مادرید پیشرو در تبدیل زباله‌های زیستی به انرژی

اسکالیبر (SCALIBUR) پروژه‌ای با پوشش مالی و تحت نظارت برنامه تحقیقاتی «افق ۲۰۲۰ کمیسیون اروپا» است که با هدف توسعه فناوری‌های جدید برای بهبود مدیریت زباله‌های زیستی، از نوامبر ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۲۲ در سه شهر آزمایشی مادرید (اسپانیا)، آلبانو (ایتالیا) و کوزانی (یونان) اجرا شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اسکالیبر مخفف عبارت فناوری‌های مقیاس‌پذیر برای بازیابی زباله‌های زیستی شهری، پروژه‌ای برای دستیابی به راهکارهایی مبتکرانه در زمینه تبدیل زباله‌های زیستی به محصولاتی دارای ارزش افزوده است که راه را برای توسعه اقتصاد زیستی در سراسر جهان هموار کرد. این پروژه در مجموع توسط ۲۱ شریک مستقر در اسپانیا، یونان، آلمان، هلند، ایتالیا، سوئد، بلژیک، جمهوری چک و ایرلند در یک دوره چهار ساله انجام شد و با ایجاد انقلابی در بازیافت زباله‌های زیستی شهری و اقتصاد دایره‌ای اروپا، سازمان‌دهنده و برنامه‌ریزی‌کننده برنامه توسعه‌ای در زمینه بازیابی پسماندهای زیستی اروپا شد.

مادرید یکی از سه شهر آزمایشی موفق بود که بر اساس پروژه اسکالیبر به راه‌اندازی تاسیساتی در پارک فناوری والدمینگوم (PTV) خود اقدام کرد که در آن بیوگاز مواد آلی به بیومتان تبدیل می‌شود. این تأسیسات که شامل دو مجتمع هضم بی‌هوازی است، ۶۵۰۰ مترمکعب در ساعت بیومتان به شبکه گاز شهر تزریق می‌کند. مجتمع بیومتان مادرید نمونه خوبی از مدیریت صحیح زباله است و اهمیت اقتصاد دایره‌ای را نشان می‌دهد. یکی از نیروگاه‌های این تأسیسات توانایی پردازش ۲۱۸ هزار تن بیوگاز در سال را دارد و به تولید ۱۶۱ هزار تن بیومتان اختصاص دارد. نیروگاه دیگر نیز با پردازش ۱۵۱ هزار تن بیوگاز در سال، ۱۰۸ هزار و ۱۷۵ تن بیومتان تولید می‌کند.

مادرید پیشرو در تبدیل زباله‌های زیستی به انرژی

تأسیسات بیومتان مادرید نخستین تأسیسات ملی از این نوع به‌شمار می‌رود و نه‌تنها یکی از بزرگترین تأسیسات زباله در اروپا بلکه مرجعی برای سایر دولت‌هایی است که به‌دنبال توسعه پروژه‌های مشابه هستند. این تأسیسات در کنار تولید متان مسئولیت جمع‌آوری پسماندهای تغذیه‌کننده ۹ هاضم را نیز برعهده دارد. این مرکز با بازیافت پلاستیک، کاغذ و سطل‌های شیشه‌ای، همچنین جذب متان از دفنگاه‌های زباله‌، یک روند کامل بازیابی را ارائه می‌کند.

تأسیسات مادرید توانایی تزریق یک‌صد گیگاوات ساعت در سال (GWh/year) انرژی حرارتی را دارد و افزایش ظرفیت آن باعث افزایش ۸۰ درصدی تزریق گاز تجدیدپذیر (GWh/year 180) به شبکه گاز شهر می‌شود. این امر به‌معنای کاهش بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن معادل CO2 در سال است. بیوگاز تولیدی در این تأسیسات پس از تصفیه به بیومتانی با منشأ سبز تبدیل می‌شود و برای تزریق به شبکه گاز شهر برای استفاده‌های طبیعی گاز همچون دیگ‌های بخار، سوخت‌گیری اتوبوس‎‌ها، کامیون‌ها و اتومبیل‌ها و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد باقی‌مانده از فرایند تولید زیست‌گاز موسوم به (digestate) نیز پس از قرارگیری تحت یک فرآیند کمپوستی و افزوده شدن کودهای آلی و سایر مواد لازم، به‌عنوان خاک کمپوست عرضه یا برای حفظ سطح باکتری‌ها در طول فرآیند استفاده می‌شود. بیومتان تولیدشده در تأسیسات مادرید دارای کیفیتی بالاتر از میانگین گاز طبیعی اسپانیا است و با عبور یکی از خطوط لوله اصلی از محل، مستقیم به شبکه گاز شهر تزریق می‌شود.

مادرید پیشرو در تبدیل زباله‌های زیستی به انرژی

کد خبر 630480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.