چاقی کودکان چه تاثیری بر سلامت مغز آن‌ها دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افزایش میزان چاقی در میان کودکان باعث ضعیف شدن سلامت مغز آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاهی در آمریکا به منظور بررسی ارتباط بین چاقی کودکان و سلامت مغز آن‌ها، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اسکن مغزی بیش از ۵۱۰۰ کودک ۹ تا ۱۰ ساله را بررسی کردند، ۲۱ درصد افراد دچار اضافه وزن و ۱۷.۶ درصد چاق بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، در مقایسه با دیگر افراد، دچار اختلالات ساختاری و عملکردی مغز شدند. این تغییرات می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی شود. به طور خاص، خارجی‌ترین لایه مغز کودکان چاق یا با اضافه وزن، نازک شده بود؛ این روند با اختلال در مهارت‌های عملکرد اجرایی مانند برنامه‌ریزی و انجام کارهای متعدد مرتبط است.

شبکه‌های مغزی درگیر در تصمیم‌گیری مبتنی بر پاداش و کنترل رفتارها، کاهش ارتباط را در کودکان دارای اضافه وزن یا چاق نشان دادند. این مطالعه نشان داد که این الگوها طی دو سال ادامه داشته است. به گفته محققان، شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) در کودکان با عملکرد شناختی ضعیف و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عملکرد شناختی ممکن است پس از مداخلات کاهش وزن افزایش پیدا کند.

کد خبر 624521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.