اردوهای راهیان‌نور دانش‌آموزی؛ ارزشمند و اثرگذار

استقبال مردم و تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بر حفظ دستاوردهای دوران دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا باعث شد تا برگزاری اردوی راهیان نور به یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌ها در حوزه دفاع مقدس بدل شود؛ اردوهایی که در سال جاری نیز با اعزام دانش‌آموزان به مناطق جنوبی کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روز گذشته _سوم بهمن‌ماه_ اعزام دانش‌آموزان اصفهانی به اردوی راهیان نور کلید خورد. برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعزام بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموز دختر و پسر استان به مناطق عملیاتی جنوب برنامه‌ریزی شده، تا نسل‌های چهارم انقلاب اسلامی از نزدیک با فرهنگ و تفکر بسیجی و مفاهیم ارزشمند ایثار و شهادت آشنا شوند. پرونده حضور دختران دانش‌آموز در پایان بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و از اوایل اسفندماه اعزام پسران دانش‌آموز به اردوی راهیان نور آغاز خواهد شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگو با عباس محمدی، مسئول اردویی راهیان نور سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان در خصوص چند و چون این اردوها است.

چه تعداد دانش‌آموز دختر اصفهانی قرار است در سال جاری به اردوی راهیان نور اعزام شوند؟

در برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای سال تحصیلی جاری قرار است تا پایان بهمن‌ماه بیش از شش‌هزار دانش‌آموز دختر در قالب کاروان اردوی راهیان نور، با نزدیک به ۱۲۰ دستگاه اتوبوس به سمت جنوب کشور اعزام شوند، که نخستین کاروان، روز گذشته با تعداد ۴۰۰ دانش‌آموز دختر از محل گلستان شهدا، به یادمان‌های دفاع مقدس عازم شد.

اعزام دانش‌آموزان پسر از چه زمانی آغاز می‌شود؟

اعزام پسران از اوایل اسفندماه سال جاری صورت خواهد گرفت، که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است بیش از شش‌هزار دانش‌آموز پسر از استان اصفهان راهی مناطق عملیاتی جنوب شوند.

دانش‌آموزان در این اردوها از چه مناطق عملیاتی بازدید می‌کنند؟

دانش‌آموزان از مناطق عملیاتی شلمچه، طلائیه، اروند و برای نخستین‌بار از شهرک اتمی (شهرک دارخوین) که محل استقرار رزمندگان لشکر ۱۴ امام‌حسین (ع) در دوران دفاع مقدس بود، بازدید خواهند کرد. همچنین قرار است این دانش‌آموزان در راستای تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری (مدظله‌العالی) بر راه‌اندازی اردوی راهیان پیشرفت، از پالایشگاه آبادان نیز دیدن کنند.

اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی با چه هدفی راه‌اندازی شده‌اند؟

بررسی‌های صورت‌گرفته در این سال‌ها نشان می‌دهد که اردوهای راهیان نور بر دانش‌آموزان و به‌ویژه رفتارهای اجتماعی آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و بازدید از مناطق جنگی و عملیاتی سال‌های دفاع مقدس، تجربه‌ای ناب برای دانش‌آموزان است و در برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای این نوع از اردوها، تلاش شده تا روحیه تعالی، جهاد و شهادت را در این دانش‌آموزان زنده کنیم. دانش‌آموزان ما در این سفرها به یک پختگی فکری و عقلانی می‌رسند.

همراهی خانواده‌ها با این طرح را در این سال‌ها چطور دیده‌اید؟

استقبال خانواده‌ها از این اردوها ما را دلگرم می‌کند. آن‌ها از این اردوها رضایت کامل داشته‌اند، به‌طوری که با ابراز خوشحالی از اعزام فرزندانشان به این اردوها، مسیر ما را در انجام این حرکت معنوی هموارتر ساخته‌اند.

فکر می‌کنید دلیل این رضایت چه بوده است؟

از آن‌جا که اکثر شهدا جوان و دانش‌آموز بوده‌اند، الگوپذیری دانش‌آموزان از آن‌ها بیشتر است و این الگوپذیری را در رفتار خود نیز نشان می‌دهند. بارها از بسیاری از خانواده‌ها شنیده‌ایم که فرزندانشان پس از حضور در مناطق عملیاتی سال‌های دفاع مقدس، چه از لحاظ اعتقادی و چه از لحاظ درسی پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند و حتی احترام آن‌ها به پدر و مادرها بیشتر شده است. از سوی دیگر، ترویج ارزش‌های اخلاقی در جامعه نیاز امروز ماست و راهیان نور فرصتی بسیار بزرگ است تا بتوانیم دانش‌آموزان را با روحیات شهدا آشنا کنیم و آن‌ها نیز این روحیه و منش را در زندگی شخصی و اجتماعی خود به کار بگیرند.

حمایت دستگاه‌های دولتی از برگزاری اردوهای راهیان نور را چطور دیده‌اید؟

در سند ملی راهیان نور، برای همه دستگاه‌ها روشن شده است که هرکدام از آن‌ها در طول سال باید چه کاری انجام دهد؛ چراکه مسئولیت‌های راهیان نور فقط در نیروهای مسلح خلاصه نمی‌شود و به غیر از نیروهای مسلح، بقیه دستگاه‌های کشور هم در راهیان نور مسئول هستند. اما در این سال‌ها که از عمر راه‌اندازی اردوهای راهیان نور می‌گذرد، پشتیبانی و حمایت دستگاه‌ها از این طرح محدود بوده و برخی دانش‌آموزان محروم به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها نمی‌توانند در این اردوها شرکت کنند و انتظار می‌رود بخشی از هزینه‌های مالی دانش‌آموزان کم‌برخوردار و محروم تأمین شود، که البته در سال جاری با صحبت‌هایی که با مسئولان استان صورت گرفته، قرار است با همراهی استانداری، بخش عمده‌ای از هزینه این اردو پرداخت شود و دانش‌آموزان تنها ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنند. در جواب این سوال باید به یک نکته دیگر هم اشاره کنم: به مسئله اردوی راهیان نور، با توجه به اینکه بزرگ‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور بوده و تأثیرگذاری آن بر افراد غیرقابل‌انکار است، آن‌طور که باید در رسانه‌ها توجه نشده است. مستندسازی‌ها و به تصویر کشیدن این اردوها از سوی صداوسیما با هدف تعمیق‌بخشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مورد انتظار ما است.

در برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای اردوهای راهیان نور در کنار استفاده از راوی‌های مجرب چقدر به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و بازسازی عملیات‌ها توجه شده است؟

توجه به این امر مهم با توجه به تأثیرگذاری گسترده‌ای که به همراه دارد، در دستور کار مسئولان اجرایی اردوهای راهیان نور قرار گرفته و تلاش شده تا حد توان برخی از عملیات‌ها بازسازی بشود.

در سالیان اخیر توجه به رونق گردشگری نیز در دستور کار مسئولان اجرایی راهیان نور قرار گرفته است؛ در این باره بفرمائید.

اردوهای راهیان نور افزون بر اینکه می‌تواند آموزه‌های دوران دفاع مقدس مانند مقاومت، ایثار و ازخودگذشتگی را به نسل جدید انقلاب انتقال دهد، نقش مؤثری هم می‌تواند در رونق گردشگری و آشنایی جوانان با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان ساکن مناطق جنگی داشته باشد. از این رو، تلاش می‌شود تا در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای حضور دانش‌آموزان در مناطق عملیاتی، این مسئله هم مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 636068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.