حاج‌عمران؛ نامی آشنا در ادبیات مقاومت ملت ایران

جبهه تمرچین و حاج‌عمران، نامی آشنا در ادبیات مقاومت ملت ایران در منطقه شمال‌غرب است که در غرب شهر پیرانشهر قرار دارد، در این جبهه مردان بزرگی همچون محمود کاوه، مصطفی ردانی‌پور و علیرضا موحددانش به وصال محبوب رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که هشت سال به طول انجامید، گستره‌ای به مساحت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفت و یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قرن بیستم را رقم زد. پهنه عملیاتی این جنگ از ویژگی‌های گوناگون جغرافیای انسانی و طبیعی برخوردار بود و انواع مختلف عملیات نظامی در آن انجام گرفت.

سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، به معرفی «جبهه تمرچین و ارتفاعات حاج عمران» پرداخته است: «تمرچین نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پیرانشهر در آذربایجان‌غربی است که عمده شهرت آن مرهون فداکاری‌های فرزندان ایران زمین در طول دوران دفاع مقدس است، منطقه عملیاتی حاج عمران نیز منطقه‌ای است، سوق‌الجیشی مابین شهرهای پیرانشهر ایران و چومان مصطفی عراق.

حاج‌عمران نام پادگانی عراقی است که در ۱۲ کیلومتری مرز ایران و عراق و در جاده مواصلاتی پیرانشهر- رواندوز (عراق) واقع شده است. این پادگان در عملیات والفجر ۲ به تصرف رزمندگان اسلام درآمد. این ناحیه پوشیده از عوارض کوهستانی است، که از مهم‌ترین آنها می توان به دو ارتفاع مرزی تمرچین و قمطره در ۱۲ کیلومتری جنوب‌غربی پیرانشهر اشاره کرد. خط راس کوه‌های قمطره مرز دو کشور ایران و عراق را تشکیل می‌دهند.

منطقه شمال‌غرب با توطئه بیگانگان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به صحنه درگیری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با گروهک‌های ضدانقلاب تبدیل شده بود. همزمان با آغاز جنگ از سوی رژیم بعث، عملیاتی در منطقه حاج‌عمران انجام نشد بلکه جنگ بعدها به این منطقه کشیده شد، چرا که با آغاز جنگ تحمیلی ارتش عراق در تهاجم سراسری اولیه، خط حد شمالی را در منطقه نوسود قرار داد، اما شرایط منطقه اجازه گسترش عملیات به منطقه کردستان را نداده بود تا اینکه پس از گذشت مدتی، جنگ به این منطقه نیز گسترش یافت و انجام عملیات‌های متعدد منجر به حضور دائمی یگان‌هایی از دو طرف در مواضع حساس و قله‌های مهم منطقه و محورهای وصولی شد.

ارتفاع ۲۵۱۹ متری در منطقه عمومی حاج‌عمران همراه با ارتفاعات واراس، شهدا، نصر و گردمند از عوارض حساس و کلیدی منطقه محسوب می‌شد و عمدتاً دید بسیار مناسبی را به همه جهات نسبت به منطقه حاج‌عمران فراهم ساخته و کنترل حرکات را به طرف منطقه مذکور، آسان کرده بود. در این میان ارتفاع شهدا وضعیت حساس‌تری را دارا بود، از این رو عملیات‌های متعددی در این منطقه اجرا و ارتفاعات منطقه بارها دست به دست شد، از جمله این عملیات‌ها می توان به عملیات‌های کربلای ۲، کربلای ۷، و والفجر ۲ اشاره کرد. شهیدان محمود کاوه، مصطفی ردانی‌پور و علیرضا موحددانش در این منطقه به شهادت رسیده‌اند.

در دامنه ارتفاعات مرزی این منطقه (قمطره)،یادمان شهدای گمنام حاج‌عمران قرار گرفته است، در این یادمان و در این خاک پاک شش شهید گمنام والامقام آرمیده‌اند. این یادمان برای بهره‌برداری، توسط ستاد مرکزی راهیان نور کشور به ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و طی سه سال اخیر این یادمان با نظارت ستاد مرکزی راهیان نور توسط آجا مدیریت می‌شود.

در محل یادمان با هماهنگی بهداری ارتش و سپاه نسبت به برپایی چادر امداد و تحویل داروها و لوازم مورد نیاز اقدام شده و نظارت و کنترل امورات بهداشتی و درمانی توسط مسئولین مربوطه ادامه دارد. همچنین مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ مجاور یادمان شهدا از هر نظر آمادگی لازم جهت خدمات پیش بیمارستانی را دارند.

کد خبر 637491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.