انتشار مجموعه کارت‌پستال «گنبدهای تخت فولاد»

کارشناس مرکز مشاهیر و رجال‌شناسی تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه ۱۶ کارت‌پستال در رابطه با معرفی گنبدهای این مجموعه تاریخی طراحی و چاپ شده است، گفت: گنبدها در سه دوره صفوی، قاجار و معاصر تعریف و مشخص شدند.

محمود فروزبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد تعدادی طرح گردشگری تخصصی را طراحی کرد که یک مرحله از آن با عنوان «آب و آئین» چندی قبل برگزار شد.

وی افزود: مخاطبان رویداد آب و آئین، از آب‌انبارها، سقاخانه‌ها، حوض‌خانه و سنگاب‌ها دیدن کردند. همچنین پیرو این برنامه گردشگری تخصصی که دومین رویداد درباره گنبدهای تخت فولاد بود، مقرر شد تعدادی کارت‌پستال به منظور معرفی این گنبدها طراحی شود.

کارشناس مرکز مشاهیر و رجال‌شناسی تخت فولاد اصفهان ادامه داد: در همین رابطه به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌ای کارت‌پستال به صورت موضوعی کار کنیم. موضوعات در دو دسته بر اساس افراد و بزرگان و پدیده‌های هنری مجموعه تخت فولاد دسته‌بندی شدند.

وی با بیان اینکه ۱۶ کارت‌پستال در رابطه با معرفی گنبدهای تحت فولاد طراحی و چاپ شده است، خاطرنشان کرد: گنبدها در سه دوره صفوی، قاجار و معاصر تعریف و مشخص شدند. قدیمی‌ترین گنبد مربوط به بقعه عارف قرن هشتم، بابا رکن‌الدین شیرازی است که در دوران صفویه تکمیل شده اما متعلق به دوران ماقبل این سلسله است.

فروزبخش با اشاره به اینکه دومین گنبد عهد صفوی یعنی گنبد خوانساری که به رنگ سفید است، ادامه داد: گنبدهای خاتون‌آبادی، فاضل‌سرا و میرزا رفیعا هم در این دوره تاریخی هستند که گنبد میرزا رفیعا به دلیل واقع شدن در فرودگاه در معرض دید عموم نیست.

وی با اشاره به گنبدهای قاجاری تخت فولاد گفت: این نوع گنبدها، ساده، آجری و کوچک هستند که از آن جمله می‌توان به گنبدهای صاحب روضات، شهشهانی و کلباسی اشاره کرد.

کارشناس مرکز مشاهیر و رجال‌شناسی تخت فولاد اصفهان سپس با اشاره به دوره معاصر این دوره گفت: مجموعه گنبدهای تکیه سیدالعراقین و دهش در این دوره جای می‌گیرند.

وی علت پرداختن به گنبدها در این طرح را تنوع آنها برشمرد و اظهار کرد: تخت فولاد فراتر از یک گورستان است؛ از همین رو اصفهانی‌های هنردوست و با ذوق، میراث صفوی که حاصل هنرها و علوم مختلف بوده است را در این مجموعه متجلی می‌بینند.

فروزبخش خاطرنشان کرد: سنگ بنای بسیاری از کارهایی که در مجموعه تخت فولاد مشاهده می‌کنید از سال‌ها قبل گذاشته شد که نمونه آن محتواهای پیوست تکیه‌ها و دیگر سازه‌ها بود که نحوه و تاریخ ساخت بنا یا گنبد را شرح می‌دهد. این‌ها در متون سابق به‌ویژه چهار جلد دانش‌نامه تخت فولاد گنجانده شده است.

وی در رابطه به استفاده از کارت‌پستال برای معرفی تخت فولاد اصفهان اظهار کرد: تولید و نشر کارت‌پستال به حضور فعالانه در عرصه‌های نمایشگاهی بازمی‌گردد چون تخت فولاد باید در نمایشگاه‌های گردشگری حضور داشته باشد و محصولی که می‌توان ارائه داد همین کارت‌پستال‌ها است چرا که مکتوبات در نمایشگاه بازخورد چندانی ندارد.

حرکت به سمت محتوای تصویری

کارشناس مرکز مشاهیر و رجال‌شناسی تخت فولاد اصفهان افزود: برای اینکه تخت فولاد به شکلی فراتر از اصفهان معرفی شود، باید به سمت تولید محصولات بصری و تصویری حرکت کرد. پیش از این برنامه «فرمول جاذبه» در ۱۳ قسمت از شبکه دو تلویزیون پخش شد، امروز هم باید برای تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی محتوای تصویری تهیه و تولید کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم موفق باشیم این محتوا باید به برند تبدیل شود، اضافه کرد: به‌طور معمول چند کار را با هم می‌خواهیم پیش ببریم، در حالی‌که باید به یک کار دنباله‌دار و سریالی برسیم. اگر این کار را نکنیم این برندها در افکار جا نمی‌افتد و ماندگار نمی‌شود.

فروزبخش در رابطه با ارتباط تخت فولاد با میراث فرهنگی اظهار کرد: مکان‌هایی که متعلق به شهرداری هستند، نسبت و ارتباطی با میراث فرهنگی و گردشگری ندارند و تا جایی که اطلاع دارم تنها معماری بقعه بابا رکن‌الدین است که زیر نظر میراث فرهنگی است و ملاحظاتی برای حفاظت از این بنا و مقبره تاریخی وجود دارد.

کد خبر 624406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.