طراح ایده‌های استارت‌آپی در رویداد «نوآورانه‌های اجتماعی»

مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: پنج میز آگاهی، مشارکت، رفاه، کنترل و دسترسی در رویداد استارت‌آپی نوآورانه‌های اجتماعی با هدف توانمندسازی محلات کم برخوردار، طی کارگاهی چهارساعته تشکیل خواهد شد.

امان‌الله باطنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رویداد استارت‌آپی نوآورانه‌های اجتماعی، طرحی برای توانمندسازی محلات کم‌برخوردار شهر اصفهان است که توسط این مرکز برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور بهره‌وری اجتماعی که موضوع ماده ۵ برنامه ششم توسعه کشور است، نیازمند این هستیم که در حوزه اجتماعی اثربخشی اجتماعی را ارتقا دهیم. به‌ویژه در رابطه با کارایی اجتماعی قالب‌های جدیدی را برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی می‌کنیم که طرح نوآورانه‌های اجتماعی در همین رابطه طراحی شده است.

مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: قرار است در این رویداد ایده‌هایی برای ایجاد استارت‌آپ‌های اجتماعی معرفی شوند. رویداد نخست با موضوع حاشیه‌نشینی و با راهبرد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مطابق مدل جهانی توانمندسازی شامل عناصر پنج‌گانه دسترسی، مشارکت، کنترل، رفاه و آگاهی است و ذیل هر کدام از این عناصر باید فعالیت‌هایی انجام داد، افزود: به عنوان نمونه در حوزه آگاهی باید به سمت ریشه‌کنی بی‌سوادی، آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فنی برویم. در حوزه دسترسی باید روی افزایش دسترس‌پذیری شهری، فرهنگی یا بهداشتی کار شود. در حوزه مشارکت هم باید روی بهره‌ور کردن مشارکت عمومی و اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار فعالیت صورت گیرد.

باطنی ادامه داد: در حوزه رفاه باید به سمت افزایش رفاه و تقویت سبد خانوار شهری در مناطق کم‌برخوردار بحث و تحقیق شود. در موضوع کنترل هم باید روی مباحث امنیتی و انتظامی این محلات تبادل ایده و نظر صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این میزها شامل همان عناصر آگاهی، کنترل، دسترس پذیری، مشارکت و رفاه است. فعالان فرهنگی دور میز آگاهی جمع می‌شوند و در این رابطه بحث می‌کنند که برای افزایش آموزش‌ها و دانش مناطق کم‌برخوردار چه اقداماتی می‌توان انجام داد. در میز دسترسی، فعالان شهرسازی گرد هم جمع می‌شوند و روی این موضوع بحث می‌کنند که برای افزایش دسترس پذیری مناطق کم‌برخوردار چه ایده‌هایی می‌توان داشت.

مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان اضافه کرد: رفاه عنوان میز دیگری است که با حضور اقتصاددانان شهری شکل می‌گیرد و روی محور تقویت سبد هزینه خانوار در این مناطق و اینکه چه می‌توان کرد بحث می‌کنند؛ و در نهایت در میز مشارکت که با حضور فعالان مدنی تشکیل می‌شود، در رابطه با بهره‌ور کردن مشارکت افراد ساکن این مناطق و ساماندهی این مشارکت‌ها برای موضوع‌مند و جغرافیامند کردن آنها بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی اظهار کرد: در میز کنترل نیز فعالان انتظامی گرد هم جمع می‌شوند و روی موضوع افزایش کنترل اجتماعی و امنیت در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار بحث و تبادل نظر می‌کنند. همچنین بر سر هر کدام از میزها علاوه بر صاحب‌نظرانی که نام برده شدند، فعالان استارت‌آپی هم حضور خواهند یافت و تلاش می‌کنند، آنچه در میزهای مختلف بحث می‌شود را به صورت ترجمان استارت‌آپی پیاده کرده و به ایده تبدیل کنند.

