روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در آلودگی هوا

نوشیدن مایعات کافی، مصرف میوه و سبزیجات، مصرف امگا سه و ویتامینE به تقویت سیستم ایمنی بدن در آلودگی هوا کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا می‌تواند عوارض طولانی یا کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد و تهدیدی برای سلامت افراد باشد. آلودگی هوا باعث بروز خستگی، برونشیت، ذات‌الریه، تحریک بینی، چشم، پوست یا گلو، سردرد یا سرگیجه می‌شود. ازجمله عوارض طولانی‌مدت آلودگی هوا نیز می‌توان به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی‌وعروقی، مشکلات عصبی، کلیوی، کبدی و مغزی اشاره کرد. در ادامه به روش‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در آلودگی هوا می‌پردازیم:

نوشیدن مایعات کافی

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با عوارض جانبی آلودگی هوا، نوشیدن مقدار زیادی آب است. با نوشیدن مقادیر زیاد آب، نه تنها پوست مرطوب می‌ماند، بلکه به دفع سموم نیز کمک می‌کند. نوشیدن مایعات دیگر مانند چای سبز نیز به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند.

مصرف میوه و سبزیجات

نفس کشیدن در هوای آلوده باعث می‌شود بدن در برابر رادیکال‌های آزاد قرار بگیرد. با این حال، مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. بنابراین توصیه شده است در روزهای آلوده به صورت مرتب از سبزیجاتی مانند هویج و توت‌ها و میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو استفاده کنید.

مصرف امگا سه

امگا سه، مفیدترین نوع چربی است که به صورت معمول در دانه‌ها، ماهی و آجیل وجود دارد. مصرف غذاهای سرشار از امگا سه موجود در دانه کتان، ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا و گردو از ریه‌ها در برابر عوارض تنفسی ناشی از آلودگی هوا مانند برونشیت و آسم محافظت می‌کند. همچنین امگا سه از قلب در برابر آلودگی هوا نیز محافظت می‌کند.

مصرف ویتامین E

ویتامینE مانع بروز آسیب به بافت‌ها بدن در روزهای آلوده می‌‎شود. روغن آفتابگردان، روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، بادام و بادام‌زمینی سرشار از این نوع ویتامین هستند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 627398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.