغز افرادی که درگیر بیماری کووید -۱۹ شده بودند و افسردگی و اضطراب را تجربه کردند، کوچک شده بود. افرادی که پس از کرونا هیچ علامتی از افسردگی و اضطراب را نداشتند، کوچک شدن مغز را نیز تجربه نکردند.

به گفته محققان، ساختار و عملکرد مغز افرادی که اضطراب و افسردگی را چندین ماه پس از کرونای خفیف تجربه کردند، تغییر کرده بود. حتی افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده بودند اما علائم افسردگی و اضطراب را نداشتند نیز دچار تغییرات مغزی شده بودند، اما این تغییرات کمتر از افرادی بود که افسردگی و اضطراب را تجربه کردند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا تأثیرات طولانی مدت بر کیفیت زندگی افراد مشخص شود.

کد خبر 642993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.