مجاهدِ اندیشه‌ورز

استاد شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح که استراتژی وحدت حوزه و دانشگاه را ارائه داد، خود از افرادی بود که نه تنها به این دو کانون تولید علم و دانش آشنایی کامل داشت، بلکه به هر دوی آن تعلق داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که مریم وزیری، استاد دانشگاه و دکترای تاریخ در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «بیست‌وهفتم آذرماه سالروز شهادت یکی از چهره‌های ماندگار انقلاب اسلامی است که نام او با فرهنگ اصیل اسلامی، مکتب پویای تشیع و انقلاب شکوهمند اسلامی آمیخته است؛ عالمی که هرچند عمر او پس از پیروزی انقلاب بسیار کوتاه بود، اما برکت افکار و اندیشه‌هایش همچنان بر تداوم راه پر فراز و نشیب اسلام سیاسی تأثیرگذار است.

شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح از یاران نهضت امام خمینی (ره) از مبارزان فعال دوران انقلاب به شمار می‌آمد که در تربیت نیروهای جوان انقلابی و هدایت آنها نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

او از کودکی در محضر پدر به فراگیری ادبیات پرداخت و پس از گذراندن دوره ابتدایی، جهت فراگیری معارف اسلامی به مدرسه آخوند ملاعلی وارد شد و پس از مدتی جهت استفاده از محضر اساتید بزرگ به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در مدرسه دارالشفاء با جدیت فراوان به کسب علوم معارف پرداخت و از محضر بزرگانی چون آیات سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای، بروجردی، سیدمحمد محقق (داماد)، علاّمه طباطبایی، صاحب المیزان و امام خمینی (ره) استفاده کرد و خود مدرسی بزرگ در حوزه شد.

شهید مفتح درحالی‌که در قم استادی بزرگ بود، پا به عرصه دانشگاه گذاشت. وی که در حوزه علمیه به درجه اجتهاد رسیده بود، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد، رساله دکترای وی تحقیقی درباره نهج‌البلاغه است که با درجه بسیار خوب مورد قبول دانشگاه قرار گرفت. او پس از گذراندن دوره دانشگاه، علاوه بر تدریس در حوزه، به تدریس در دبیرستان‌های قم پرداخت و به لحاظ رسالتی که بر دوش خویش حس می‌کرد، ضمن مبارزه با عفریت جهل و بی‌شعوری، در دو سنگر دبیرستان و حوزه از همان آغاز سعی در روشنگری دانش‌پژوهان داشت و کلاس‌های خویش را مرکزی برای تشکل آنان در جهت مبارزه با رژیم قرار داده بود و در این راه به تأسیس انجمن اسلامی دانش‌آموزان، با همیاری شهید بهشتی همت گمارد.

مبارزه دکتر مفتح تا رمضان سال ۱۳۵۷ که نهضت مردم مسلمان به رهبری امام خمینی (ره) اوج گرفته بود، همچنان ادامه داشت. نماز چندین هزار نفری عید فطر در سال ۱۳۵۷ در تهران به امامت او برگزار شد. شهید مفتح بعد از نماز عید فطر با تأکید بر رهبری بی‌چون‌وچرای امام امت روز پنجشنبه شانزدهم شهریورماه ۱۳۵۷ را به عنوان تجلیل از شهدای ماه رمضان تعطیل اعلام کرد. در این روز راهپیمایی بزرگی علیه رژیم انجام گرفت که زمینه‌ساز راهپیمایی هفدهم شهریور شد، راهپیمایی که توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد و جمعه خونین نام گرفت.

او در بهمن ۱۳۵۷، جهت بازگشت امام (ره) به همراه دیگر هم‌رزمان، کمیته استقبال از ایشان را تشکیل داد تا مقدمات ورود پیروزمندانه رهبر و مراد خویش را به نحو شایسته فراهم کند. شهید مفتح با تشکیل شورای انقلاب از طرف امام (ره) به عضویت این شورا درآمد. بعد از پیروزی انقلاب برای تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی فعالیت چشم‌گیری کرد و خود سرپرستی کمیته منطقه ۴ تهران را به عهده داشت. سرانجام پس از عمری ایثار و اندیشه‌ورزی توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

شخصیت شهید مفتح به دلیل جامعیت علمی و آکادمیک دانشگاهی و سلوک روحانی و تسلط بر علوم دینی، نقش فراوانی در اتصال دو حلقه حوزه و دانشگاه داشت. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های وی ارتباط بین دانشگاهیان و حوزویان بود. وی قدم‌های مؤثری در راه ایجاد وحدت بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه و دو قشر روحانی و دانشگاهی برداشت. بیست‌وهفتم آذرماه به پاس تلاش‌های آن بزرگوار، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.»

کد خبر 627342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.