جهش در زبان انگلیسی با اصلی به نام اثر مرکب

فراگیری زبان، زمان می برد و نیازمند تمرین، تکرار، مطالعه است و اصل تمرکز مهمترین جایگاه را در این چرخه (فرآیند یادگیری زبان) دارد.

شاید اولین سوالی که از فراگیران زبان می پرسید این است که هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ 95% یک جواب مشترک دارند و آن هم این است که به یادگیری زبان علاقه دارم. ولی متاسفانه اکثر این عزیزان عاشق فرآیند یادگیری زبان نیستند! به همین علت، درصد بالایی از علاقه مندان به دنبال روش های زودبازده و بدون دردسر می گردند، و به طور معمول در هیچ کدام از این روش ها موفق نمی شوند. چرا که فراگیری زبان، زمان می برد و نیازمند تمرین، تکرار، مطالعه و ... می باشد. بهتر است صادقانه بگوییم، هیچ روش و منبعی برای یادگیری زبان نمی تواند کمک شایانی به شما بکند مگر این که زبان آموزعاشق فرآیند یادگیری زبان باشد.

فرآیند یادگیری زبان یعنی : عامل تمرکز در یادگیری زبان

  1. خواندن جملات انگلیسی و فکر کردن درباره ساختار آن ها به صورت همه روزه
  2. فراگیری لغات جدید از متون مورد علاقه به صورت همه روزه
  3. گوش دادن به فایل های زبان اصلی به صورت روزانه
  4. داشتن برنامه ثابت روزانه برای بهبود مهارت های زبانی
  5. زبان را بخشی از زندگی خودتان کنید

اگر فرآیند یادگیری زبان انگلیسی را دوست داشته باشید، زبان انگلیسی هم شما را دوست دارد. دقت کنید که اصل تمرکز مهمترین جایگاه را در این چرخه (فرآیند یادگیری زبان) دارد.

البته منظور از تمرکز این نیست که تمام کارهای دیگر را تعطیل کنید و اهداف دیگرتان را کنار بگذارید. بلکه سعی کنید در یک بازه زمانی مشخص (مثلا 3 ماه) اولویت اصلی شما فراگیری زبان باشد و تا رسیدن به سطح مطلوب تمرکز را بر روی هدفتان حفظ کنید. بعد از آن می توانید یادگیری زبان را جزو اهداف فرعی قرار داده (ولی به هیچ عنوان فرآیند یادگیری زبان از زندگی روزمره تان خارج نشود).

جهش در زبان انگلیسی با اصلی به نام اثر مرکب

روی چه چیزهایی تمرکز داشته باشم؟

  1. دامنه لغات خود را با خواندن کتاب های داستان انگلیسی بالا ببرید.
  2. تلفظ خود را بهبود ببخشید.
  3. مهارت شنیداری را تقویت کنید.
  4. مهارت مکالمه را بهبود ببخشید.
  5. در دوره های آنلاین همه روزه شرکت کنید.

در فرآیند یادگیری به روی یک مرحله تمرکز بیشتری داشته باشید. مثلا در هنگام افزایش دامنه واژگان، فقط بر روی افزایش دامنه لغت تمرکز داشته باشید و سایر مهارت ها، فعالیت های فرعی شما باشد. و همین روند تا پایان ادامه داشته باشد.

تمرکز آری، تنوع ممنوع

بسیاری از زبان آموزان این دو سوال را می پرسند:

کدام آموزشگاه بروم؟

کدام کتاب را بخوانم؟

نمی توان منکر آموزشگاه های خوب و منابع زبانی برتر شد. اما فرض کنید به هر دلیلی یک فرد آگاه یک منبع و یا آموزشگاهی را به شما معرفی کند. اگر در جایی دیگر با یک تبلیغ آموزشگاه زبان پر زرق و برق مواجه شدید، که دل و هوش شما را برد و شما کتاب و آموزشگاهی را که آن فرد به شما معرفی کرده بود را رها کردید و به دنبال آن رفتید چه باید کرد. دوباره تبلیغی دیگر و کتاب و آموزشگاه زبان دیگر و هم چنین نهضت ادامه خواهد داشت. زبان آموزان عزیز، شما فقط و فقط بر روی یادگیری زبان تمرکز کنید و به زندگی زبانی فکر کنید که چگونه زبان را بخشی از زندگی خود کنید. البته حتما قبل از ثبت نام با یک مشاور زبان مشورت کرده و به جای تنوع طلبی در انتخاب کتاب های رایج زبانی و آموزشگاه های متفاوت بر روی یادگیری همه روزه زبان متمرکز شوید.

