۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
جدیدترین کشف جیمزوب چیست؟

«در مرداد ماه ۱۴۰۱ تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست کهکشانی را شناسایی کند که ۲۵۰ سال بعد از بیگ‌بنگ تشکیل شده است؛ این کهکشان در حال حاضر به عنوان قدیمی‌ترین کهکشانی که تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته است، شناخته می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت تلسکوپ فضایی جیمزوب در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه علاقه‌مندان به علم نجوم و مسائل فضایی قرار گرفته است. این تلسکوپ وظیفه رساندن اخبار از گذشته کیهان و بررسی چگونگی تشکیل آن را برعهده دارد و همین دلیل بزرگ موجب شهرت آن شد.

تلسکوپ فضایی جیمزوب از تکنولوژی بسیار قدرتمندی بهره می‌برد و تاکنون دستاوردهای شگفت‌انگیزی در حوزه اخترشناسی و کیهان‌شناسی داشته است. تلسکوپ فضایی جیمزوب تاکنون پیرامون شکل‌گیری جهان به طور تخصصی در طول موج فروسرخ در حال فعالیت بوده است و در این راستا نتایج بسیار ارزشمندی برای علم نجوم و کیهان‌شناسی به دنبال داشته است.

یکی از دستاوردهای اخیر تلسکوپ فضایی جیمزوب شناسایی کهکشانی متعلق به ابتدای کیهان است که برای اخترشناسان از اهمیت بسیاری برخوردار است. جیمزوب هنوز موفق به دریافت اطلاعاتی دقیق پیرامون انرژی و ماده تاریک نشده است. برای شناخت بیشتر هدف اصلی جیمزوب و بررسی دستاوردهای اخیر این تلسکوپ فضایی در شناسایی سیارات فراخورشیدی همچنین بررسی فرآیند تشکیل کیهان با محسن منتظری، ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تلسکوپ فضایی جیمزوب چه هدفی در پیش دارد؟

به طور کلی تلسکوپ فضایی جیمزوب از زمانی که آغاز به فعالیت کرد، بیشترین تمرکز خود را برای بررسی فرآیند بیگ‌بنگ و شناسایی نیروهایی که در ابتدای جهان وجود داشته و ابعادی که ممکن است در آن زمان شکل گرفت باشد، قرار داده است.

علاوه بر این موارد تلسکوپ فضایی جیمزوب به‌دنبال شناسایی نخستین ذرات تشکیل‌دهنده ماده است که در نهایت منجر به شکل‌گیری ابرهای گازی فعلی شده و به موجب این فرآیند پیش خوشه‌های کهکشانی و نخستین کهکشان‌ها به وجود آمده است.

نتیجه تحقیقات تلسکوپ فضایی جیمزوب تاکنون چه بوده است؟

جیمزوب تاکنون پیرامون شکل‌گیری جهان به طور تخصصی در طول موج فروسرخ در حال فعالیت بوده که نتیجه تحقیقات این تلسکوپ فضایی کشف کهکشانی بسیار دور است. در مرداد ماه ۱۴۰۱ تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست کهکشانی را شناسایی کند که ۲۵۰ سال بعد از بیگ‌بنگ تشکیل شده است؛ این کهکشان در حال حاضر به عنوان قدیمی‌ترین کهکشانی که تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته است، شناخته می‌شود و احتمالاً جزو نخستین کهکشان‌هایی به‌شمار می‌رود که در کیهان تشکیل شده است.

شناسایی کهکشان نخستین چه اهمیتی دارد؟

یکی از مسائل حائز اهمیت در رابطه با کهکشان نخستین، فاصله ۳۵ میلیارد سال نوری با زمین است؛ درواقع عمر کل کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال است و با توجه به اینکه کهکشان مدنظر ۳۵ میلیارد سال نوری عمر دارد، عملاً با کهکشانی مواجه شده‌ایم که با شتابی بیش از سرعت نور در حال حرکت و دور شدن است؛ همین مسئله موجب شگفتی این کشف جیمزوب شده است.

به طور کلی کهکشان‌های نخستین در چه مقطع زمانی قرار دارند؟

در حال حاضر پژوهشگران به دنبال این هستند که کهکشان‌های متعلق به ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون سال ابتدایی جهان بعد از بیگ‌بنگ را کشف و شناسایی کنند، زیرا نخستین احتمال وجود کهکشان‌ها مربوط به این مقطع زمانی است؛ درواقع تحقیقات پژوهشگران علم نجوم و محاسبات کیهان‌شناسان نشان داده است که برای شکل‌گیری و کشف یک کهکشان حداقل باید ۲۰ میلیون سال از عمر کیهان گذشته باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در حوزه شناسایی سیارات فراخورشیدی چه دستاوردهایی داشته است؟

بعد از کشف کهکشان‌های نخستین، تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست چند سیاره فراخورشیدی را شناسایی کند. در بین سیاراتی که توسط این تلسکوپ فضایی شناسایی شده است یکی از آن‌ها که ۷۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ درواقع فاصله این سیاره فراخورشیدی در مقیاس کیهانی خیلی زیاد نیست.

ویژگی‌های سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط جیمزوب چیست؟

این جرم فراخورشیدی شباهت زیادی به سیاره زحل دارد و طبق بررسی‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب، پژوهشگران متوجه شده‌اند که این سیاره از جو بسیار شگفت‌انگیزی برخوردار است؛ درواقع جو این سیاره فراخورشیدی از دی‌اکسید کربن و گوگرد تشکیل شده است و فاصله اندکی با ستاره مرکز خود دارد که این مسائل می‌تواند نشانه‌ای از اکتشافات چشم‌گیر جیمزوب در آینده باشد.

جیمزوب در بررسی ماده و انرژی تاریک چه دستاوردهایی داشته است؟

متأسفانه تلسکوپ فضایی جیمزوب فارغ از تمام کشفیاتی که در حوزه‌های مختلف داشته است، نتوانسته انتظارات بشر را در شناسایی انرژی و ماده تاریک برآورده کند؛ البته این تلسکوپ فضایی تاکنون نشانه‌هایی پیرامون انرژی و ماده تاریک به‌دست آورده است.

این نشانه‌ها از یک منبع انرژی دریافت شده است که پژوهشگران معتقدند شناسایی این منبع می‌تواند کلید واژه‌ای باشد که با قرار دادن آن در سایر اطلاعاتی که جیمز وب قرار است به آن دست‌یابد، ماهیت انرژی تاریک را فاش کند. زمانی که بشر بتواند انرژی تاریک را کشف و شناسایی کند، می‌تواند به بررسی ماده تاریک بپردازد، زیرا این ماده از انرژی تاریک سرچشمه می‌گیرد و عملاً به واسطه این انرژی فرآیند انتقال جرم صورت می‌گیرد.

کد خبر 639094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.