چه میزان به شناخت کیهان نزدیک شده‌ایم؟

«تاکنون بشر اطلاعات بسیار زیادی به واسطه فعالیت تلسکوپ فضایی جیمزوب پیرامون کهکشان‌ها به دست آورده است، همچنین اطلاعات بسیار مفیدی در حوزه شناخت سیارات فراخورشیدی به دست آورده‌ایم. به‌تازگی نیز بشر پیرامون دنباله‌دارها و سیارک‌های موجود در کیهان، شناخت بیشتری کسب کرده‌ است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی چند سال اخیر بشر نگاه تازه‌ای به کیهان و جهان پیرامون خود داشته و همواره به دنبال شناخت بیشتر زادگاه خود بوده است. در این راستا پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های بسیاری در حوزه هوافضا و نجوم شروع به فعالیت کرده و پروژه‌های بسیاری را برای شناخت بیشتر کیهان عملیاتی کرده‌اند.

طی سال اخیر، بشر شاهد دستاوردهای بسیاری در حوزه شناخت کیهان بود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، قرارگیری تلسکوپ فضایی جیمزوب و ارسال نخستین تصاویر این سازه فضایی است. تاکنون بشر پروژه‌های بسیاری برای شناخت بیشتر زادگاه خود در نظر داشته است که برخی از آن‌ها به نتیجه رسیده و بخشی از این پروژه‌ها همچنان ادامه دارد.

امروزه بیش از هر چیزی شناخت منظومه شمسی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، زیرا این ناحیه از کیهان زادگاه بشریت بوده و رازهای بسیاری را در خود جای داده است. برای شناخت بیشتر دستاوردهای بشر در حوزه کیهان‌شناسی و بررسی میزان اطلاعات بشر پیرامون جهان با محسن منتظری، ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تاکنون چه اطلاعاتی نسبت به ابتدای جهان به دست آورده‌ایم؟

اخیراً براساس مطالعات و بررسی‌هایی که توسط تلسکوپ فضایی هابل انجام شده است، توانسته‌ایم طی چند هفته گذشته ابر سیاه‌چاله‌ای کشف کنیم، این ابر سیاه‌چاله مربوط به دوران ابتدایی کیهان است و به صورت خطی با سرعت زیادی در حال حرکت است.

ابر سیاه‌چاله‌ای که هابل کشف کرده، چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ابر سیاه‌چاله به عنوان تشکیل‌دهنده کهکشان‌های بزرگ اولیه شناخته می‌شود و با سرعت بسیار زیادی به صورت خطی در حال حرکت است. هر چه ابر سیاه‌چاله مورد نظر بیشتر به جلو حرکت کند، مطالعه و رصد آن ساده‌تر می‌شود؛ این اکتشاف تلسکوپ فضایی هابل مربوط به دوران ابتدایی شکل‌گیری کیهان است.

بشر چه میزان پیرامون کهکشان‌ها اطلاعات کسب کرده است؟

تاکنون بشر اطلاعات بسیار زیادی به واسطه فعالیت تلسکوپ فضایی جیمزوب پیرامون کهکشان‌ها به دست آورده است، به طور مثال یکی از مسائلی که اخیراً توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب مورد توجه قرار گرفته برخورد دو کهکشان است. این تلسکوپ فضایی توانسته تصاویری از برخورد دو سیاره به یکدیگر تهیه کند که به کمک این تصاویر می‌توان عملیات شبیه‌سازی و مدل‌سازی فرآیند برخورد را انجام داد.

در حال حاضر می‌توانیم از این شبیه‌سازی تلسکوپ فضایی جیمزوب برای بررسی مدل‌های مختلف برخورد کهکشان‌ها به یکدیگر استفاده کنیم، درواقع می‌توانیم این شبیه‌سازی را با سایر مدل‌ها تطابق دهیم تا به نتیجه مشخصی پیرامون اتفاقاتی که پیش از برخورد در زمان برخورد و پس از برخورد رخ می‌دهد، به دست آوریم.

آیا بشر توانسته پیرامون سیارات فراخورشیدی اطلاعاتی کسب کند؟

بله، تاکنون اطلاعات بسیار مفیدی در حوزه شناخت سیارات فراخورشیدی به دست آورده‌ایم. امروزه موفق به شناسایی تعداد بسیار زیادی از سیارات فراخورشیدی شده‌ایم و حتی جو برخی از این سیارات را نیز توانسته‌ایم برای نخستین‌بار مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر تصاویر مستقیمی از جو سیارات فراخورشیدی در اختیار داریم و توانسته‌ایم از طریق بررسی خسوف سیارات فراخورشیدی با ستارگان مرجع و براساس اطلاعات ارسال شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب لایه‌های جوی سیارات را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

در این مطالعه توانسته‌ایم لایه‌های جوی سیارات فراخورشیدی را شناسایی کنیم، جنس و ضخامت را مشخص کنیم و با استفاده از داده‌های مختلف از وجود عناصری و ترکیباتی مانند اکسیژن و بخار آب در جو سیارات آگاه شویم همچنین تا کنون توانسته‌ایم ضخامت و قطر سیارات فراخورشیدی را نیز مشخص و عملاً ویژگی‌های پوسته و جو سیاره را از یکدیگر تفکیک کنیم؛ درواقع بشر توانسته اطلاعات بسیار مطلوبی از سیارات فراخورشیدی به دست آورد.

چه اطلاعات تازه‌ای پیرامون منظومه‌شمسی به دست بشر رسیده است؟

یکی از نکات حائز اهمیتی که در حوزه منظومه شمسی مورد توجه قرار گرفته مربوط به کمربند هلیوسفر است. این کمربند که به صورت حاله‌ای اطراف منظومه‌شمسی را تشکیل داده است، اکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته و اطلاعات بسیاری پیرامون آن به‌دست آورده‌ایم. با توجه به اطلاعاتی که توسط تلسکوپ‌های فرازمینی ارائه شده است بادها و توفان‌های خورشیدی به این محدوده حرکت می‌کنند.

این منطقه به عنوان انتهای منظومه‌شمسی شناخته می‌شود و لایه‌های جداشده خورشید را می‌توان در این ناحیه از منظومه مشاهده کرد. کمربند هلیوسفر عملاً بین فضای میان ستاره‌ای و منظومه‌شمسی تفکیک ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که ابرهای هلیمی و هیدروژنی موجود در فضای میان ستاره‌ای تأثیرات مخربی بر منظومه‌شمسی اعمال کنند.

سخن آخر...

به طور کلی تاکنون بشر اطلاعات مطلوبی در رابطه به کیهان به دست آورده است، همچنین به‌تازگی پیرامون دنباله‌دارها و سیارک‌های موجود در کیهان شناخت بیشتری کسب کرده‌ایم. امروزه توانسته‌ایم فضاپیماهایی را به یک سیارک فضایی ارسال کنیم و عملیات مغزه‌گیری را در سطح سیارک انجام دهیم که این عملیات در شناسایی و آنالیز سیارک‌ها بسیار کمک می‌کند، همچنین در حال حاضر می‌توانیم جنس، روش شکل‌گیری، تاریخچه و احتمال وجود منابع غنی و ارزشمند را در این سیارک‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

کد خبر 651918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.