برگزاری سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار "حال خوب با وزن مناسب"

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار "حال خوب با وزن مناسب" از بیست‌وچهارم دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مشارکت تمام ادارات و ارگان‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید گله‌داری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به مناسبت برگزاری سیزدهمین بسیج ملی تغذیه، پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:

«همان‌گونه که مستحضر هستید در سراسر جهان، ۸۰۰ میلیون نفر با چاقی زندگی می‌کنند که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد نفر افزایش یابد (یک نفر از هر پنج زن و یک نفر از هر هفت مرد).

در منطقه مدیترانه شرقی، اکثر کشورها تغییر تغذیه به سمت رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم‌تحرک را تجربه کرده و به طور تقریبی نیمی از بزرگسالان (۴۹ درصد) بیش از یک چهارم (۲۶ درصد) از نوجوانان و نزدیک به شش درصد از کودکان زیر پنج سال تحت تأثیر اضافه وزن یا چاقی هستند.

بیماری‌های غیر واگیر عامل ۶۲ درصد از مرگ و میرها در منطقه هستند که رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی آن است و در بین بیماری‌های غیر واگیر، بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان‌ها و دیابت بزرگ‌ترین قاتل‌های جهان هستند.

در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ بیش از نیمی از بزرگسالان (۵۳.۷ درصد) قریب به یک چهارم (۱۹.۸ درصد) از نوجوانان و نزدیک به ۲.۵ درصد از کودکان زیر پنج سال تحت تأثیر اضافه وزن یا چاقی هستند.

با توجه به اینکه عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی تأثیر به‌سزایی در این اختلال چند وجهی دارند، برای پیشگیری، توقف و درمان مؤثر چاقی به مراقبت‌های بهداشتی مؤثر، حمایت‌های فرابخشی گسترده و اقدامات دیگر در تمام زمینه‌ها نیازمند هستیم و این مهم جز با همکاری تمام بخش‌های توسعه و همراهی اقشار مختلف جامعه میسر نخواهد شد.

برگزاری سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار "حال خوب با وزن مناسب" از بیست‌وچهارم دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه در شهرستان‌ های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مشارکت تمام ادارات و ارگان‌ها، فرصتی برای انتشار پیام‌ها و تقویت به‌کارگیری راهکارهای موجود برای تأمین سلامت جامعه است.

اینجانب با گرامیداشت این هفته و تشکر از تمام کارشناسان تغذیه استان از مدیران، معاونان و کارشناسان تغذیه شبکه‌های بهداشت خواهشمندم با برگزاری جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، نسبت به برگزاری جامع و کامل این هفته با هماهنگی سایر اداره‌ها اقدام کنند.»

کد خبر 633728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.