طرز تهیه خورش داود پاشا با گوشت چرخ کرده یا مرغ + نکات پخت خورشت داوود پاشا مجلسی با گردو

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ خورش داوود پاشا اصل ترکیه به صورت خانگی به همراه نکات مهم برای آماده سازی خورش داوود پاشا مجلسی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، خورش داوود پاشا اصالتاً یک غذای ترکی است که طعم و پخت آن شباهت زیادی به خورش فسنجان ایرانی دارد. طعم اصلی این خورش ملس است ولی شما می‌توانید طعم آن را متناسب با ذائقه خود کمی تغییر دهید. همچنین در تهیه این خورش می‌توان از گوشت قرمز، گوشت مرغ یا گردو استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه خورش داوود پاشا با گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
پودر نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۲ لیوان
نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن مایع به اندازه کافی

مقدار مواد گفته شده در این دستور آشپزی برای ۴ نفر مناسب است. در صورتی که می‌خواهید خورش داوود پاشا را برای تعداد بیشتر یا کمتر از ۴ نفر تهیه کنید کافیست مقادیر ذکر شده را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه خورش داوود پاشا مجلسی

طرز تهیه خورش داود پاشا با گوشت چرخ کرده یا مرغ + نکات پخت خورشت داوود پاشا مجلسی با گردو

مرحله اول

یکی از پیازها را رنده کرده و آب آن را بگیرید، سپس پیاز آب گرفته شده را در یک ظرف گود و مناسب ریخته و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به میزان لازم بر روی گوشت ریخته و مواد را مانند مواد کباب کوبیده به خوبی ورز دهید. پس از اینکه مواد به خوبی منسجم و یکدست شد، آن را به صورت کوفته‌های قلقلی کوچک در آورید. کوفته‌ها را در ظرف مناسب چیده، روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله دوم

پیاز دیگر را به صورت نگینی خرد کرده، در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید. وقتی که روغن داغ شد پیازهای نگینی را داخل ماهیتابه ریخته و اجازه دهید تا کمی نرم و سرخ شود.

مرحله سوم

بعد از اینکه پیازها مقداری تفت داده شد، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا همگی پیازها یکدست شود.سپس گوشت‌های قلقلی را داخل ماهیتابه بچینید و خوب تفت دهید به طوری که تمام قسمت‌های گوشت‌های قلقلی به صورت یکدست سرخ شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله پودر نعناع خشک شده را به گوشت‌های سرخ شده اضافه کرده و کمی تفت دهید. حالا رب انار را در آب جوش حل کنید و بر روی کوفته‌های قلقلی بریزید. وقتی که آب به جوش آمد، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورش به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت بر روی حرارت ملایم به خوبی بپزد و گوشت‌های قلقلی مغز پخت شوند.

مرحله پنجم

وقتی که آب اضافی خورش تبخیر شد و خورش روغن انداخت، طعم خورش را بچشید و در صورت نیاز و متناسب با ذائقه خود مقداری نمک، فلفل یا رب انار به آن اضافه کنید. در این مرحله خورش داود پاشا آماده است. خورش را در ظرف مناسب بریزید و آن را به همراه برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورشت داود پاشا با گردو

مقدار ۳۰۰ گرم گردو را به خوبی چرخ کرده و همراه با پیاز آن را به خوبی تفت دهید. سه الی چهار لیوان آب بر روی گردوها بریزید و درب قابلمه را گذاشته تا آب به جوش بیاید. بعد از ۱۵ دقیقه گوشت‌های قلقلی و سرخ شده را به آن اضافه کرده و اجازه دهید خورش بر روی حرارت ملایم به خوبی روغن بیاندازند و پخته شود.

طرز تهیه خورش داوود پاشا با مرغ

به طور کلی تهیه خورش داود پاشا با گوشت چرخ کرده مرسوم است ولی در صورت تمایل می‌توانید این خورش خوشمزه را با گوشت مرغ نیز تهیه کنید. برای این کار کافی است ۶۰۰ گرم گوشت سینه مرغ را به جای گوشت قرمز استفاده کنید. شما می‌توانید گوشت مرغ را همانند گوشت قرمز به صورت چرخ شده برای پخت خورش داوود پاشا استفاده کنید یا سینه مرغ را به صورت تکه‌های کوچک خرد کرده، سرخ کنید و طبق دستور بالا خورش را تهیه کنید.

نکات کلیدی برای تهیه خورش داوود پاشا اصل ترکیه

  • معمولاً این خورش به صورت ملس سرو می‌شود. در صورتی که رب انار شما ترش است می‌توانید مقداری شکر به خورش اضافه کرده تا طعم خورش متعادل شود.
  • می‌توانید برای اینکه خورش شما رنگ بهتری داشته باشد از مقداری پوره گوجه فرنگی نیز در تهیه این خورش استفاده کنید.
  • بهتر است چربی گوشت کم باشد تا قلقلی ها تغییر شکل ندهند.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری پودر سیر یا پودر دارچین نیز به مواد گوشتی اضافه کنید.
  • اگر زمان کافی برای تهیه خورش ندارید، گوشت را استراحت ندهید.
  • اگر رب انار شما شیرین است برای داشتن خورش داود پاشای ملس می‌توانید کمی آب تمبر هندی به آن اضافه کنید.
کد خبر 634829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.