از تدوین پیوست رسانه‌ای شهرهای خلاق تا برگزاری رویدادهای بین‌المللی

نشست مشترک نمایندگان شبکه شهرهای خلاق ایران امروز (شنبه) در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دغدغه‌های نمایندگان شهرهای خلاق کشور برای رفع چالش‌ها و مشکلات این حوزه امروز _شنبه نهم مهرماه_ در نشست مشترکی مطرح شد.

رفع چالش‌های مشترک شهرهای خلاق با خرد جمعی

حمید آزمون، رئیس کمیته برنامه‌ریزی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت در این نشست اظهار کرد: چالش‌های مشترکی در مسیر توسعه شهرهای خلاق کشور وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با خرد جمعی راه‌حلی برای آن بیابیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران سایر دستگاه‌ها برند شهر خلاق را متعلق به شهرداری می‌دانند و این مهم‌ترین آفت در شهر رشت و استان گیلان است، ادامه داد: در شش سال گذشته شهرداری رشت به تنهایی فعالیت‌ها برای شهر خلاق را پیش برده است، اما در دوره جدید مدیریت شهری رشت تعامل با دیگر سازمان‌ها برای همکاری مشترک برقرار شده است و به دنبال تجاری‌سازی این برند هستیم تا منجر به اشتغال‌زایی شود.

رئیس کمیته برنامه‌ریزی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت از تدوین دستورالعمل کمیته راهبردی شهر خلاق در شهرداری و تصویب آن در شورای اسلامی شهر رشت خبر داد و افزود: تفاهم‌نامه خوبی با ادارات آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی و فنی‌وحرفه‌ای در حوزه شهر خلاق منعقد شده است.

برند شهر خلاق، ویترین جمهوری اسلامی است

فرزاد حاجی‌میرزایی، عضو دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج در این نشست اظهار کرد: در شبکه شهرهای خلاق یادگیری از یکدیگر را نهادینه کنیم، زیرا هر شهری ظرفیت ویژه خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در اصفهان می‌تواند برای دیگر شهرهای خلاق کشور الگو باشد، گفت: اصفهان ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و ساختاری ویژه‌ای دارد، در این راستا در حوزه گردشگری بسیار خوب کار شده است.

عضو دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج با بیان اینکه برند شهر خلاق ویترین جمهوری اسلامی است، افزود: در سنندج تیم برنامه‌ریزی با عضویت اقشار مختلف تشکیل شده است که بر اساس سند مدیریت نتیجه محور یونسکو فعالیت می‌کند در این راستا ذی‌نفعان در این حوزه شناسایی و برای آنها کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه نیازمند اکسپو برای عرضه و فروش محصولات و آثار هنرمندان شهرهای خلاق هستیم، اظهار کرد: پنج شهر خلاق در کشور وجود دارد که می‌توان پنج رویداد مشترک سالانه را برگزار کرد.

نگاه ویژه به شهرهای خلاق در استان‌ها وجود ندارد

مسلم عاشوری، مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس نیز در این نشست با بیان اینکه نگاه ویژه به شهرهای خلاق در استان‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در شهر بندرعباس که به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی معرفی شده اقدامات متعددی در راستای توسعه صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

وی از برگزاری نمایشگاه و پنج‌شنبه بازارهای صنایع دستی و ایجاد ۱۰۰ غرفه عرضه صنایع دستی در ۱۴ شب در نوار ساحلی بندرعباس خبر داد و گفت: در این راستا ارتباط با هنرمندان در رشته‌های مختلف صنایع دستی از اولویت مهم مدیریت شهری است.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس، با طرح پیشنهاد ایجاد گروه مشترک شبکه‌های خلاق در شبکه‌های اجتماعی، افزود: لازم است نشستی با دبیر کل جدید یونسکو برای رفع دغدغه‌ها برگزار شود تا بتوانیم شهر خلاق را از مظلومیت خارج کنیم.

تدوین پیوست رسانه‌ای شبکه شهرهای خلاق ایران

معین یزدانی، رئیس مرکز اطلاع رسانی شهرداری کرمانشاه در این نشست اظهار کرد: در موضوع شهر خلاق به شبکه‌سازی مردمی نیاز داریم، زیرا ایجاد حس مطالبه در مردم بسیار اهمیت دارد.

وی تدوین پیوست رسانه‌ای شبکه شهرهای خلاق ایران را ضروری دانست و افزود: چنین سندی تاکنون تعریف نشده است، بنابراین امیدوارم بتوانیم به کمک هم این سند را تدوین کنیم.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری کرمانشاه برگزاری هفته فرهنگی به میزبانی شهرهای خلاق کشور و برگزاری نمایشگاه عرضه و فروش محصولات این شهرها را پیشنهاد کرد و گفت: برای ارتباط با کشورهای خلاق جهان می‌توان از ظرفیت خواهرخواندگی با این شهرها استفاده کرد و میزبان آنها در شهرهای خود باشیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی

سمیه صمصام‌پور، معاون مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس در این نشست اظهار کرد: در بندرعباس کارگروه اصالت کالا تشکیل شده است که هنرمندان به نام عضو این کارگروه هستند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی با همکاری و همراهی شهرهای خلاق کشور انجام شود، تصریح کرد: بیشتر هنرمندان صنایع دستی بندرعباس را زنان تشکیل می‌دهند که تعداد قابل توجهی از آنها سرپرست خانوار هستند، از این‌رو برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنان بدون دریافت هزینه و در محله‌های کم‌برخوردار در دستور کار قرار دارد.

نشست سالانه شهرهای خلاق کشور با رویکرد بین‌المللی برگزار شود

مانی طالبی، نایب رئیس کمیته فنی اجرایی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت در این نشست اظهار کرد: بهتر است نشست سالانه شهرهای خلاق کشور با رویکرد بین‌المللی برگزار شود.

وی ادامه داد: در شهر رشت بر اساس تفاهم نامه‌ای با اداره آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی و فنی حرفه‌ای از امسال در دروس پرورشی عناوینی در راستای توسعه شهرهای خلاق افزوده شده است.

نایب رئیس کمیته فنی اجرایی ستاد راهبردی شهر خلاق رشت تدوین تقویم مشترکی از مناسبت‌های ملی، بین‌المللی، آئینی و مذهبی را مهم دانست و افزود: علاوه بر اینکه یونسکو شاخص‌های بین‌المللی دارد و ما باید به آن برسیم، الگو و شاخص‌های بومی نیز وجود دارد که باید برای تحقق آن تلاش کرد.

کد خبر 608957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.