رهیافتی به فضا به دنبال تغییر زاویه دید دانشجویان معماری

یک پژوهشگر و دکترای طراحی شهری گفت: کتاب رهیافتی به فضا از نظر فصل‌بندی در ابتدا با موضوع انسان شروع می‌شود، البته این اتفاق به‌عمد افتاده است، چرا که اعتقاد بر این است که همه‌چیز برای انسان است و کشیدن فیگور انسانی نیز در همین راستا بوده است.

فریدون فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کتاب «رهیافتی به روح فضا» از دل دوران تدریس من در سال‌های نخست حضورم به عنوان مدرس در دانشگاه بیرون آمده و حاصل کار یک کار میدانی و عمیق است.

وی افزود: آن سال‌ها به همراه دانشجویان معماری از بافت تاریخی دیدن می‌کردیم و همان‌جا احساس کردم نیاز است جدا از تکنیک طرح زدن از بناهای تاریخی، زاویه دید دانشجویان را تقویت کنیم.

پژوهشگر و دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: دانشجویان نیاز داشتند نکات تئوری را با مهارت طراحی بیاموزند تا نگاه معمارانه در آنها شکل بگیرد؛ صرف نظر از اینکه قصد معمار شدن داشته باشند یا قصدشان این نباشد.

وی با تاکید بر اینکه با این اقدام در واقع تصمیم گرفتم زاویه دید دانشجویان به فضاهای با ارزش معماری و فضاهای شهری را تقویت کنم، اضافه کرد: زمانی که در مسیر نوشتن قرار گرفتم تا حدودی از فضای آکادمیک دانشگاهی خارج شدم. کتاب نیز بلافاصله به چاپ دوم رسید و حتی غیرمعماران هم از کتاب استقبال کردند.

فراهانی اظهار کرد: در این مجموعه در کنار هر طرح عبارت‌هایی قید شده نکته‌هایی شاعرانه بیان شده است. در مجموع با زاویه دید عمیق‌تری به فضاهای با ارزش نگاه شده است تا اگر طرحی در معماری می‌زنیم بر پایه همان تفکر باشد.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب از نظر فصل‌بندی در ابتدا با موضوع انسان شروع می‌شود، البته این اتفاق به‌عمد افتاده است، چرا که اعتقاد بر این است که همه چیز برای انسان است و کشیدن فیگور انسانی نیز در همین راستا بوده است.

پژوهشگر و دکترای طراحی شهری گفت: فصل دوم با عنوان مقیاس بزرگ‌تر و فضاهای شهری، فصل سوم معماری و تزئینات، فصل چهارم گیاه و درخت و فصل پنجم با عنوان اشیا نامگذاری شده‌اند، با این هدف که به دانشجویان و علاقه‌مندان معماری بگویم همه این عناصر با هم در معماری باید دیده شوند، بنابراین از انسان شروع کردم و پیش رفتم.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌هایی که استاد پیرنیا برای معماری ایرانی برشمرده است «مردم‌واری معماری» است. که سعی و تلاش این نوع معماری و اولویت آن مقیاس‌های انسانی است.

فراهانی با اشاره به اینکه کتاب دارای ۱۶۰ صفحه است، افزود: مهمترین موضوع و منظور اصلی نوشتن کتاب، جاانداختن این ایده و تفکر است که معماری فقط ساخت‌وساز و ساختمان نیست بلکه فضای زیست و زندگی انسان است. گیاه، درخت، هویت و پیشینه در این فضا جایگاه بالایی دارد.

وی اظهار کرد: کتاب نوشتن و نوشتن از معماری در دنیای خلاقانه معماری لازم و ضروری است و یکی از کارهایی که هم‌اکنون درگیر آن هستم نوشتن و اتمام کتابی درباره معماری داخلی است.

پژوهشگر و دکترای طراحی شهری گفت: نام کتاب جدید هنر و اندیشه در معماری داخلی است که در ۳۰۰ صفحه به زودی منتشر خواهد شد. این کتاب می‌کوشد معماری داخلی را از جنبه‌های لوکس و ژورنال‌پسند جدا کند و بگوید همان تفکری که در معماری وجود دارد، در معماری داخلی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید راه و مسیر درست را شناخت و آموخت، ادامه داد: کتاب در مراحل نهایی انتشار است و تا دوماه آینده چاپ و روانه بازار کتاب خواهد شد.

فراهانی همچنین از نوشتن کتاب جامعی درباره «معماری بستکی» خبر داد و افزود: در این کتاب به معماری شهرهای جنوب کشور که البته در کشور امارات هم این معماری وجود دارد، پرداخته شده است. همچنین محله‌ای در دبی به نام بستکیه وجود دارد که درباره این محله، نوع معماری و معماری شهرهای ایران تحقیق و بررسی داشته‌ام.

وی تصریح کرد: این کتاب در ۷۳۰ صفحه رنگی و باکیفیت بالا، آماده چاپ است اما به دلیل حجم و تعداد صفحات زیاد هنوز منتشر نشده است.

کد خبر 634428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.