علم شیمی چه ارتباطی با کنترل کیفیت مواد غذایی دارد؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: شیمی صنایع غذایی می‌تواند املاح را به‌طور دقیق شناسایی کند، همچنین اگر مسمومیتی در یک ماده وجود داشته‌ باشد با آزمایش‌های وابسته به این دانش می‌توان آن را تشخیص داد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش علم شیمی در حوزه تغذیه سالم و کنترل کیفیت مواد غذایی، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در حوزه تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد سلامتی آب است.

وی افزود: آب نقش ویژه‌ای در سلامتی بدن ایفا می‌کند و علم شیمی نیز با کنترل و بررسی آلودگی آب ارتباط تنگاتنگی دارد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: معمولاً افرادی که در حوزه شیمی صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، به‌طور کامل با مباحث مربوط به کنترل کیفی آشنایی دارند؛ البته ممکن است افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در حوزه مهندسی صنایع غذایی تحصیل کرده باشند، اما در این صورت نیز با علم شیمی ارتباط خواهند داشت.

وی با اشاره به نقش علم شیمی در کنترل کیفی مواد غذایی گفت: علم شیمی ارتباط زیادی با مهندسی صنایع غذایی دارد و تست‌های کنترل کیفی مواد غذایی نیز از طریق فرآیندهای شیمیایی انجام می‌شود که یکی از ساده‌ترین آن‌ها بررسی وجود نشاسته در مواد است.

یوسفی تصریح کرد: درواقع با استفاده از محلول ید می‌توان میزان نشاسته را اندازه‌گیری کرد و فعالان حوزه تغذیه نیز برای شناسایی نشاسته در محصول مورد نظر از محلول ید استفاده می‌کنند.

وی افزود: رنگ ناشی از این واکنش شیمیایی می‌تواند میزان نشاسته موجود در مواد را نشان دهد، همچنین یکی دیگر از آزمایش‌هایی که در حوزه تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد اندازه‌گیری ویتامین C با استفاده از بتادین است.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: این آزمایش‌ها جزو مفاهیم اولیه علم صنایع غذایی به‌شمار می‌رود؛ درواقع تست‌هایی که در صنعت غذایی انجام می‌شود، از پیچیدگی بسیاری برخوردار است.

وی در رابطه با اهمیت علم صنایع غذایی گفت: شیمی صنایع غذایی می‌تواند املاح را به‌طور دقیق شناسایی کند، همچنین اگر مسمومیتی در یک ماده وجود داشته باشد با آزمایش‌های وابسته به این دانش می‌توان آن را تشخیص داد.

یوسفی خاطرنشان کرد: به طور کلی هر محصول غذایی که در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتماً توسط کارشناسان علم صنایع غذایی مورد بررسی قرار گرفته و سلامت آن تأیید شده است.

کد خبر 639363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.