زیرسویه جدید XBB.1.5 خطرناک‌تر از زیرسویه‌های قبلی است؟

ویروس جدید کرونا قدرت انتقال بالاتری نسبت به زیرسویه‌های قبلی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیرسویه XBB.1.5 که نخستین‌بار بین نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ در نیویورک یا اطراف آن در ایالات متحده شناسایی شد، یکی از زیرشاخه‌های اومیکرون بوده که نتیجه ادغام دو زیرسویه با یکدیگر است.

محققان اعلام کرده‌اند که دو زیرسویه مختلف از سویه امیکرون با یکدیگر همگرا شده‌اند و این زیرسویه ایجاد شده است. به نظر می‌رسد که زیرسویه XBB.1.5 نسبت به گونه‌های قبلی از جمله دلتا عملکرد قوی‌تری داشته است.

علائم جدید کرونا

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که علائم زیرسویه XBB.1.5 شبیه به علائم سویه‌های پیشین امیکرون است، به‌طوری‌که افراد مبتلا علائمی مانند سرماخوردگی را تجربه می‌کنند. رایج‌ترین علائم این زیرسویه شامل آبریزش بینی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، معده‌درد، عطسه و گلودرد شدید می‌شود.

به گفته محققان، زیرسویه XBB.1.5 دارای جهشی به نام F486P است که توانایی اتصال به سلول‌ها در ویروس را بازیابی کرده و باعث تقویت ایمنی‌گریزی می‌شود؛ بنابراین انتقال ویروس با شدت و سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که زیرسویه جدید XBB.1.5 از زیرسویه‌های BQ و XBB نیز ایمنی‌گریزتر است و در انتشار نیز شدیدتر عمل می‌کند.

کد خبر 632914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.