۷ مکان باستانی یمن در فهرست خطر نابودی یونسکو قرار گرفت

اماکن تاریخی سرزمین باستانی سبا و نمایشگاه بین‌المللی رشید کرامی در طرابلس، به فهرست اماکن در معرض خطر نابودی اضافه شد.

به گزارش ایمنا، اماکن باستانی سرزمین باستانی یمن و یک شهرک نمایشگاهی مدرن در لبنان به‌تازگی به لیست میراث جهانی در معرض خطر سازمان یونسکو اضافه شده است. گفته می‌شود هدف از این کار محافظت بهتر از این اماکن مورد غفلت واقع‌شده است.

در یک جلسه فوق‌العاده روز چهارشنبه گذشته، کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام کرد که قصد دارد هفت مکان مهم در یمن و نمایشگاه بین‌المللی رشید کرامی در طرابلس یونان را به لیست خود اضافه کند تا از افزایش کمک‌های بین‌المللی از جمله مالی و فنی برخوردار شوند.

امپراتوری سبا در یمن در دوران قبل از اسلام، که از زمانی صنعا تا مارب وسعت داشت اکنون در یکی از مرزهای جداکننده نیروهای حوثی و نیروهای مهاجم یمنی مورد حمایت ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی قرار دارد.

خطر نابودی ناشی از ادامه جنگ در سال ۲۰۱۴ شروع شد و گفته می‌شود که این دلیل اصلی اضافه شدن این مکان‌های تاریخی به این لیست می‌باشد. این مکان‌ها شامل معابد تاریخی، یک سد و خرابه‌های مارب باستانی هستند.

همچنین کمیته میراث جهانی در این نشست فوق‌العاده، نمایشگاه بین‌المللی رشید کرامیِ لبنان را به دلیل شرایط وخیم ناشی از نبود منابع مالی برای نگهداری و همچنین ریسک پیشنهادهای تخریب بخش‌هایی از این مکان برای ساخت بناهای تجاری، که می‌تواند تمامیت این مجتمع را تهدید کند، به لیست خود اضافه کرد.

این نمایشگاه در سال ۱۹۶۲ توسط یک معمار برزیلی به نام اسکار نیمار در یک زمین ۷۰ هکتاری واقع در مرکز تاریخی طرابلس و بندر المنا طراحی شده بود.

یونسکو می‌گوید «از نظر ابعاد و غنای بیان فرمال، این مکان یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن قرن بیستم در خاورمیانه عربی است.»

از سال ۲۰۱۹، لبنان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، به‌طوری که ارزش پول این کشور از آن زمان بیش از ۹۰ درصد افت کرده است. این بحران مالی سه‌چهارم جمعیت این کشور را به چنگال فقر انداخته است و میلیون‌ها نفر در این کشور با یکی از شدیدترین تورم‌های مالی جهانی روزگار می‌گذرانند.

منبع: آنا

کد خبر 637118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.