طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله پخت حشو ماهی شکم پر جنوبی + نکات کلیدی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ حشو ماهی شکم پر جنوبی به صورت خانگی و رژیمی به همراه نکات مهم آن در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، ماهی که دارای خواص فراوانی است در مناطق جنوبی کشور ما طرفداران زیادی دارد و با آن غذاهای مختلف خوشمزه و لذیذی تهیه می‌کنند. یکی از این غذاها حشو ماهی شکم پر است که بسیار مفید است. حشو به موادی که داخل شکم ماهی قرار می‌دهند، گفته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه حشو ماهی شکم پر جنوبی

ماهی ۱ عدد
تمر هندی ۵۰۰ گرم
روغن مایع مقدار لازم
گشنیز خرد شده ۶۰۰ گرم
شنبلیله خرد شده ۲۰۰ گرم
سیر له شده ۸ حبه
پیاز ۱ عدد متوسط
نمک به مقدار دلخواه
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری
آرد ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حشو ماهی شکم پر جنوبی

طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله پخت حشو ماهی شکم پر جنوبی + نکات کلیدی

مرحله اول

در ابتدا برای تهیه این غذای جنوبی خوشمزه، ابتدا ماهی‌های خود را به خوبی تمیز کنید، سپس استخوان پشت ماهی را از آن جدا کنید به این صورت که، ماهی را به پشت برگردانید و با دست خود فشار کمی روی آن بیاورید. در این هنگام استخوان‌های ماهی از آن جدا می‌شوند.

مرحله دوم

ماهی را برگردانید و استخوانی که در قسمت آبشش آن درآمده را از گوشت جدا کنید. برای اینکه بتوانید تیغ‌ها و استخوان‌های داخل بدن ماهی را جدا کنید، از انگشت اشاره خود استفاده کنید. به این صورت که انگشت خود را در زیر استخوان اصلی برده و آن را به سمت بالا بیاورید. این کار را ادامه دهید تا استخوان ماهی از سر تا دم خارج شود. سپس چاقوی تیزی بردارید و استخوان را از دم ماهی ببرید.

مرحله سوم

در این مرحله ماهی را خوب و تمیز بشویید و آن را در آبکش قرار دهید تا آب آن خارج شود. در این حین، ظرفی بردارید و مقداری آب جوش در آن بریزید سپس تمر هندی را داخل آن بریزید و نیم ساعت صبر کنید تا تمر هندی کاملاً خیس بخورد.

مرحله چهارم

تمر هندی را در صافی بریزید تا هسته و پوسته آن جدا شوند. سپس یک قاشق غذاخوری آرد را به آب تمر هندی بزنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله پیازها را نگینی خرد کنید. سپس ماهیتابه ای بردارید و داخل آن را روغن بریزید. پس از آن پیازها را به آن اضافه کنید. منتظر بمانید تا پیازها طلایی رنگ شوند. حالا نوبت به اضافه کردن سیر له شده به آن است. سپس فلفل قرمز و زردچوبه را هم به آن بیفزایید و به خوبی مواد را با یکدیگر تفت دهید.

مرحله ششم

ماهیتابه دیگری بردارید و شنبلیله و گشنیز خورد شده را تفت دهید. زمانی که آب سبزی‌ها گرفته شد، کمی روغن داخل آن بریزید و به سرخ کردن سبزی‌ها بپردازید.

مرحله هفتم

در این مرحله تمر هندی را به سبزی‌ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. سپس سیر و پیاز داغ را به آن نیز اضافه کنید. اگر مایه غذای شما آبدار است، اجازه دهید تا مدت زمان بیشتری را روی حرارت ملایم گاز جوش بخورد تا آب آن کم شود. در این هنگام می‌توانید مقداری نمک به آن بزنید.

مرحله هشتم

پس از اینکه فر را روشن کردید، آن را روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. سینی فر را بردارید و کمی چرب کنید و ماهی را روی سینی فر بگذارید. شکم ماهی را باز کنید و آن را به سمت بالا بگذارید.

مرحله نهم

در این هنگام سینی فر را روی طبقه وسط فر قرار دهید تا ماهی شما به مدت ۲۰ دقیقه کمی سرخ شود. سپس سینی فر را بیرون آورید و مایه حشو را روی ماهی بریزید. دوباره ماهی را در طبقه وسط فر قرار دهید تا یک ربع دیگر سرخ شود و طلایی رنگ شود. در این هنگام حشو ماهی شکم پر شما آماده سرو است.

طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله پخت حشو ماهی شکم پر جنوبی + نکات کلیدی

نکات کلیدی برای تهیه حشو ماهی شکم پر جنوبی

  • می‌توانید در تهیه این غذا به جای تمر هندی از رب انار استفاده کنید.
  • اگر نمی‌خواهید از سبزی در این غذا استفاده کنید، می‌توانید کشمش را با رب گوجه فرنگی و چاشنی‌های مختلف ترکیب کنید و آن را در داخل شکم ماهی بریزید.
  • برای درست کردن این غذا می‌توانید از منقل به جای فر استفاده کنید. به این صورت که تور مخصوص کبابی را تهیه کنید و ماهی‌ها را از قسمت پشت داخل توری قرار دهید. توجه کنید که قسمتی که سبزی‌ها را داخل شکم ماهی می‌گذارید را رو به بالا قرار دهید تا در آتش نریزد.
  • دقت کنید که سبزی‌ها را زیاد تفت ندهید چون طعم شنبلیله تلخ می‌شود.
  • در تهیه این غذا مقدار گشنیز باید ۳ برابر شنبلیله باشد.
  • بر حسب ذائقه خود از هر نوع ماهی می‌توانید استفاده کنید.
کد خبر 629566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.