تربیت کودکان دغدغه‌مند معماری؛ ضرورت امروز و فردا

«کارشناس ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه هنر گفت: شناخت آموزش معماری برای کودکان ضروری است و این گروه سنی باید معیارهایی در این عرصه بیاموزند و یاد بگیرند.»

فرشیده کاوه‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: معماری رشته‌ای همه‌جانبه و فراگیر است و آموزشی که برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، به شکلی است که آن‌ها باید معیارهایی را بیاموزند تا با توجه به آن، محیط اطراف و محل زندگی خودشان را ارزیابی کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید به طریقی عمل کرد که کودکان با مشاهده یک نازیبایی یا سازه نامناسب در محیط پیرامونشان، آن را تشخیص بدهند و بدانند که باید به کجا مراجعه کنند و این مسائل را اطلاع بدهند.

این کارشناس ارشد معماری با بیان اینکه قرار است برنامه آموزش معماری در اصفهان برای کودکان اجرایی شود، افزود: این رویداد به شکلی طراحی شده که کودکان طی آن بتوانند با مسئولان و کارشناسان مربوطه ارتباط بگیرند، همچنین بدانند چه وظیفه‌ای در قبال شهر و معماری اطراف خود دارند. در مجموع این فرآیند به دنبال تربیت شهروند مسئول در زمینه معماری و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح آموزش معماری کودکانه برای ۱۰ سال آینده، شهروندانی تربیت می‌شوند که نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسئولیت می‌کنند، گفت: امیدوارم این به‌هم‌ریختگی، آشفتگی و نازیبایی‌هایی که امروز در عرصه معماری و عناصر دیگری همچون ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست شاهد هستیم، کمتر شود و بهبود یابد.

کاوه‌پیشه با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح و موضوع تربیتی، در آینده مشکلات کمتری را شاهد خواهیم بود، زیرا کودکان شهروندان آینده هستند افزود: به دنبال تربیت معمار نیستیم بلکه به دنبال آموزش و تربیت فرهنگ‌مدارانه کودکان هستیم که در آینده نسبت به این موارد و مسائل حساس باشند و واکنش منطقی نشان دهند.

وی ادامه داد: پیش از این کارگاه‌هایی در تهران برگزار شده و قرار است با همکاری و همراهی شهرداری اصفهان، کارگاه‌هایی در این کلان‌شهر هم برگزار شود. سرفصل‌ها و شرح درس‌های این کارگاه‌ها در نشست‌های مشترک مشخص شده‌اند.

این کارشناس ارشد معماری، نمونه موفق اجرای طرح آموزش معماری برای کودکان را یک بنیاد معماری در فنلاند نام برد و افزود: این طرح برای گروه سنی پیش‌دبستانی تا کلاس پنجم طراحی شده است؛ ما در اجرای این طرح از روش کار آن بنیاد هم استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: ملموس‌ترین معماری که هر کدام از ما به صورت روزانه با آن سر و کار داریم، خانه‌ها و آپارتمان‌هایی است که در آن‌ها زندگی می‌کنیم؛ خانه‌هایی که در اصفهان سه دری یا پنج دری بودند، یک حیاط مرکزی داشتند که همه اصول از اقلیم تا آفتاب نشین و سایه نشین آن رعایت می‌شدند.

وی تاکید کرد: معماری در گذشته انسان‌محور بود و امروز از آن نوع معماری دور شده‌ایم، بنابراین باید با آموزش و تربیت کودکان، معماری گذشته را به گونه‌ای روزآمد احیا کنیم.

کد خبر 642585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.