طراح ایده‌های استارت‌آپی در رویداد «نوآورانه‌های اجتماعی»

باطنی با بیان اینکه در نهایت ایده‌های مختلفی از میزهای پنجگانه این رویداد به دست می‌آید تصریح کرد: ایده‌ها با حضور استادان بررسی می‌شوند. در ادامه به مدیریت شهری ارائه خواهد شد و در آینده این ایده‌ها را با مرکز خلاقیت شهرداری اصفهان به استارت‌آپ تبدیل خواهیم کرد.

وی گفت: این موارد برای بهره‌وری اجتماعی است و وقتی می‌گوئیم کارایی، این برای خوب کار کردن است اما اثر بخشی به معنای کار خوب کردن است. برای کار خوب کردن، اسنادی در حوزه اجتماعی نوشته‌ایم که به اثربخشی حوزه کارایی در آن پرداخته شده است.

مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: اسفند آخرین‌ماه سال اقتصاد دانش‌بنیان بود و قصد ما استفاده از ظرفیت‌های این بخش دانش‌بنیان برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: در مجموع در هر کدام از این میزها، هشت نفر صاحب نظر هر حوزه به همراه دو نفر از فعالان استارت‌آپی حضور خواهند داشت.

۳۰ محله کم برخوردار در اصفهان شناسایی شده است

باطنی با اشاره به اینکه میز محلات اصفهان، ۳۰ محله را به‌عنوان محله‌های کم‌برخوردار اصفهان شناسایی کرده است. در هر منطقه شهری دو محله کم‌برخوردار شناسایی شده است. پیش از این نیز بنده ۶۳ پژوهش اجتماعی را در همین رابطه انجام داده‌ام که از میان ۱۹۶ محله کلان شهر اصفهان در آن تحقیق، به ۶۴ محله که گرفتار حاشیه‌نشینی هستند پرداخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: محله‌هایی هستند که دسترسی آن‌ها به فضاهای مورد نیاز دچار مشکل است. هم اینکه آگاهی و سطح آموزش‌های این محلات مشکلاتی دارد علاوه بر این موارد کنترل اجتماعی در این مناطق پایین است و دچار بی‌سازمانی اجتماعی هستند و متولدان غیراصفهانی در این مناطق پرشمار هستند.

مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: سطح رفاه این محله‌ها پایین است و همچنین از نظر اقتصادی ضعیف یا خیلی ضعیف هستند. در این مناطق دچار مشارکت نابهره‌ور هستیم. به‌عنوان نمونه در محله «حصه» تورم مشارکت اجتماعی را شاهد هستیم، اما این نوع مشارکت نابهره‌ور است که نه موضوع‌مند است و نه جغرافیامندی دارد، بلکه دچار یکنواختی موضوعی و مکانی در مشارکت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه پیش از این اطلس آمایش مشارکت اجتماعی تدوین شده است اظهار کرد: ۱۵ اطلس مشارکت اجتماعی منطقه‌ای و یک اطلس مشارکت اجتماعی شهری تدوین کرده‌ایم. در آن اطلس‌ها اشاره کرده‌ایم که نهادهای مدنی چه کار و اقدامی را باید در کجا و به چه شکلی انجام دهند.

باطنی تاکید کرد: این مناطق ضعف مشارکت اجتماعی دارند. ما ایده‌پردازی می‌کنیم که چه کنیم این ضعف در مشارکت مرتفع شود و امیدواریم از دل این ایده پردازی‌ها به نقطه مطلوب و هدفی که داریم، دست پیدا کنیم.

به گزارش ایمنا، رویداد استارت‌آپی «نوآورانه‌های اجتماعی» با هدف توانمندسازی محلات کم برخوردار اصفهان روز پنجشنبه-بیست‌وهفتم بهمن‌ماه-از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در کارخانه کسب و کار «اونیکس» در طبقه چهارم مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار می‌شود

کد خبر 641530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.