دانشگاهیان و موزه‌داران ارزش نسخه‌های خطی را نمی‌شناسند

دبیر همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق زمین» سید صادق با اشاره به برگزاری همایش «مخطوطات مشرق زمین» گفت: بزرگترین مشکل ما این است که دانشگاهیان و موزه داران ارزش نسخه های خطی را نمی شناسند.

سیدصادق حسینی اشکوری دبیر همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق زمین» که به‌زودی با هدف آشنا کردن نسل جوان با نسخه‌های خطی و اهمیت آن برگزار می‌شود، به چگونگی و اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش به همت «مجمع ذخایر اسلامی» و «مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ» برگزار می‌شود تا نسل نوجوان و جوان با نسخه‌های خطی و اهمیت آن آشنا کند چراکه زمانی جوانان به حفظ و نگهداری از نسخ خطی می‌پردازند که اهمیت آن را بدانند و درک درستی از آن داشته باشند.

وی معطوف شدن توجه استادان دانشگاه، اهالی رسانه، صدا و سیما، موزه‌داران، مجموعه‌داران و دانشجویان به نسخه‌های خطی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: یکی از بزررگترین مشکلات ما این است که حتی افراد خاصی چون دانشگاهیان و موزه‌داران هم، ارزش نسخه‌های خطی را نمی‌شناسند. پس تلاش ما بر این است که در گام نخست، این افراد را با اهمیت مخطوطات آشنا و توجه اهل رسانه، به‌ویژه صدا و سیما را به این مساله جلب کنیم. در گام بعدی می‌توانیم به سراغ مخاطب عام برویم و در قالب فیلم و داستان و مستندهای جذاب او را با فرهنگ و پیشینه فرهنگی خود آشنا کنیم.

اشکوری به این‌که در همایش «مخطوطات مشرق زمین» به نسخه‌های خطی خاورمیانه و حتی کشورهای خاور دور توجه شده اشاره و گفت: در این همایش به ایران، افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه، چین، ژاپن، سنگاپور، فیلیپین، بنگلادش، روسیه، عربستان، یمن، سوریه، لبنان، فلسطین و تاجیکستان پرداخته می‌شود. چرا که دل‌مان می‌خواهد هم چینی‌ها و ژاپنی‌ها و هندی‌ها با مخطوطات جهان اسلام آشنا شوند و هم مسلمان‌ها، نسخ خطی شبه قاره را بشناسند.

به گفته دبیر کل همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق زمین»، معرفی تفصیلی نسخه‌های ارزنده خطی در کتابخانه‌های قاره آسیا و مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های جهان و فهرست‌نگاری آنها، مقایسه بین مخطوطات اسلامی و سایر ادیان، شیوه‌های نوین حفاظت و مرمت مخطوطات شرقی، روش‌های تازه فهرست نگاری، شناسایی ظرفیت کتابخانه‌ها و مراکز تحقیقاتی، آشنایی با موزه‌هایی که در آن، مخطوطات شرقی نگهداری می‌شوند، تصحیح و احیای متون منتشر نشده و دیجیتالی کردن مخطوطات شرقی از جمله محورهای همایش است.

همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق زمین» در سه مرحله برگزار می‌شود. در نخستین بخش از بزرگان و پژوهشگران برجسته نسخ خطی تجلیل می‌شود. پس از آن همزمان با اسفند سال جاری، بخش دوم همایش در ترکیه و شهر استانبول و قسمت اصلی و پایانی همایش، اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران و قم برگزار می‌شود.

کد خبر 620007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.