۴ کتاب شاعرانه انقلاب

حال اهل درد، قیصر شعر انقلاب، هشت رود و منظومه عشق از جمله کتاب‌های شعر انقلاب اسلامی است که در سال‌های شور و شکوه پس از پیروزی انقلاب نوشته و سروده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شعر جریان‌ساز و تأثیرگذار است و شاعر با همه ذوق و قریحه و استعدادش این جریان را به زیبایی هرچه تمام‌تر پیش می‌برد و سرودن سر می‌دهد. شعر برخواسته از فکر و خیال است اما واقعیت‌ها را با یک ریتم منظوم و گاه اندکی منثور بیان می‌کند. شعر شعر است و شعور زاییده اوست. شاعر که شروع به نوشتن می‌کند انگار به دنبال تازگی است و این تازگی را با کهنگی تجربه سال‌ها سرودن در می‌آمیزد و آهنگین می‌کند تا به دل مخاطب عام و خاص بنشیند.

شعر انقلاب هم از آن دست شعرهایی است که قالب‌های غزل و حماسه را در آمیخته و صدها مثنوی حرف برای گرفتن و شنیدن دارد. در این نوشتار شماری از کتاب‌های شعر و شاعرانه‌های انقلاب را باهم مرور می‌کنیم.

«حال اهل درد» اثر مصطفی فیض

کتاب «حال اهل درد» مروری بر خاطرات و اشعار حمید سبزواری است که به همت مصطفی فیض منتشر شده است.

«حال اهل درد» زندگی‌نامه و خاطرات حمید سبزواری، یکی از چهره‌های برجسته فرهنگی و چهره ماندگار عرصه ادبیات این مرز و بوم است؛ یادگار عمر شاعری است اهل درد که متاع جان خویش را به لفظ اندک و معنی بسیار در قالب الفاظی جاندار می‌ریخته و همپای ملت خویش با گام‌های استوار شعر، راه می‌پیموده است.

محتوای این کتاب، خاطرات استاد حمید سبزواری از چگونگی دوران جوانی و ماجراهایی است که منجر به شاعر شدنش شد.

پدر شعر انقلاب در این روایت‌ها، از ماجراهای سرودن اشعارش (به ویژه اشعار طنزی که در جوانی گفته) پرده برمی‌دارد و خواننده و شنونده را در لحظه‌های لذت بخشی فرو می‌برد، همچنین در مورد سرودن ترانه‌های انقلابی، ماجراهایی را تعریف می‌کند که برای اولین بار مطرح شده‌اند.

این کتاب در چهار فصل «خانواده و محیط اجتماعی»، «نخستین تکاپوها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی»، «آشنایی با نهضت حضرت امام (ره) و فعالیت در تهران»، و «فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» گردآوری شده است.

«قیصر شعر انقلاب» به قلم لیلا نوری حسینی

کتاب «قیصر شعر انقلاب» در سه فصل گردآوری شده است. فصل نخست کتاب به زندگانی و آثار شاعر فقید قیصر امین‌پور پرداخته شده است. شعر و اندیشه قیصر امین‌پور در فصل دوم کتاب مطرح شده است و نویسنده شعر ایشان را به چهار دسته شعر انقلاب، شعر جنگ، شعر آئینی و اشعار اجتماعی تقسیم کرده و هرکدام را در قسمتی به طور مفصل مورد بحث قرار داده است. فصل آخر کتاب به نگاه دیگران نسبت به شاعر انقلاب پرداخته است.

رهبر معظم انقلاب درباره این شاعر و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی فرمودند: او (قیصر امین‌پور) و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه‌های شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه‌ی این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست. خدا پاداش خوبی‌های او را امروز که بیش از گذشته به آن نیازمند است، با کرم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خویش بگیرد.

وی در سال ۱۳۵۸، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۶۶ تأثیر گذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعر هفته‌نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال ۶۳ منتشر کرد. اولین مجموعه او «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزل‌ها و شعرهای سپید او را در بر می‌گرفت. امین پور هیچ‌گاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.

«منظومه عشق» نوشته علیرضا پوربزرگ

کتاب منظومه عشق نوشته علیرضا پوربزرگ (وافی) در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب مثنوی بلندی است که در دو بخش تدوین شده است. منظومه دوم این کتاب به شهدای گرانقدر دانشگاه امام علی (ع) اختصاص یافته است و در لابه‌لای این مثنوی، گاه سراینده به تناسب موضوع, غزلی شیوا سروده و دنباله کلام را در قالب همان مثنوی ادامه داده است.

در این کتاب نویسنده در قالب مثنوی معنوی به ستودن و ستایش جوانمردی و ایثار بیش از ۳۶۷ شهید جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

کتاب «هشت رود» نوشته محمدکاظم کاظمی

هشت رود، به نقد و بررسی هشت شاعر از نسل دوم انقلاب اسلامی اختصاص دارد،.

محمدکاظم کاظمی در عالم ادبیات، در هر دو مقوله شعر و نقد شعر خوش درخشیده و توانسته است از خود آثار و کتاب‌های ارزنده‌ای بر جای بگذارد. طرفداران شعر، او را «پیاده آمده بودم»، «شمشیر و جغرافیا» و مثنوی‌های شگفت‌انگیزش می‌شناسند و پیگیران نقد، نام کاظمی را با آثاری همچون «رصد صبح» و «ده شاعر انقلاب» عجین می‌دانند. البته این شاعر اهل افغانستان در زمینه بیدل‌پژوهی و ویراستاری نیز از سرآمدان و ستون‌های محکم ادبیات فارسی است.

کتاب جدید محمدکاظم کاظمی که پس از چند سال کار مداوم توسط نشر شهرستان ادب به چاپ رسیده است، شامل نقد آثار هشت شاعر از نسل دوم انقلاب اسلامی است؛ کتابی که در کنار «ده شاعر انقلاب» به نوعی پازل نقد شعر امروز را کامل‌تر می‌کند.

در این اثر، نقد آثار محمّدرضا عبدالملکیان، قدر طهماسبی (فرید)، یوسفعلی میرشکّاک، سهیل محمودی، ساعد باقری، زکریا اخلاقی، علیرضا قزوه و مرتضی امیری‌اسفندقه به چشم می‌خورد که می‌تواند برای علاقه‌مندان آثار هر یک از این شاعران و تحلیل شعر انقلاب اسلامی، بسیار راهگشا باشد.

کد خبر 639334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.