خواص و مضرات نخود + آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه نخود رست شده و حمص

با توجه به خواص زیادی که نخود برای مردان، کودکان، زنان، سلامت قلب، گوارش، پیشگیری از سرطان و کاهش التهاب دارد، توصیه می شود از این ماده مغذی در برنامه غذایی به صورت نخود رست شده، حمص و سالاد استفاده شود.

به گزارش ایمنا، به دلیل اینکه نخودخواص بسیار فوق‌العاده و مفیدی برای بدن است، از آن در غذاهای زیادی استفاده می‌شود. این ماده غذایی دارای پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است. همین موارد نخود را تبدیل به یک ماده مغذی کرده است.

انواع نخود

نخود دارای دو نوع زرد و سیاه است. نخود زرد بیشتر در خاورمیانه و آمریکای شمالی دیده می‌شود. نخود سیاه هم در هند، پاکستان و اتیوپی وجود دارد.

ارزش غذایی نخود

نخود از انواع سبزیجات است که دارای آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، مواد مغذی، منیزیم، ویتامین ث، اسید فولیک، کلسیم، آهن، مس، فسفر، روی، پتاسیم و ویتامین B6 است.

خواص نخود خام

نخود خام برای سلامت قلب، تنظیم قند خون، سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان، سلامت چشم و تقویت استخوان‌ها مفید است.

خواص و مضرات نخود + آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه نخود رست شده و حمص

نخود سطح قند خون را تنظیم می‌کند

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف نخود باعث می‌شود که کمتر در معرض ابتلاء به دیابت قرار بگیرید. وجود فیبر در این ماده مغذی باعث می‌شود که سرعت جذب قند در خون کاهش پیدا کند و همین موضوع خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را پایین می‌آورد.

نخود موجب کاهش وزن می‌شود

فیبر زیادی که در نخود وجود دارد، باعث می‌شود که شما را زمان طولانی سیر نگه دارد. این ماده غذایی باعث می‌شود که میزان چربی موجود در بدن کم شود و منجر به کاهش وزن شود. قرار دادن نخود در برنامه غذایی خود باعث می‌شود که بدن شما مواد مغذی لازم و مورد نیاز خود را دریافت کند.

خواص نخود پخته برای کودکان

مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در نخود منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود. این ماده برای درمان کم خونی و تقویت و افزایش رشد مو بسیار مفید است. نخود در ادامه باعث رشد و تقویت استخوان‌ها در کودکان نیز می‌شود.

خواص نخود برای مردان

استفاده از نخود در برنامه غذایی مردان منجر به درمان ناباروری در مردان می‌شود.

خواص نخود برای کمر درد

به دلیل مقادیر زیاد کلسیم و آهن در نخود باعث می‌شود که سلامت استخوان‌ها را تضمین کند. همین امر منجر به درمان کمر دردهای زیاد و طولانی می‌شود.

خواص نخود پخته در زنان

مصرف نخود علائم دوران یائسگی زنان را کاهش می‌دهد. چراکه این ماده غذایی دارای فیتواستروژن است که منجر به تعادل هورمونی بدن آنها می‌شود و خطر ابتلاء به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

عوارض و مصرف بیش از حد مصرف نخود

نخود به دلیل داشتن فیبر زیاد می‌تواند به صورت ناگهانی منجر به اسپاسم معده شود. علاوه بر این، این ماده غذایی هم می‌تواند منجر به بروز آلرژیک و حساسیت شود. بعضی از علائم حساسیت به نخود شامل اسهال، خارش پوست، تهوع، سردرد، کهیر و سرفه هستند.

چگونه از نخود در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟

  • از نخود و سایر حبوبات می‌توان درون سالاد استفاده کرد و به عنوان میان وعده مصرف کرد.
  • می‌توانید از نخود به صورت آرد استفاده کرد.
  • می‌توانید با آن غذاهای مختلف از جمله نخود رست شده را تهیه کرد.

مواد لازم برای تهیه نخود رست شده

نخود پخته شده ۳۵۰ گرم
روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
نمک، پودر سیر، پودر فلفل قرمز تند (فلفل کاین) به مقدار لازم

طرز تهیه نخود رست شده

مرحله اول

نخودهای پخته شده را با استفاده از پارچه‌ای خشک کنید. سپس فر را روشن کنید تا گرم شود.

مرحله دوم

در این مرحله کاسه‌ای بردارید و نخودهای پخته شده را درون آن بریزید سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید. پس از آن نمک، فلفل کاین و پودر سیر را به آن بیفزایید و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید.

مرحله سوم

نخودها را درون سینی فر قرار دهید و سینی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید. در این زمان چندین بار به آن سر بزنید تا نسوزد. در این هنگام نخود رست شده شما آماده سرو است.

خواص و مضرات نخود + آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه نخود رست شده و حمص

مواد لازم برای تهیه حمص

تاهینی نصف فنجان
روغن زیتون یک چهارم فنجان
سیر دو حبه
نخود پخته شده ۳۵۰ گرم
آب لیموترش تازه یک چهارم فنجان
آب نصف فنجان
نمک نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه حمص

مرحله اول

ابتدا تاهینی را به همراه مقداری روغن زیتون در مخلوط کن بریزید. سپس سیر را خرد کنید.

مرحله دوم

در این مرحله سیر، نخود پخته شده، آب لیمو ترش تازه، آب و نمک را درون مخلوط کن بریزید و مواد را هم بزنید تا نرم شوند. مواد را بچشید و اگر نیاز به نمک یا لیموترش دارد مجدداً اضافه کنید. در این هنگام حمص شما آماده سرو است.

کد خبر 628454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.