۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
از اوج تا سقوط

درحالی‌که طی چند ماه گذشته با شرایط نزولی بیت‌کوین و سایر رمزارزها روبه‌رو بوده‌ایم، اما نمودار روزانه نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین در چند روز گذشته پس از بازگشت قوی در مرحله تثبیت ۲۰ هزار دلاری مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا, بیت‌کوین که معمولاً از آن به عنوان سلطان ارزهای دیجیتال یاد می‌شود، رمزارزی است که وقتی روند صعودی به خود می‌گیرد، سایر رمزارزها احتمالاً با آن‌ها رشد خواهند کرد، اما زمانی که افت می‌کند، سایر رمزارزها نیز به پیروی از آن ضعیف می‌شوند.

در طول سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین از افزایش شدید ارزش بازار خود برخوردار شد؛ در ابتدای سال، ارزش هر واحد آن ۳۲.۰۰۰ دلار بود و تا آوریل همان سال این رقم دو برابر شد که معامله‌گران خود را با خوش‌بینی زیادی مواجه کرد، اما این روند ادامه‌دار نبود و در پایان همان سال شاهد کاهش قیمت و سقوط سهام بیت‌کوین بودیم به طوری که آن، سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۴۷.۳۰۰ دلار به پایان رساند و این سقوط تدریجی ادامه پیدا کرد تا اکنون که این ارز دیجیتال با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

اکنون پس از مدت‌ها سیر نزولی، قیمت بیت‌کوین تقریباً ثابت شده که اتفاقی مثبت به‌شمار می‌آید، البته استمرار این روند یا تثبیت شرایط قیمتی اهمیت بیشتری دارد.

چرا بیت کوین سقوط کرد؟

پرسش اصلی این است که دلایل سقوط رمزارزها در سال ۲۰۲۲ چیست؟

از نقطه‌نظر عده‌ای سقوط، بخشی جدا نشدنی از چرخه بازار است، عده‌ای نیز مجموعه‌ای از رویدادهای بین‌المللی را دلیل اصلی سقوط ارزهای دیجیتال مطرح می‌کنند.

برخی نیز براین باورند که علت اصلی سقوط ارزهای دیجیتال از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران است زیرا زمانی که سرمایه‌گذاران اقدام به فروش دارایی خود در بازار نزولی می‌کنند، احتمال بازگشت این سرمایه به همان بازار بسیار اندک و تقریباً صفر است.

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند سقوط ارزهای دیجیتال نتیجه کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف برای ایجاد یک بحران اقتصادی بزرگ‌تر است.

واقعیت آن است که بازار ارزهای دیجیتال به میزان قابل توجهی بر احساساتی مانند ترس، شک و نبود اطمینان متکی بوده و این موارد سقوط ارزهای دیجیتال را شدت می‌بخشد. در صورت نبودِ اطمینان سیاسی یا مالی، مردم به دلیل ترس و تردید، تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرخطر دارند.

اما درمیان عوامل احتمالی برای سقوط ارزهای دیجیتال برخی پررنگ‌تر بوده و به نظر می‌رسد سهم بیشتری را در این روند نزولی ایفا کرده‌اند.

پیامد کرونا و شرایط اقتصادی

بحران کرونا از جمله دلایلی است که شرایط بسیار سختی را برای اقتصاد جهانی به وجود آورد، به طوری که محدودیت‌های ناشی از این ویروس موجب بیکاری هزاران نفر شد و رکود شدید بعد از آن، شرایطی را به وجود آورد که دولت‌های جهان مجبور به کمک نقدی در اشکال مختلف به شهروندان خود شدند.

به عنوان نمونه آمریکا به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا با چنین حمایت‌هایی مانند تزریق کمک‌های نقدی به اقتصاد، موج تورم شدیدی را برای خود رقم زد.

نکته حائز اهمیت این است که بخش قابل توجهی از این نقدینگی تزریق شده وارد بازار ارزهای دیجیتال شد و شرایطی را فراهم کرد که بیت‌کوین بتواند سقف تاریخی ۶۸ هزار دلار را ثبت کند، همچنین تعدادی بسیاری از ارزهای دیجیتال رشد غیرمنتظره‌ای را در همان برهه از زمان تجربه کردند.

بنا بر دیدگاه تحلیلگران، این رفتار دولتمردان آمریکایی، یکی از دلایل مهم برای تورم افسارگسیخته آمریکا محسوب می‌شود. تا آنکه «جروم پاول» رئیس بانک مرکزی آمریکا، پیش از آغاز سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که کنترل تورم اولویت اول فدرال رزرو در این سال خواهد بود و افزایش نرخ بهره که سیاستی بسیار کارآمد برای کنترل تورم است را به اجرا درآورد. همین اقدام ضربه‌ای سنگین را بر بازار ارزهای دیجیتال وارد کرد.

چه بسا افزایش بسیار شدید نرخ بهره از ابتدای ۲۰۲۲، شرایطی را به وجود آورد که نقدینگی از کل اقتصاد، از جمله بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال خارج شد. بسیاری از افراد دریافت سود تضمینی از بانک را به سرمایه‌گذاری به بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال ترجیح دادند و برای دریافت سود، رمزارزهای در وضعیت ضرر خود را به فروش رساندند که منجر به ریزش شدید در حوزه ارزهای دیجیتالی شد.

چالش تأمین انرژی در اروپا

جنگ اوکراین و روسیه و تحریم گسترده روسیه توسط کشورهای اروپایی نیز از جمله دلایلی است که به طور غیرمستقیم بازار رمزارزها را تحت تأثیر خود درآورده است.

