تلاطم آب و آتش در اروند خروشان

داغی که از شهادت غواص‌ها به دل اروند خروشان مانده، خاموش‌شدنی نیست. شهادت غواص، مظلومانه‌ترین نوع شهادت است و شاید رمز اینکه اجر شهیدِ دریا بالاتر از خشکی است، در همین باشد؛ زیرا مجاهد این عرصه نه راه پیش دارد، نه راه پس و نه حتی راه دفاع کردن از خویش.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که هشت سال به طول انجامید، گستره‌ای به مساحت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفت و یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قرن بیستم را رقم زد. پهنه عملیاتی این جنگ از ویژگی‌های گوناگون جغرافیای انسانی و طبیعی برخوردار بود و انواع مختلف عملیات نظامی در آن انجام گرفت.

سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، به معرفی «رودخانه اروند» پرداخته است: «اروندرود از بزرگ‌ترین رودهای جهان است که از به هم پیوستن دجله و فرات در القرنه عراق و اتصال کارون در خرمشهر به آن تشکیل می‌شود.

اروند به معنی تیز و تندرو و در دوره باستان به تمام طول رود دجله و اروند، رود امروزی گفته می‌شد. به اروند، رود وحشی نیز می‌گویند. در اروند دو نوع جریان وجود دارد: جریان آرام بر سطح آن و جریانی سریع متلاطم در عمق آن، این رودخانه به علت جزرومدها و نوع حرکتش این لقب را گرفته است.

این رودخانه دائم مورد مناقشه ایران و عراق بوده و حاکمیت مطلق بر این رودخانه از آرزوهای دیرینه حاکمان بغداد بوده است. یکی از اهداف رژیم بعثی عراق در هجوم سراسری به ایران، حاکمیت مطلق بر اروند و انتقال مرزهایش به ساحل شرقی این رودخانه بود.

رودخانه اروند در دوران دفاع مقدس شاهد عملیات‌های بزرگی بوده است، از عملیات والفجر۸ برای تصرف فاو تا عملیات کربلای ۴ که هنوز مظلومیت غواص‌های خط‌شکنی که غریبانه اسیر آب شدند را فریاد می‌زند.

عملیات والفجر ۸، یکی از بزرگ‌ترین نبردهای دوران جنگ بود. عملیات والفجر۸ در روز بیستم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ با رمز «یا فاطمه الزهرا» با عبور از اروندرود حد فاصل خسروآباد تا رأس‌البیشه آغاز شد و پس از ۷۸ روز جنگ تمام عیار شهر فاو به تصرف رزمندگان درآمد؛ عملیات دلیرانه‌ای که تمامی کارشناسان نظامی را متعجب کرد.

هیچ‌کس باور نمی‌کرد بشود در بحبوحه جنگ روی اروند خروشان، با آن جزرومد زیادش و با آن عرض بلندش پل زد. اما جنگ ثابت کرد، مردانی هستند که کاری به قاعده و قانون طبیعت ندارند و یک «یا علی» می‌گویند و می‌زنند به آب.

این رود متلاطم، ساخت یکی از عظیم‌ترین شاهکارهای مهندسی جنگ را در دوران حماسه به نظاره نشست، پلی که بعثت نام گرفت و برخی از قطعات آن، امروز در گلزار شهدای خرمشهر است و برخی دیگر، همان‌جا کنار اروند، به تماشا نشسته است. تماشای همت شیرمردانی که او را خلق کردند و از روی او گذشتند و سندی بر هنر و اراده جوانان این مرز و بوم افزودند.

در شمال شرق اروندکنار، روبه‌روی شهر فاو عراق، بنای یادبود شهدای والفجر ۸ قرار دارد که هشت شهید گمنام در نوروز سال ۱۳۸۰ هم‌زمان با ایام محرم حسینی در این محل و در ساحل رودخانه اروندرود به خاک سپرده شدند.

اروند آبی رنگ در میان دو امتداد سبز جای گرفته است، این دو خط سبز نخلستان‌های اطراف اروند هستند. یکی در خاک ایران و دیگری در خاک عراق (بصره). چه بسیار وصیت‌نامه‌ها زیر همین درختان نوشته شده است. چه بسیار رازها که با صاحبانشان پای همین نخل‌ها دفن شده است. چه بسیار ناله‌ها، مناجات‌ها که کنار اروند به یادگار ماند.»

کد خبر 629193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.