پرداخت کمک‌معیشت به ۷ هزار ایثارگر جدید فاقد شغل و درآمد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پرداخت کمک‌معیشت به بیش از ۷هزار ایثارگر مشمول جدید گفت: از ۴۰ هزار ایثارگر فاقد شغل و درآمد متقاضی ۲۰ هزار ایثارگر از سه دهک پایین شناسایی شدند که تاکنون کمک‌معیشت دریافت نکرده‌اند و امیدواریم در سال آینده امکان پرداخت کمک‌معیشت به آن‌ها نیز فراهم شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در نشست با دبیران و اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری هر سه ماه یک بار این نوع نشست‌ها، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها کار ارزنده‌ای است که امیدوار هستیم با قدرت ادامه پیدا کند.

این سومین نشست با اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر در تهران است و نگاه بنیاد این است که از نظرات ایثارگران استفاده کند و از طریق برنامه‌های تشکل‌های شاهد و ایثارگر و نشست با نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در همه سفرهای استانی این موضوع دنبال می‌شود و این نشست‌ها نیز به تهران محدود نیست.

بسیاری از قوانین حوزه ایثارگری اجرایی نشده یا ناقص اجرا شده است

معاون رئیس‌جمهور ضمن تشکر از معاونت‌ها و ادارات کل بنیاد که از نظرات ایثارگران بهره‌برداری می‌کنند، گفت: تلاش بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه اجرای قوانین این است که اقدامات بر اساس منطق و دلیل، روشن و شفاف و با حداکثر اجماع انجام شود. اما در خود این نشست هم شاهد بودیم که اختلاف‌نظرهایی بین خود ایثارگران وجود دارد به عنوان نمونه اینکه چرا قانونی که قابلیت اجرا و منابع ندارد تصویب می‌شود و برخی هم معتقد بودند که باید از این قوانین مراقبت کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وجود برخی قوانین در حوزه ایثارگری تصریح کرد: قانونی که ۱۰ سال قابلیت اجرا شدن ندارد، متروک است. برخی قوانین هم منسوخ هستند و باعث ایجاد بدنامی می‌شوند که اجرا نشدن این قوانین باعث می‌شود که افراد احساس کنند در حق آن‌ها ظلم شده است. اگر قانونی باشد و منابع مالی آن پیش‌بینی نشود مطابق قانون قابل اجرا نیست و اجرای آن نیز مجرمانه تلقی شده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در حوزه ایثارگری قوانینی که بار مالی ندارد اجرایی شده است، اما از مجموع قوانین مربوط به ایثارگران که بار مالی دارد تنها ۳۰ درصد قوانین به صورت کامل اجرا شده و بقیه قوانین یا اصلاً اجرا نشده یا به صورت ناقص یا نوبه‌ای اجرا شده است و وجود قوانینی که اصلاً اجرا نشده و احتمال اجرای آن‌ها هم نیست فایده‌ای نخواهد داشت.

وضعیت پرداخت هزینه‌های درمانی ایثارگران نسبت به سایر بیمه‌ها مناسب‌تر است

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت و مجلس فعلی بیشترین توجه را نسبت به سایر دستگاه‌ها به بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته است، گفت: با وجود ۳۵ دستگاه و وزارت خانه دیگر بیشترین میزان رشد بودجه هم در سال جاری و هم در پیشنهاد سال آینده به حوزه ایثار و شهادت اختصاص پیدا کرده است، اما این توجه و رشد نیز نمی‌تواند بار مالی اجرای برخی قوانین را تأمین کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در زمینه بیمه درمانی ایثارگران سرانه رشد صددرصد افزایش یافته و سرانه درمان از ۱۷۴ هزار تومان به ۳۷۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، اما به دلیل تورم با وجود این افزایش سرانه اتفاق معجزه‌آسایی رخ نداده است زیرا رشد هزینه‌ها بیش از رشد منابع بوده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به افزایش قیمت ارز و تأمین تجهیزات پزشکی جانبازان گفت: بنیاد براساس اولویت‌ها نیازهای ایثارگران را تأمین می‌کند و هنر این است که اولویت‌های نیازهای ایثارگران را درک کنیم و طبق آن اقدام کنیم، همانند پدر خانواده‌ای که تا آخر سال پاسخ‌گوی نیازهای ضروری خانواده است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وضعیت بیمه درمانی ایثارگران در تأخیر در پرداخت هزینه‌ها و وضعیت درمانی از بسیاری از بیمه‌ها مانند تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح مناسب‌تر است در حالی که بدهی دولت به بیمه دی به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده است که هزار میلیارد تومان آن مربوط به دولت قبل بود و هزار میلیارد تومان نیز مربوط به ما به تفاوت ماه‌های اخیر بوده که در حال جبران است با این وجود خدمات قطع نشده و به همه ایثارگران به طور یکسان ارائه داده شد و طبقه‌بندی هم صورت نگرفت و این خدمات فرانشیز هم ندارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پرداخت کمک‌معیشت به بیش از هفت هزار ایثارگر مشمول جدید، گفت: از ۴۰ هزار ایثارگر فاقد شغل و درآمد متقاضی ۲۰ هزار ایثارگر از سه دهک پایین شناسایی شدند که تاکنون کمک‌معیشت دریافت نکرده‌اند و امیدواریم در سال آینده امکان پرداخت کمک‌معیشت به آن‌ها نیز فراهم شود.

تهیه شاخص ارزیابی برای عملکرد دستگاه‌ها و بنیاد شهید و امور ایثارگران

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به ضرورت تهیه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثارگران مطابق ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: شاخص ارزیابی برای عملکرد دستگاه‌ها و برای بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه شده است و بنیاد باید در جایگاه مطالبه‌گری قوانین فعالانه اقدام کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی درباره ارتباط با جامعه ایثارگری گفت، در طول یک سال گذشته با ۶۰۰۰ ایثارگر دیدار مستقیم داشته‌ام که متوسط روزانه آن حدود ۲۰ دیدار روزانه بوده است، اما با توجه به گستردگی امور جامعه ایثارگری زمان زیادی برای تعامل با دستگاه‌های مختلف باید اختصاص یابد تا منافع حداکثری ایثارگران تأمین شود. سامانه الکترونیک دیدار نیز برای مدیریت و ساماندهی دیدارها و به خصوص حل مشکلات ایثارگران راه‌اندازی شده است و به خواسته‌های قانونی ایثارگران رسیدگی می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص رسیدگی به موضوعات فرهنگی گفت: بودجه فرهنگی بنیاد در گذشته سه هزارم درصد بوده است که در سال جاری به یک درصد افرایش پیدا کرده است. علاوه بر این دستگاه‌ها باید یک درصد بودجه خود را به موضوعات فرهنگی اختصاص دهند که این بودجه در استان‌ها در اختیار استانداران است.

قاضی‌زاده‌هاشمی بر ضرورت اصلاح ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: هدف از تغییرات ساختاری چابک سازی و کارآمد سازی بخش‌های مختلف و تقویت آنها است که این موضوعات در حال بررسی است.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد، گفت: تعداد بسیاری از این عزیزان که در آزمون اول پذیرفته شده بودند مشغول به کار شده‌اند و در حال تلاش هستیم تا زمینه‌های اشتغال بقیه افراد نیز فراهم شود.

وی از تصویب آئین‌نامه اعطای نشان ویژه به ایثارگران در هیئت دولت خبر داد و گفت: فراخوان ملّی طراحی «نشان خانواده ایثارگران» منتشر شده است و این نشان‌ها پس از طراحی بر اساس قانون تقدیم ایثارگران مشمول خواهد شد.

کد خبر 628425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.