اصل مرکب در یادگیری زبان های خارجی

انجام فعالیت های کوچک، اما به صورت مستمر باعث دستیابی به نتایج بزرگ می شود.

به عنوان مثال فرض کنید احمد، محمود و مسعود از همین امشب راس ساعت 10 سه فعالیت را به مدت 18 ماه همه روزه انجام می دهند. برای مثال احمد هر شب راس ساعت 10 تلویزیون را روشن و اخبار ساعت 10 را به مدت سی دقیقه نگاه می کند. محمود از امشب راس این ساعت به مدت 30 دقیقه هر شب داستان های سطح بندی شده انگلیسی را می خواند. و از طرفی مسعود هر شب در این زمان به مدت 30 دقیقه در شبکه های اجتماعی جوک ها، وقایع و کلیپ های متفاوت را نگاه می کند. در ماه اول مطمئنا تفاوت خاصی بین احمد، محمود و مسعود نیست. و حتی در ماه سوم هم شاید تفاوت زیادی نباشد. اما یک سری به حال و احوال این دوستان بزنیم. احمد هر شب با تماشای اخبار، موضوعاتی را پیگیری کرده که 95 درصد در پیشرفت و بهبود زندگی شخصی اش هیچ تاثیری نداشته است.

محمود به طور متوسط شبی هفت صفحه داستان انگلیسی را با دقت خوانده است. و مسعود هم هر شب یک سری موضوعات نسبتا هجو را که تاثیر زیادی در بهبود مهارت فردی‌اش نداشته، خوانده است.

در پایان ماه دوازدهم جلوتر برویم، چه اتفاقی خواهد افتاد. احمد به شخصی نسبتا منتقد تبدیل شده و زمین و زمان را به هم می بافد و همه اش به این و آن گیر می دهد که فلانی دروغ می گوید. فلانی چه حقوقی می گیرد، و یا در فلان کشور این اتفاقات افتاد و زمان های فراغت و بیکاریش راجع به این موضوعات با دوستان و همکارانش حرف می زند و علاوه بر 30 دقیقه شب گذشته، 2 ساعت دیگر هم تفسیر می کند و کلا هنر خوبی در تضییع زمان های مفیدش پیدا کرده است.

اگر فرض کنیم هر کتاب داستان 30 صفحه است، محمود با مطالعه شبی 7 صفحه بعد از یک سال حدود 85 کتاب داستان خوانده و حتی اگر فرض کنیم هر کتاب را دوبار بخواند حداقل 42 کتاب خوانده که با همین روش ساده و صرف شبی 30 دقیقه، 3000 لغات کاربردی را در قالب کتاب داستان یاد گرفته و بعد از یک سال، نسبتا هیچ مشکلی در تفهیم متون عمومی، خبری و مجلات نخواهد داشت.

جهش در زبان انگلیسی با اصلی به نام اثر مرکب

تکلیف مسعود هم مشخص است. نسبتا به زمین و زمان بدبین شده، اگر در اول کار در 2 الی 3 گروه خانوادگی عضو بود. حالا از گروه هایی سر درآورده که نگو و نپرس. و مسلما دیگر 30 دقیقه جواب گویی سرکشی به این گروه ها نیست و حالا به جای نیم ساعت، 3 ساعت وقت خودش را در فضای بی برکت دنیای مجازی هدر می دهد.

البته کانال ها و شبکه های بسیار خوبی هم برای آموزش وجود دارد. در این مقاله منظور افرادی بود که هدفشان تفریح و خوش گذرانی است نه آموزش و یادگیری.

در انتها باید گفت هنگامی می توان به اثر مرکب در آموزش زبان انگلیسی دست پیدا کرد، که فرایند یادگیری زبان انگلیسی را به بخشی جدا نشدنی از زندگی خود تبدیل کنید. وقتی بتوانید با تغییر سبک زندگی خود و افزودن فعالیتهای مفیدی در جهت تقویت مهارتهای زبانی، فرایند یادگیری را به زندگی خود تزریق کنید، بعد از گذشت زمانی شاهد تغییرات شگرفی در مهارتهای زبانی خود خواهید بود. تفاوتی که شاید با توهمات تبلیغات چشم نواز هیچگاه نتوانید آن را پیدا کنید.

کد خبر 627435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.