نقش عناصر شیمیایی در رشد کودکان

یک دکترای شیمی آلی گفت: عناصری مانند کلسیم، منیزیم و روی که تحت عنوان زینک شناخت می‌شود باید در حد مطلوبی برای کودکان تأمین شود و عملاً تأمین ترکیبات مورد نیاز رشد در سنین کودکی امری الزامی است.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به نقش عناصر در سلامتی بدن، اظهار کرد: باید تمام عناصر مورد نیاز رشد در بدن مورد آنالیز قرار گیرد و در حد لازم تأمین شود.

وی افزود: عناصری مانند کلسیم، منیزیم و روی که تحت عنوان زینک شناخت می‌شود باید به حد مطلوبی برای کودکان تأمین شود و عملاً تأمین ترکیبات مورد نیاز رشد در سنین کودکی امری الزامی است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: با وجود اینکه تأمین عناصر مورد نیاز رشد برای کودکان و نوجوانان الزامی است، اما زیاده‌روی در مصرف هیچ منبعی مناسب نخواهد بود و حتی اگر کلسیم هم بیش از حد مورد نیاز مصرف شود در جذب منیزیم تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: مطالعات اثبات کرده است که مصرف بیش از حد لبنیات در هر شخص تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت و عملاً روی جذب منیزیم تأثیرات منفی می‌گذارد؛ درواقع عنصر کلسیم و منیزیم بسیار روی یکدیگر مؤثر هستند و میزان مصرف این دو عنصر از اهمیت زیادی برخوردار است.

یوسفی در رابطه با منابع تأمین عناصر مورد نیاز در بدن گفت: در حال حاضر مکمل‌های بسیاری در بازار وجود دارد که اگر مشخصات آن‌ها را بررسی کنیم، مشخص خواهد شد که غنی‌شده با عناصری مانند زینک، منیزیم یا کلسیم هستند.

وی افزود: برای تأمین مواد مغذی بدن همیشه به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود که از تغذیه‌هایی برای مدرسه استفاده کنند که مواد معدنی آن کامل باشد همچنین نباید تغذیه روزانه دانش‌آموزان یکسان باشد.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: به طور کلی استفاده از مواد مغذی مختلف حتماً تحت نظر مشاوران تغذیه و متخصصان این حوزه تجویز شود تا میزان آن‌ها در بدن متناسب باشد.

وی اشاره کرد: در صورتی که مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان و نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند، متناسب با حد مطلوب خود نباشد، تأثیرات خود را روی دندان‌ها، استخوان‌بندی و حتی مغز افراد نشان خواهد داد.

یوسفی ادامه داد: با توجه به اهمیت عناصر در بدن انسان، می‌توان از جدول تناوبی برای تغذیه کودکان و نوجوانان الهام گرفت؛ در بین عناصر این جدول منیزیم و کلسیم جایگاه ویژه‌ای دارند.

کد خبر 621119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.