تقویت حس شکرگزاری برای مقابله با افسردگی

شکرگزاری می‌تواند علائم افسردگی را به حداقل برساند و مانع از اثرهای درازمدت آن بر روان انسان شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انسان‌های افسرده در بیشتر اوقات نوعی نگرانی را نسبت به عزیزان خود احساس می‌کنند و علت تمایل خود به تنها ماندن را نمی‌دانند، ضمن اینکه نسبت به داشته‌های خود قدردان نیستند. ابراز قدردانی و شکرگزاری هنگام افسردگی نمی‌تواند علائم آن را در فرد به حداقل برساند و حس شادی را در او افزایش دهد، بلکه باید فرد داشته‌های خود را به خوبی درک کند تا شکرگزار آن‌ها باشد، روش‌های مختلفی برای ابراز شکرگزاری و دوری از افسردگی وجود دارد.

دوری از تظاهر به شکرگزاری

شکرگزاری و قدردانی به خاطر داشته‌ها نباید به تظاهر منتهی شود، چراکه اثرات منفی بیشتری را بر روان انسان به‌جا می‌گذارد؛ درواقع افراد نباید تنها مبتنی بر اجبار و با حالت افسردگی به شکرگزاری بپردازند، بلکه باید با فکرکردن به مزایای مثبت زندگی خود، حس قدردانی را تجربه کنند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش علائم افسردگی نقش مهمی ایفا کند.

تلاش برای رفع چالش‌ها

محققان بر این باور هستند که شکرگزاری نباید به‌معنای بی‌خیال شدن نسبت به چالش‌های زندگی باشد، زیرا اثرات سویی خواهد داشت. برعکس افراد هنگام مواجهه با مشکلات باید برای رفع آن‌ها تلاش کنند تا از این طریق، اثرات روانی ناشی از چالش‌های زندگی خود را به حداقل برسانند؛ به عنوان مثال زمانی که یک فرد از سردرد رنج می‌برد، تظاهر به درد کم نمی‌تواند مشکل او را رفع کند، بلکه باید با خود بگوید که تلاش می‌کنم روش‌هایی را برای کاهش درد خود بیابم.

آغاز شکرگزاری با اقدامات تدریجی کوچک

بدیهی است که افراد نمی‌توانند یک‌باره علائم افسردگی خود را به حداقل برسانند و تمام اوقات خود را به شکرگزاری بپردازند. آن‌ها باید هر روز یک دلیل به دلایل خود برای قدردانی از وضعیت کنونی اضافه کنند تا به تدریج وضعیت روحی خود را بهبود بخشند، به عنوان مثال فرد افسرده باید هر روز با خود تکرار کند که «امروز به خاطر سلامت جسم خود قدردان هستم»، روز بعد همین جمله را تکرار کند و قدردانی دیگری به آن بیفزاید.

نوشتن شکرگزاری‌ها

بدیهی است که نوشتن به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند برای بیان عواطف و رونمایی از افکار عمل می‌کند که می‌تواند اثرات قدردانی را نیز دوچندان کند، از سوی دیگر نوشتن نامه برای فردی که قدردان او هستید می‌تواند نقش مهمی در تقویت حس شکرگزاری در شخص افسرده ایفا کند و بهبود وضعیت روانی را برای او به ارمغان بیاورد.

افزایش خلاقیت

اینکه در زمان افسردگی یا حس ناخوشی به طور لفظی شکرگزاری کنید، کمی ریاکارانه به‌نظر می‌رسد که نمی‌تواند پیامدهای مثبت چندانی به دنبال داشته باشد، با این حال تغییر روش شکرگزاری و افزایش خلاقیت در این زمینه بسیار اثربخش خواهد بود، به عنوان مثال می‌توان در چنین شرایطی یک گل زیبا برای خود خرید یا حتی به نوشتن یک جمله با دست‌خط خود پرداخت تا متوجه اثرات مثبت تدریجی آن شد.

تمرکز بر زمان حال

تمرکز بر زندگی در زمان حال می‌تواند فرد را از فکر کردن به آن‌چه در گذشته برای او اتفاق افتاده یا ممکن است در آینده برای او اتفاق بیفتد دور کند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش نگرانی‌ها و به حداقل رساندن حس افسردگی نقش مهمی ایفا کند. حتی تمرکز بر زمان حال به بهترین شکل ممکن افراد را از داشته‌های خود آگاه می‌کند که به دنبال آن، حس شکرگزاری واقعی در آن‌ها شکل خواهد گرفت.

توجه به غذایی که می‌خوریم، آبی که می‌نوشیم، خانه گرمی که در آن زندگی می‌کنیم، نور خورشید و تنفس هوای تازه و اعضای خانواده‌ای که به ما عشق می‌ورزند از مهم‌ترین مواردی است که در زندگی روزمره نادیده می‌گیریم، با این حال توجه به آن‌ها می‌تواند حس افسردگی را به حداقل برساند و شکرگزاری را در ما تقویت کند.

کد خبر 640975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.