IBEX چگونه کیهان را مطالعه می‌کند؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: IBEX با مطالعه امواج و فتومتر اطلاعاتی از شرایط حاکم بر فضای میان ستاره‌ای به دست می‌آورد؛ درواقع امواجی که بین ذرات حرکت می‌کند و باز می‌گردد قابل تحلیل است.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه عملکرد کاوشگر IBEX، اظهار کرد: به‌طورکلی عملکرد کاوشگر IBEX مانند تلسکوپ‌های رادیویی است و عملاً این فضاپیما بیشتر از امواج رادیویی استفاده می‌کند.

وی افزود: درواقع با توجه به اینکه در منظومه شمسی فواصل بین اجرام با مقیاس سال نوری بیان می‌شود، امواج رادیویی بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار می‌گیرد، به همین دلیل IBEX نیز از همین امواج استفاده می‌کند.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: فواصل بین اجرام کیهان براساس سال نوری بیان می‌شود و نزدیک‌ترین ستاره به خورشید ۴.۲ سال نوری فاصله دارد، بنابراین اگر تلسکوپی بخواهد پیرامون ذرات میان ستاره‌ای فعالیت کند با توجه به فواصل بسیار زیاد بین اجرام باید از امواج رادیویی استفاده کند.

وی در رابطه با ویژگی‌های دیگر کاوشگر IBEX گفت: این کاوشگر با مطالعه امواج و فتومتر اطلاعاتی از شرایط حاکم بر فضای میان ستاره‌ای به دست می‌آورد، درواقع امواجی که بین ذرات حرکت می‌کند و بازمی‌گردد قابل تحلیل است.

منتظری تصریح کرد: در فتومتری می‌توان امواج را مورد مطالعه قرار داد و به مسائلی مانند میزان هلیم و هیدروژن، چگالی فضای میان ستاره‌ای، دما و فشار پی‌برد. علاوه بر آن مطالعه طول موج نیز اطلاعاتی در اختیار بشر قرار می‌دهد.

وی افزود: در این شرایط انتقال به سرخ کیهانی نیز وجود دارد؛ درواقع هرچه جسمی از زمین دورتر شود فرآیند انتقال سرخ کیهانی رخ می‌دهد. در حال حاضر بیشتر تلسکوپ‌هایی که در زمینه مطالعه ستارگان و سیارات فراخورشیدی فعالیت می‌کنند، از همین امواج رادیویی بهره می‌برند.

کد خبر 648544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.