تعداد تعویض در جام جهانی فوتبال + قانون مجاز

تعداد تعویض های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در هر مسابقه ۵ بازیکن است.

به گزارش ایمنا، فوتبال یک ورزش تیمی و محبوب‌ترین بازی در سراسر جهان است که توسط دو تیم یازده نفره متشکل از بازیکنان فوتبال با یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گل‌زدن انجام می‌گیرد. یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازه‌بان می‌شوند که توسط سرمربی در زمین چیده می‌شوند و مانند یک سیستم عمل می‌کنند که سیستم فوتبال نامیده می‌شود.

قانون تعویض فوتبال

در فوتبال، بازیکن تعویضی به بازیکنی گفته می‌شود که در طی یک مسابقه در ازای یک بازیکن موجود به زمین می‌آید. تعویض‌ها معمولاً برای جایگزینی بازیکنی انجام می‌شود که خسته یا مصدوم شده‌است، یا عملکرد ضعیفی دارد یا به دلایل تاکتیکی (مانند آوردن مهاجم به جای مدافع). بازیکنی که در طول یک مسابقه تعویض شده‌است، در بازی‌هایی که تحت قوانین استاندارد هیئت بین‌المللی فوتبال برگزار می‌شود، دیگر در بازی شرکت نمی‌کند.

تعویض‌ها به‌طور رسمی در سال ۱۹۵۸ به قوانین بازی اضافه شدند. قبل از این، اکثر بازی‌ها بدون هیچ تعویضی انجام می‌شدند، به استثنای مواردی که در آن بازیکنان آسیب دیدگی شدید پیدا می‌کردند یا اینکه به موقع به مسابقات نمی‌رسیدند.

تعداد بازیکنان تعویضی با گذشت زمان و همچنین تعداد بازیکنان ذخیره روی نیمکت افزایش یافته‌است. پیش تر معمول بود بازی‌ها حداکثر ۳ تعویض داشته باشند، در برخی مسابقات امکان یک تعویض اضافی در زمانی که بازی به وقت اضافه رفت، وجود داشت.

در پی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و به دلیل تعویق بازی‌ها، پس از شروع مجدد مسابقات تیم‌ها مجبور شدند به طور فشرده بازی‌ها را برگزار کنند و برای کم کردن فشار روی بازیکنان، قانون انجام ۵ تعویض با حداکثر ۳ پنجره تعویض در هر نیمه و همچنین بین دونیمه به طور موقت وضع شد.

نحوه تعویض در فوتبال

یک بازیکن فقط می‌تواند در هنگام توقف در بازی و با اجازه داور تعویض شود. بازیکنی که باید تعویض شود (بازیکن خروجی) باید قبل از اینکه بازیکن تعویضی (بازیکن ورودی) وارد زمین بازی شود، زمین بازی را ترک کرده باشد. در آن وقت است که بازیکن تعویضی تبدیل به بازیکن می‌شود و فرد تعویض شده دیگر بازیکن نیست. بازیکن ورودی فقط می‌تواند در نیمه راه وارد زمین شود. عدم رعایت این مقررات ممکن است با اخطار (کارت زرد) مجازات شود.

تعداد تعویض در جام جهانی فوتبال + قانون مجاز

بازیکنی که تعویض شده دوباره نمی‌تواند به مسابقه برگردد و در آن شرکت کند.

بازیکنان تعویضی که هنوز استفاده نشده‌اند و روی نیمکت هستند و همچنین بازیکنانی که قبلاً تعویض شده‌اند، همچنان تحت اختیار داور باقی می‌مانند.

قانون سوم فوتبال، قانون تعداد بازیکنان این ورزش است. این قانون تعداد بازیکنان یک تیم در زمین مسابقه و تعداد تعویض‌های آن را مشخص می‌کند:

یک مسابقه بوسیله دو دسته از بازیکنان، که هر دسته نباید بیشتر از ۱۱ نفر باشد و یکی از آنها دروازه بان است، انجام می‌شود، اگر تعداد بازیکنان هر یک از دسته‌ها کمتر از ۷ نفر باشد، مسابقه آغاز نمی‌شود.

تعداد تعویض در فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲

با تصویب هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نخستین جام تاریخ با اجرای ۵ تعویض در هر مسابقه به شمار می‌رود و از این نظر منحصر به فرد تلقی خواهد شد. البته این تعداد تعویض باید حداکثر در سه نوبت انجام شود.

در بیانیه (IFAB) آمده است: قانون اجرای ۵ تعویض که بعد از ازسرگیری مسابقات به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان به تصویب رسید تا پایان ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ برای تمامی مسابقات رسمی اجرا خواهد شد. تمدید مهلت استفاده از این قانون بر اساس مطالعات و تحقیقاتی است که پیرامون شیوع بیماری کرونا در فوتبال و تاثیر افزایش تعداد تعویض‌ها در جهان صورت گرفته است.

همچنین همه تیم‌ها با اعلام قبلی ۲۶ بازیکن با خود به قطر برده‌اند. البته برخی تیم‌ها مثل ایران و فرانسه با یک بازیکن کمتر در جام جهانی حاضر شدند. همچنین تمامی بازیکنان برده شده به جام جهانی نیز می‌توانند روی نیمکت تیمشان نشسته و از فرصت بازی در صورت صلاحدید مربی و قائل شدن به ۵ تعویض برخوردار شوند.

پیش تر از این و در دوره‌های قبلی نهایتاً از هر تیم ۲۳ بازیکن روی نیمکت می‌توانست بنشیند. همچنین با نسبت قرار دادن ۵ تعویضی برای هر تیم در واقع یک سوم از بازیکنان هر تیم که در نیمکت ذخیره هستند می‌توانند از فرصت بازی برخوردار شوند. چرا که ۱۵ بازیکن در نیمکت می‌نشینند.

تعداد تعویض در جام جهانی فوتبال + قانون مجاز

بر اساس آخرین تغییرات قوانین داوری در این دوره از رقابت‌های جام جهانی اگر بازیکنی از ناحیه سر آسیب ببیند و تعویض شود، تعویض او در ۵ تعویض محاسبه نمی‌شود.

کد خبر 621270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.