گفتنی است که این جنگ نشان داد چگونه کشورهای اروپایی به نفت و گاز روسیه وابسته‌اند. با تحریم روسیه، همین کشورها برای تأمین انرژی مورد نیاز خود برای سپری کردن زمستان امسال دچار مشکل می‌شوند تا جایی که پیش‌بینی می‌شود سرمای زمستان در بیشتر کشورهای اروپایی طاقت‌فرسا خواهد بود.

با این اوصاف مردمی که درگیر مشکلاتی مهم‌تر، چون کمبود انرژی و گرمایش خانه‌هایشان در فصل سرد هستند از سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک اجتناب کرداند یا حداقل این کار برایشان در اولویت نیست. از طرفی آن‌ها احتمالاً در شرایطی مجبور به فروش دارایی‌های رمزارزی خود، حتی در وضعیت ضرر، به منظور تأمین سوخت می‌شوند. بنابراین بیشتر مردم، در این شرایط، توانایی مالی برای خرید چنین دارایی‌هایی را ندارند.

سقوط شبکه و استیبل‌کوین لونا

اگرچه سقوط جهانی بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ مستقیماً ناشی از سقوط لونا نبود، با این حال نشان داد که شانس کمی برای بهبودی سریع وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از سرمایه‌گذاران در نتیجه بحران لونا، اعتماد خود را به ثبات و دوام سرمایه‌گذاری‌های جدید بلاک‌چین از دست دادند.

از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران

تقریباً بنا بر گفته همه کارشناسان، زمانی که افراد اعتماد خود را نسبت به بازاری از دست می‌دهند به سختی می‌توان مجدداً اعتماد آن‌ها را جلب کرد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز علت اصلی سقوط ارزهای دیجیتال از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران باشد.

به دلیل شرایط پیش آمده برای این بازار، سرمایه‌گذاران زیادی اقدام به فروش دارایی‌های خود در این بخش حتی با ضررهای هنگفت کرده‌اند.

بدون تردید این گروه از افراد احتمال بازگشتی ندارند، ضمن آنکه هر قدر بر خروج سرمایه‌گذاران افزوده شود شرایط بازار هم نزولی‌تر می‌شود.

بیت کوین در روند اصلاحی

بهنام سلطانی، کارشناس ارزهای دیجیتال در ارتباط با دلایل سقوط رمزارزها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دلیل نخست به برهم‌ریختگی اوضاع جهان ناشی از جنگ اوکراین و روسیه که توازن توزیع منابع غذایی و انرژی جهان را به هم ریخت، بازمی‌گردد، به طوری که سرمایه‌ها شروع به خروج از بازارهای پرریسکی همچون ارزهای دیجیتال کرد و به سمت کم‌ریسک‌ترها وارد شد.

وی اضافه می‌کند: علاوه براین، رمزارزها پس از یک تجربه صعودی که در سال ۲۰۲۱ داشتند نیازمند اصلاح بودند زیرا نمی‌توان انتظار داشت همیشه یک بازار صعودی باشد و اصلاحی به وجود نیاید.

این کارشناس در ارتباط با تأثیر نرخ دلار بر قیمت رمزارزها، تصریح می‌کند: دلار برای این بخش، تأثیری قطعی دارد. زمانی که نرخ بهره دلار افزایش یابد، از آن طرف هم عطش برای خرید آن بیشتر و در برابر خرید بیت‌کوین کاهشی می‌شود؛ درواقع تمایل افراد برای آنکه سرمایه‌های خود را به سمت خرید دلار ببرند بیشتر می‌شود. البته این نکته هم قابل تأمل است که افزایش قیمت دلار تا حدی کشش دارد و نهایتاً درجایی متوقف خواهد شد.

به گفته سلطانی، سال گذشته بیت کوین تا ۶۴ هزار دلار هم رسید و امسال با روند اصلاحی به محدوده ۲۰ و ۱۹ هزار دلار رسیده است.

وی تصریح می‌کند: حدود دو ماه است که در این کانال قیمتی تثبیت شده و به پایین‌تر نرسیده است و این اتفاق که از آن به کف‌سازی تعبیر می‌شود خود خبر خوبی برای این بازار می‌تواند باشد که نشان می‌دهد احتمال حرکت رو به بالا هم وجود خواهد داشت.

سلطانی تاکید می‌کند: به این ترتیب در شرایط فعلی بازار رمزارزها سقوط نکرده است بلکه روند اصلاحی را طی می‌کند چه بسا زمانی یک بازار با سقوط مواجه شود که به کانال‌های قیمتی خیلی پایین برسد یا کلاً از بین برود، اما در همین شرایط ۱۰ رمزارز اصلی همچنان پا برجا و در حال طی کردن روند اصلاحی خود هستند.

این کارشناس اظهار می‌کند: در مجموع آنچه در رابطه با شرایط فعلی رمزارزها قابل توجه است، آنکه هنوز هم شرکت‌های بزرگ که در زمینه این ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری داشته‌اند از این بخش خارج نشده و خریدهای خود را در این شرایط نزولی بازار همچنان انجام می‌دهند، به عبارتی درحال انباشت هستند حال آنکه در دوران صعود بیت‌کوین، سودآوری خود را برده‌اند.

سلطانی ادامه می‌دهد: اما سرمایه‌گذاران خردی هم وجود دارد که رفتارهای آن‌ها در این بازار چندان تأثیری ندارد، زیرا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را در دست دارند و بقیه بازار در تسخیر شرکت‌های بزرگی است که درحال سیر سود خود هستند.

وی در رابطه با چشم‌انداز این بازار خاطرنشان می‌کند: با توجه به اوضاع فعلی جهان به نظر نمی‌رسد تا ۶ ماه آینده شرایطی صعودی را دراین بخش تجربه کنیم اما احتمال تثبیت در همین کانال قیمتی ۹ تا ۲۰ هزار دلار قوی است.

کد خبر 616386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.