شکوه معماری ۳ دوره تاریخی در «خانه تاریخی بخردی»

مدیر خانه تاریخی بخردی اصفهان گفت: توریست با ورود به این مکان، می‌تواند فضای دوره زندیه و شیراز، اصفهان صفوی و تزئینات قاجاریه در تهران را مشاهده کند و این امتیاز «خانه تاریخی بخردی» است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. در این شهر زیبا می‌توانیم شاهد آثار تاریخی و فرهنگی متعدد باشیم. اصفهان را بی‌تردید باید نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران دانست. در بین مناطق مرکز ایران، استان اصفهان محبوبیت بسیاری در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه، خانه‌های تاریخی اصفهان است.

خانه‌های تاریخی اصفهان بی‌شمارند به‌طوری‌که شاید خود اصفهانی‌های اصیل نیز همه آن‌ها را ندیده باشند. ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا در راستای رسالت رسانه‌ای خود در ایام نوروز ۱۴۰۲ به معرفی خانه‌های تاریخی اصفهان که قابلیت بازدید از آن وجود دارد، می‌پردازد. در این مطلب به معرفی «خانه تاریخی بخردی» پرداخته شده است.

اصل بنای تاریخی بخردی متعلق به چه دورانی است؟

مژگان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصل بنای بخردی مربوط به عهد صفوی است. این بنا در دوره‌های زندیه و قاجاریه تکمیل می‌شود، همچنین در این خانه بزرگ می‌توان معماری و هنر هنرمندان و معماران سه دوره تاریخی را مشاهده کرد.

وی با اشاره به نحوه کار در مدیریت و اجرای مردمت خانه بخردی خاطرنشان کرد: عامل چندتاریخی بودن بنا در دوره‌های مختلف ایران قدیم باعث می‌شد در موضوع مرمت بنا، از تکنیک‌های مرمتی به شکلی استفاده کنیم که هیچ نوع آسیبی به بنا وارد نشود و به همان شکل تاریخی و کهن، باقی بماند.

مدیر خانه تاریخی بخردی اصفهان با بیان اینکه مرمت و بهره‌برداری از کاخ سرهنگ از اسفندماه سال ۹۷ آغاز شد، ادامه داد: بنا دارای طرح مرمت و احیا بود و به مرحله اجرا در ابتدای سال جاری رسید.

وی اظهار کرد: نظارت بر کار مرمت با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بوده اما طرح و اینکه قرار است چه کاری در بنا انجام شود با مدیریت مجموعه بخردی بود، بنابراین طرح را به میراث اصفهان ارائه کردیم که پس از بررسی و رفع چند ایراد مختصر، مورد تأیید آن اداره کل قرار گرفت.

محمدی ادامه داد: البته در طرح‌هایی که صندوق احیای میراث فرهنگی واگذار می‌کند، مباحث فنی و تخصصی، همچنین منابع مالی تا حد دو تا سه برابر بیش از هزینه مرمت اعلام شده را در مزایده لحاظ می‌کنند. اگر در این دو بخش پذیرش شدند مرحله سوم تعیین بالاترین اجاره بهای کاخ است که طی مزایده این اتفاق افتاد و ما توانستیم برنده مزایده شویم.

وی تصریح کرد: در اجرای مرمت، هم‌زمان مرمت بنا و تزئینات را با هم پیش بردیم. مرمت تزئینات زمان‌بر و دارای بخش‌های زیاد و پرشماری است. مرمت چوب، نقاشی، سنگ و گچ که هر کدام تکنیک و تخصص خاص خود را دارد، همچنین مرمت نقاشی‌ها دیرتر آغاز شد چراکه بخشی از مرمت بنا باید به تمام می‌رسید تا بتوانیم مرمت نقاشی‌های کاخ سرهنگ را دنبال کنیم.

ویژگی خانه تاریخی بخردی

مدیر خانه تاریخی بخردی اصفهان گفت: کارهای چوب این بنا بسیار فاخر است و با کاخ گلستان در تهران مقایسه می‌شود. همزمان ۹ گروه مرمت چوب در خانه بخردی کار می‌کردند تا طرح در زمان تعیین شده به پایان برسد.

وی با بیان اینکه هر استادکاری در این مکان آمده به بهترین شکل کار مرمت را انجام داده است، افزود: برای این اقدام با میراث فرهنگی در میان گذاشتیم تا استادکاران مرمت را معرفی کنند. شماری نیز با تعامل دانشگاه هنر و از فارغ‌التحصیلان برتر گزینش کردیم تا مرمت بنا را انجام دهند. نقاشی‌های مجموعه نزدیک به نگارگری است، بنابراین از هنرمندان نگارگر در این بخش بیشترین بهره را بردیم تا کار در این بخش به بهترین شکل ممکن پیش برود.

محمدی خاطرنشان کرد: از اواسط مهرماه ۹۸ استارت اجرایی مرمت کاخ زده شد و تا ابتدای امسال به طور کامل مرمت به پایان رسید. تلاش داریم بنا را تا جای ممکن به حالت اولیه و تاریخی بازگردانیم که خریداری کردن فضای اندرونی یکی از دغدغه‌های اصلی ما در مدیریت این خانه تاریخی است.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که سبک زندگی ایرانی را در این فضای تاریخی به نمایش بگذاریم. هر روز در حال رصد و تحقیق دائمی در این رابطه هستیم که چه فعالیت‌ها، هنرها، آداب و رسم و فرهنگ ایرانی ممکن است وجود داشته باشد و ما در این خانه تاریخی آن را معرفی کنیم.

مدیر خانه تاریخی بخردی اصفهان افزود: عرصه نمایش زندگی ایرانیان باستان اقدام جذابی است تا افرادی که از این مجموعه بازدید می‌کنند با فرهنگ و تمدن ایران در گذشته آشنا شوند و لذت ببرند. طبیعی است وقتی یک توریست خارجی به این خانه مراجعه می‌کند، انتظار دارد فضای تاریخی قدیمی و نه یک محیط مدرن و امروزی را مشاهده کند.

وی اظهار کرد: این خانه تاریخی یک امتیاز بزرگ دارد و آن اینکه یک توریست با ورود به این مکان، می‌تواند فضای دوره زندیه و شیراز، اصفهان صفوی و تزئینات قاجاریه در تهران را ببیند.

به گزارش ایمنا، خانه تاریخی بخردی معروف به «کاخ سرهنگ» در محله سنبلستان یا سنبلان (شمال شهر اصفهان کنونی) واقع شده است. این محله در دوران پیش از اسلام از روستاهای مجموعه سپاهان بوده است و در دوران اسلامی در پی پیوند این مجموعه روستاها شهر اصفهان به وجود می‌آید.

محله سنبلان در جبهه شمال غربی شهر واقع می‌شود و زمانی که علاءالدوله کاکویه از حکمرانان آل‌بویه، شهر را محصور می‌کند محله سنبلان در داخل حصار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای بازدید از این خانه تاریخی می‌توانند همه روز به نشانی اصفهان، خیابان شهدا، خیابان ابن‌سینا، پلاک ۵۶ مراجعه کنند.

کد خبر 635899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.