ورزش هوازی چه تاثیری بر سرطان دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان متاستاتیک را تا ۷۲ درصد کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از سلول‌های سرطانی ممکن است از تومور اصلی جدا شوند، وارد جریان خون شده و به قسمت‌های دیگر بدن نفوذ پیدا کنند. این مرحله به عنوان سرطان متاستیک شناخته می‌شود. گروهی از محققان به‌منظور بررسی تأثیر ورزش هوازی بر این نوع سرطان، مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، رویکرد مدل حیوانی را که در آن موش‌ها تحت شرایط سخت تمرین می‌کردند، با داده‌های ۲۷۳۴ فرد بزرگسال ترکیب کردند و آن‌ها را به مدت حدود ۲۰ سال ردیابی کردند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه بین ۲۵ تا ۶۴ سال سن داشتند و در صورت سیگاری بودن، مصرف داروی خاص، داشتن سابقه بیماری مزمن ریوی، قلبی، متابولیک یا ارتوپدی از مطالعه حذف شدند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال بروز سرطان متاستاتیک در میان افرادی که به صورت منظم در فعالیت‌های هوازی با شدت بالا شرکت می‌کنند، ۷۲ درصد کمتر است. مدل حیوانی نیز نتیجه مشابهی را ارائه داد به طوری که فعالیت هوازی به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش رشد تومورهای متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد در موش‌ها شده بود. محققان به این نتیجه رسیدند که ورزش خطر ابتلاء به بعضی از انواع سرطان را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

ورزش هوازی که به عنوان کاردیو نیز شناخته می‌‏شود، شامل پیاده‌روی سریع، شنا، دویدن یا دوچرخه‌سواری می‏‌شود. حین انجام فعالیت‌های هوازی، خون به سرعت در سراسر بدن پمپاژ می‌شود و ریه‌ها اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند؛ این روند باعث می‌‏شود قلب سخت‌تر کار کند.

کد خبر 620871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.